Verktyg & Maskiner
Farzan: När min svåger var hemma hos oss en gång och hjälpte till litet, så testade han min DW707. Fin, tyckte han, men väldigt trög i slajden. Jovisst, sade jag, väl medveten om att 707:an som sagt är lite trögare än de flesta. Men nästa gång jag skulle använda den upptäckte jag att f-n, vad trög den hade blivit! Inte undra på att han klagade! Jag började rengöra och smörja
Bezt: Ja det är säkert nån utgående modell, skulle kosta 7500:-. Får se om den är kvar nästa gång jag kommer dit, är inte på min hemort.
Pysslarn: 20 mm breda spår låter aningens overkill. Jag skulle ha kört 8-10 mm spår med lika mycket "ofräst" emellan med en pinnfräs med borrande skär samt spiralskär som lyfter avverkat material ur hålet. På det viset kan man s a s borra i början av spåret och fräsa sedan, men i ett moment. Se länk nedan: http://www.internationaltool.com/woodworking/tools/fre75100.html Vilken handöverfräs
Bonan: Riktigt nice med domino och dessutom festools, lätt den bästa på marknaden. Säg till om du säljer den ;)
andersmc: Är det nån vits att leta borr för stål med bitsfäste? Blir inte det alldeles för rickigt för en sådan påfrestande borrning? Poängen med borr med bitsfäste, som jag ser det, är att man lite snabbt kan förborra när man håller på att dra i skruv.
Raketforskaren: Beroende vad nedanstående auktion slutar på, så kan det bli ett fördelaktigt pris. De är åtminstone relativt låg fraktkostnad. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130194112289
Kalle..: BUMP! Tack för svar, har en gammal Stiga park -86 som börjar bli lite sliten så jag tänker köpa en ny:)
Cheesus: Har fått tag på en knappt använd Festool MED systainer för 2 lax. Så det är väl okej antar jag. Ska bli intressant att se vad den går att använda till.....
Mr Handyman: Yxhjulet har jag sett ute på landsbygden dock ej i aktion, men inbyggt in fasspåntad panel så att bara själva yxorna sticker ut. Skulle aldrig få för mig att köra en sån maskin själv. Den andra maskinen såg väl mer förtroendeingivande. Han måste ha stort hus:)
gwyrlim: Tyvärr har jag bara en Kärcher A 2074 PT Comfort. Jag trodde i min enfald att det fanns HEPA filter till alla dammsugare men så verkar inte vara fallet. Det är ansiktsmask på som gäller alltid.
Mr Handyman: Som sagt, de är väl bland det bättre av det dåliga, men Kellen sticker ut lite pga sin design, och bulkighet hos vissa verktyg.
Haagbard: [citat] Jo visst, mycket effektiva klyvar :) Fabrikatet är Faxe, dom har ju precis samma kulör fortfarande på sina klyvar :)
se38005: [citat] Nej, det är annorlunda armaturer, med en inbyggt frekvensomvandlare. De är normalt avsedda för de nya smalare lysrören T5 (16 mm diameter). Lite mera info http://www.ehs.nu/default.asp?HeadPage=208&SubPage=21
phl: I den klistrade tipstråden överst i forumet lade jag ett inlägg mod tips om Old Wood Working Machines FAQ-sida. Där finns åtminstone två artiklar om hur man byter gummit på bandsågshjul.
Tjacko: Jag köpte gummiduk för samma ändamål som du från ahlsells. Lite tjockare och väldigt robust. Dock måste man nog ha företag för att handla där men det kanske du kan lösa på något sätt
A-Man_08: [citat] Om jag köper en på biltema hur stor skillnad är det egentligen mot tex bd för 299 den känns lika plastig den. Självklart är allt relativt om jag skall bygga ett hus så köper jag ordentliga grejer. Men jag kunde inte så mycket om verktyg och jag skulle bara ha upp ett uttag så det vart den här i farten, jag har fått upp tavlorna uttaget en hylla slipat rost, om den dör om ett
screamin-daemon: Det kommer ny prislista imorgon från Festool. Tyvärr höjer de priset, t.ex. Rotex 150mm kommer kosta 4190 istället för 3990. Det är tyvärr den enda jag vet priset på. Kanske en bra ursäkt för att handla lite Festool nu?? ;-)
geschwint: Makitas usa prylar fungerar utmärkt med 50Hz... Har själv ett antal maskiner därifrån... Och en Bosch Colt överfräs, funkar också som den skall. Pundet ligger mycket bra nu så det låter som ett bra pris från Axminster
Daniel_N: Hittade ett bord till TGS (vändsågarna) på Beijer, gömd allra längst in på deras lager. Ca 1,2 m långt, med 3 rullar och ben i ena änden. De ville bli av med den, och jag lyckades pruta den till 400kr. Med lite tur hinner jag kapa och svetsa på den i helgen så att den passar till 744an...annars får det nog li efter nästan tentaperiod....i april:( Men jag återkommer med recension.
pär h: Hej tänkte tipsa om bra forum om du vill bygga din egan cnc www.elektronikforumet.com Titta i forumet under mekatronik. Finns en kille som säljer delar i kungsängen i stockholm
Mr Handyman: Ja, det kan jag tänka mig. Ska prova det när jag hinner, om jag hinner...
andersmc: [citat] Det var precis detta jag skrev i inlägget omdelbart ovanför ditt.
jon_h: Jepp. Jag låser den här tråden.
FredrikR: [bild] Finns i 700 och 1400mm utförande. Styrskenor FSN 70 art nr: 2 602 317 030 Styrskenor FSN 140 art nr: 2 602 317 031
pär h: Vanligt snickeri spackel tror jag skulle funka för dig . Om jag skulle behöva spackla när jag bygger (möbler etc oförutsed skada) så använder jag ett två komponent som har en viss elastisitet
plåtmusse: Hej hej! ja har en fråga angående spikpistoler. Ta tex en SENCO 701XP som finns i både sverige och usa, är det nån som vet om det är samma spikar/magasin här som där. Med tanke på tumsystem :) kolla nån av dom här sidorna: www.nailgundepot.com http://www.nailzone.com/ Vore tacksam för svar om nån vet :)
woodrat: Jag målar på gipset och får väl "renovera" om det blir skador. Nu börjar det ju bli som ett fint vardagsrum!! Tack för all respons!