Hej alla kloka byggahusare!
jag arbetar som projektutvecklare i ett projektutvecklingsbolag. jag har funderat en del på att automatisera en del inom lägenheterna vi kommer säljstarta med ganska snart.
Intresserad av styrning av belysning och statistik för VK-vattenförbrukning och elförbrukning.
så, känner ni till några systemlösningar som är
robusta och lätta att förstå?
jag vet att det finns något som heter compare-IT ? kan det vara något?

Kolla även med Carlo Gavazzi, de har bra produkter för det du söker.

Det finns ett antal system på marknaden för att göra lägenheter smartare. Jag har nämnt dem i tidigare inlägg men den viktigaste faktorn enligt mig oavsett fabrikat är den personliga kontakten med leverantören. Får du ett bra bemötande och ett företag som tar fram en lösning åt dig istället för att endast kränger prylar.

Vad jag vet finns det endast ett fåtal leverantörer som ger den typen av support. Niko, Compare-IT och till viss del ABB och Hager.

tack för tipsen.
Känner ni till tmpl.se ?

Jag har en vän som jobbar som elektriker för en stor bostadsutvecklare. Han har varit på Compare-IT:s utbildning och var mycket positiv efteråt.

Dels är systemet kostnadseffektivt eftersom man inte behöver köpa en massa trådlösa puckar, och dels är det enkelt att installera eftersom man kan beställa systemet förkonfigurerat för varje lägenhet.

Systemet klarar per default av energimätning som jag förstod det. Sedan är det kompatibelt med mätare för individuell vattenmätning etc.

Det finns integration till IKEA Trådfri och Philips Hue mm.

Det finns också någon form av moln-lösning som gör att det enkelt går att uppdatera en gjord installation med nya integrationer. Detta kanske t.o.m. sker automatiskt, jag minns inte riktigt.