Jag håller på med sommarvatten i vår förening och vi har bränt en pump som gått torrt så jag funderade lite på att bygga ett system för att övervaka vattentryck och temperaturer på motor och vattenpumpar.

Jag kikade lite på Arduino som bekvämt nog har både analog och digitala ingångar eller på RasperryPI (som jag känner verkar enklare att programmera då det är en "riktig" dator).

Min tanke är sen att ha en 4G koppling för Internet som ska trycka upp informationen till en Amazon AWS webb sida.

Det jag har funderingar på är tryck/temp sensorer och hur man får det att fungera tillsammans med Arduino eller RasberryPI och om någon har tips/råd om vilken väg framåt som är vettigast?

Raspberry är 100 gånger mer flexibel. Behöver man 4G så är det bara att jacka in en Usb-sticka, webgränssitt är enkelt eftersom det finns färdiga webbservrar med cgi-stöd, lätt att fjärrstyra via ssh t ex om man behöver justera nåt mm.

useless useless skrev:
Raspberry är 100 gånger mer flexibel. Behöver man 4G så är det bara att jacka in en Usb-sticka, webgränssitt är enkelt eftersom det finns färdiga webbservrar med cgi-stöd, lätt att fjärrstyra via ssh t ex om man behöver justera nåt mm.
Jo, det är väl lite samma sak jag känner men jag har inte hittat någon trycksensor för digital signal så då måste jag få till en A/D omvandlare också... Å andra sidan så lär ju en analog tryckgivare och temp.givare vara betydligt mycket billigare.

Det finns i/o- kort med diverse analoga och digitala in- och utgångar.

Vad har du tänkt dig för typ av tryckgivare?

M
Det är lite som bu eller bä - raspberryn är lätt att få igång operativsystemet på och man kan ha 4G-sticka rätt in i den.

Den är klart besvärligare att konfigurera och få att övervaka saker, det är mer hands-on för att det ska lira, behöver rätt typer av I/O-kort osv.

Arduinon är bara att starta upp och ladda senaste mjukvaran så är man igång. Finns extremt mycket exempelkod, men finns ganska mycket för raspen också.

Jag som pillat med datorer och annat i snart 25 år hade lätt valt Raspen, men till någon som är novis och vill komma igång hade jag rekommenderat Arduino även om det kan bli lite dyrare.

tommib
Jag kör arduino med en GSM-modul (just nu bara Telefoni/SMS, men den klarar också GPRS). Inte särskilt svårt att få igång med exempelbibliotek. Nackdelen är att alla de billiga modulerna bara är för 2G (baserade på SimCom SIM900 eller SIM800). Det finns moduler för 3/4G men de kostar i ligan 700 kr.

Det finns massa expansioner till raspberry pi för att få analog i/o. Googla på "raspberry pi analog i/o" eller sök på ebay direkt. Hur bra drivrutinerna är vågar jag inte svara på.

Vad som är bäst i slutändan är hopplöst att svara på. Det beror så mycket på hur bekväm du är med att koda i C/C++ och syssla med lödning mm.

UniPi verkar ju vettigt om än lite dyrt men största problemet är att det är bara två analoga ingångnar... Jag räknar att jag behöver 6, ev. 7 om jag lägger till vattentemperatur som kan vara lite kul då jag då ser Mälarens vattentemp...

Jag har hittat RasPiO Analog Zero för drygt 150kr som har 8 analoga ingångar och passar på Pi modell B.

Sensorer har jag hittat:
5V G1 / 4 0-1.2 MPa tryckgivare för vatten 0-12 bar
http://www.dx.com/sv/p/5v-g1-4-0-1-2-mpa-hydraulic-pressure-sensor-for-water-oil-437603?tc=SEK

DIY DS18B20 rostfritt stål temperatur Temp.givare.
http://www.dx.com/sv/p/diy-ds18b20-...rature-sensor-probe-black-151327#.WW-oCoiGOUk

Båda jobbar med 5VDC vilket verkar vara vad RasPiO Analog Zero vill ha. Det behöver inte vara någon superkänslighet så +/- 10% differens från verkligheten gör inget...

Tänkte haka till en 3G dongel som jag har som dels kan skicka SMS om trycker sjunker eller om någon pump eller motor går varm och sen någon loggning som jag tänkte ska fylla på en fil i Amazon S3 så jag kan läsa den från en Amazon LightSail instans...

Och lödning och kodning har jag koll på... Utbildad elmaskinist sedan tidigare men har jobbat inom IT 20 år som utvecklare och nu Lösningsarkitekt men kodning är hobby. Jag har dock inte skrivit så mycket C eller C++ de senaste 15 åren och väldigt lite Python men däremot massor av Java, PHP, XSLT och nu senaste åren nästan uteslutande EcmaScript/Node.js...

Temperatursensorerna lägger du förslagsvis in via 1-wire, så behöver du bara fixa en AIN för tryckgivaren.
Har för mig att du kan lägga upp till 16 DS18B20 på samma 1-wire-buss...:

zypNM.jpg

Då måste det vara digitala sensorer, va?

Kan man kombinera RaspIO och 1-wire?

M
anders07 anders07 skrev:

Det måste du kunna, 1wire kräver en GND, en +3.3v och en "data-pinne" på GPIOn.

anders07 anders07 skrev:
Stämmer, men DS18B20 är just en sådan och är fantastiskt prisvärd. Finns även varianter om man vill ha bättre precision.

anders07 anders07 skrev:
Marcus har svarat på det. Du kan alltså använda en godtycklig GPIO-pinne för databussen, så det är normalt inga problem även om man pluggat på ett tilläggskort.

Vill du även "leka" med Arduino och bygga egna sensorer så kan jag rekommendera MySensors.org, som drivs av forummedlem Hek.

Båda!!!
Köp några DS18B20 tempgivare på ebay. Om kabellängden och antalet givare är måttligt går det att koppla dem direkt till en IO-pinne, annars behöver du en 1-wire controller. Enklast och mycket stabil över tid är en usb-pinne (DS9097 eller DS9490). Bara installera OWFS på Raspberryn så fungerar det, givarna hittas och du kan hämta värden direkt i filsystemet!

För analoga in hade jag antingen köpt 1-wire analogomvandlare (DS2450) eller (hellre) köpt en Arduino Nano för 25kr och gjort alla analoga inläsningar (inkl. ev översampling etc) på den och sedan skickat en sträng med alla värden till raspberryn via serieporten varje sekund eller så. Då har man gjort det enklaste överlag programmeringsmässigt tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.