Hej alla kloka byggahusare!
jag arbetar som projektutvecklare i ett projektutvecklingsbolag. jag har funderat en del på att automatisera en del inom lägenheterna vi kommer säljstarta med ganska snart.
Intresserad av styrning av belysning och statistik för VK-vattenförbrukning och elförbrukning.
så, känner ni till några systemlösningar som är
robusta och lätta att förstå?
jag vet att det finns något som heter compare-IT ? kan det vara något?

Kolla även med Carlo Gavazzi, de har bra produkter för det du söker.

Det finns ett antal system på marknaden för att göra lägenheter smartare. Jag har nämnt dem i tidigare inlägg men den viktigaste faktorn enligt mig oavsett fabrikat är den personliga kontakten med leverantören. Får du ett bra bemötande och ett företag som tar fram en lösning åt dig istället för att endast kränger prylar.

Vad jag vet finns det endast ett fåtal leverantörer som ger den typen av support. Niko, Compare-IT och till viss del ABB och Hager.

tack för tipsen.
Känner ni till tmpl.se ?

Jag har en vän som jobbar som elektriker för en stor bostadsutvecklare. Han har varit på Compare-IT:s utbildning och var mycket positiv efteråt.

Dels är systemet kostnadseffektivt eftersom man inte behöver köpa en massa trådlösa puckar, och dels är det enkelt att installera eftersom man kan beställa systemet förkonfigurerat för varje lägenhet.

Systemet klarar per default av energimätning som jag förstod det. Sedan är det kompatibelt med mätare för individuell vattenmätning etc.

Det finns integration till IKEA Trådfri och Philips Hue mm.

Det finns också någon form av moln-lösning som gör att det enkelt går att uppdatera en gjord installation med nya integrationer. Detta kanske t.o.m. sker automatiskt, jag minns inte riktigt.

En sak jag specifikt minns att han talade sig varm för var möjligheten att vid behov skapa en spisvakt bara genom någon programkonfiguration istället för att behöva göra en dyr och tidskrävande fysisk installation när någon boende börjar komma upp i åren. Jag fattade inte helt, men han hade visst råkat ut för att montera en hel del spisvakter genom åren, så han hade frågat specifikt om detta.

Men jag är som sagt inte elektriker, bara hemmabyggare med drömmar om ett smart hem :-)

Ring till bolaget och kolla www.compare-it.se

V Vesslan007 skrev:
Compare-IT:s system är ett trådbundet robust system som har alla dom funktioner som du efterfrågar plus mer.
En annan fördel med Compare-IT:s system är att det går att använda standard strömbrytare och dimmers vilket gör att systemet blir väldigt billigt.
Om man jämför med tex Niko som har ett buss-system som gör att man måste installera special-strömbrytare och dimmers som kan kommunicera med Nikos system.
Om man då tex behöver byta ut en strömbytare eller dimmer så måste man även programmera systemet för att det ska fungera, detta behöver man inte göra med Compare-IT:s system.
Systemet är också väldigt lätt att installera då elektrikern inte behöver programmera något.

Angående molnlösningen så är det möjligt att eftersom lägga till olika trådlösa protokoll beroende på vad marknaden efterfrågar, Compare IT har som sagt lagt till Ikea Trådfri och Philips Hue och kommer även lägga till Apple HomeKit och Amazons Alexa.
Detta innebär att systemet inte är låst till någon specielll standard och det går i efterhand att bygga ut systemet med olika trådlösa system.

Ett system för en lägenhet kostar ca 8-30 tkr beroende på storlek och funktionalitet av systemet.
Intressant du verkar påläst. låter som Z-wave eller KNX som inte heller är levarantörsberoende?
Har du någon uppfattning om hager och tmpl ?

Som vanligt med nya registrerade forumanvändare ska informationen tas med en nypa salt...

Att byta en tryckknapp i ett bussystem till en annan tryckknapp gör man oftast för man vill kunna styra fler lampor från det stället. Detta innebär självklart någon typ av inställning i alla system. I compare-it's system är funktionerna fördefinierade i elcentralen och en ny kabel behöver därför dras mellan tryckknappen och centralen för att få till detta i efterhand. Ett bussystem har istället flexibiliteten att lägga till och ta bort funktioner utan att en massa kablage måste bytas. Visst det kräver en mjukvaruinställning men så länge den som bor där kan utföra den och att programvaran är gratis så är det oftast enklare och billigare. Bussystem har dessutom oftast möjlighet att använda sig utav ingångar precis som compare-it och kan stödja vilken standard tryckknapp som helst på marknaden.

Tack och lov har de flesta företagen på denna marknad förstått att ensam är inte stark utan att öppna upp för samarbeten företag/standarder/protokoll emellan är det som gäller.

Dessa stöter jag rätt ofta på när det gäller styrning och kontroll av energi i brf.

http://www.ktc.se/

Vad ska du ha det till? Vi har ett kommunalt bolag som har en energiskärm i många nybyggda områden, där Kv/Vv/värme är mätt, alltså kallhyra, smart, då alla betalar för sina korta/långa duschar mm.

Vad hade du mer tänkt styra? Annars en klar felkälla

H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska du ha det till? Vi har ett kommunalt bolag som har en energiskärm i många nybyggda områden, där Kv/Vv/värme är mätt, alltså kallhyra, smart, då alla betalar för sina korta/långa duschar mm.

Vad hade du mer tänkt styra? Annars en klar felkälla
Tack för input! Anledningen till att vi började fundera kring smarta hem är ju såklart säljargumentet, eventuell energibesparing, samt kostnad för den individuella brf-innehavaren där man - precis som du skriver - kan se sin egen förbrukning och bara betala för detta.
Vi kommer inte ha separata elabonnemang varför vi måste hitta något sätt att mäta elförbrukning på.
Det viktigaste är varmvatten samt elförbrukning - sedan är allt utöver mätning av dessa ren "lyx".

Vad har ni för system i det kommunala bolaget?

K
För IMD (Individuell mätning och debitering av vatten, värme och el) finns ett par tjänsteleveratörer ute på marknaden.

I botten bygger det på att man använder standardiserade mätare med fullgod mätnogrannhet för ändamålet med M-bus kommunikation (i vissa fall även modbus). Dessa protokoll kommunikationen sker över är standardiserade och fabrikantsoberoende=framtidssäkert.
Finns även trådlösa varianter nuförtiden.

Sedan finns det tjänsteleverantörer, t.ex Infometric AB som samlar in samtlig mätdata och gör en "export" som debiteringsunderlag. Exporterna har stöd för många/vanligast förekommande ekonomisystemen som förvaltare eller bostadsrättsföreningar använder. Man importerar således fakturaunderlaget från i detta fall Infometric, så landar kostaden på ett väldigt smidigt sätt på respektive faktura utan någon större handpåläggning annat än att importera fakturaunderlaget i ekonomisystemet.

Man kan även som lägenhetsinnehavare logga in och se sin förbrukning, med grafer etc.

Även Mecacon (mest kända för sina jordfelsövervakare) har liknande upplägg som Infometric.

Dock är båda Megacon och Infometric endast för IMD (sist jag kollade), så inget med "smarta hem".

För hållbarhetens skull skulle jag föreslå att man använder något standardiserat för hemautomationen. T.ex Z-wave, ZigBee, KNX etc. före fabrikantsberoende lösningar.
Men det är bara min uppfattning. :)

R R_Strandberg skrev:
I compare-it's system är funktionerna fördefinierade i elcentralen och en ny kabel behöver därför dras mellan tryckknappen och centralen för att få till detta i efterhand.
Detta är inte riktigt hela sanningen.. Så som jag fattat det levereras systemet mycket riktigt med fördefinierade funktioner, men det är kombatibelt med flera trådlösa standarder, så att du kan lägga till funktioner i efterhand med hjälp av t.ex. Plejd-enheter.

K
Är det verkligen så? Hittade inga skrifter kring trådlösa standarder på deras hemsida.
Däremot att dom har ett öppet API, och att man således kan integrera det med annat. Men alla som prövat några API'er i sina dar vet ju att det inte är så "bara", man måste ju ha ett intresse för det och en gnutta kunskap för att lyckas.

Men jag kan ha fel (gällade plug and play stöd för andra trådlösa standarder). :)

K KjellTimell skrev:
Är det verkligen så? Hittade inga skrifter kring trådlösa standarder på deras hemsida.
Däremot att dom har ett öppet API, och att man således kan integrera det med annat. Men alla som prövat några API'er i sina dar vet ju att det inte är så "bara", man måste ju ha ett intresse för det och en gnutta kunskap för att lyckas.

Men jag kan ha fel (gällade plug and play stöd för andra trådlösa standarder). :)
Du kan ha rätt. Jag är inte elektriker utan har mest läst på om systemet p.g.a. eget intresse.

Jag hittade denna text från bolaget:

"Bolagets system kan kompletteras med trådlösa produkter från andra tillverkare. Dessa kan baseras på t.ex. Bluetooth Smart, Zigbee eller Z-Wave, och ger en ökad flexibilitet. Systemet har även en molninfrastruktur med öppet gränssnitt som kan samverka med kompletterande system och ger en ökad framtidssäkerhet då systemet enkelt kan uppdateras med ny mjukvara"

Texten säger dock inget om det är "plug and play" eller om det krävs mer eller mindre avancerat kodknackande..

G Glada torparen skrev:
Du kan ha rätt. Jag är inte elektriker utan har mest läst på om systemet p.g.a. eget intresse.

Jag hittade denna text från bolaget:

"Bolagets system kan kompletteras med trådlösa produkter från andra tillverkare. Dessa kan baseras på t.ex. Bluetooth Smart, Zigbee eller Z-Wave, och ger en ökad flexibilitet. Systemet har även en molninfrastruktur med öppet gränssnitt som kan samverka med kompletterande system och ger en ökad framtidssäkerhet då systemet enkelt kan uppdateras med ny mjukvara"

Texten säger dock inget om det är "plug and play" eller om det krävs mer eller mindre avancerat kodknackande..
Är det någon som hittat mer information om Compare-IT's API?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.