Ny-börjare undrar hur effektiv en vedklyv är?Klarar den av hur grova stockar som helst i omkrets allså?eller måste man "klyva" dom i mindre bitar med motorsågen först?

har du en som pressar 5 ton så kommer den dela i princip hur stora björk eller gran-stockar som helst. Jag har lyckas klyva alla som jag orkat lyfta upp på klyven och dom har inte varit små!

Får de plats i klyven så är det i regel inga problem, men satsa på 5 ton som föregående inlägg talar om. Menar du effektiv jämfört med yxa så är det ingen tvekan om att det är dags att köpa en klyv.

Vi har en som kan köras långsamt på 7 ton (70 kN) eller snabbare med lägre kraft. Med den har vi klyvt bitar som vi varit tvugna att lyfta upp med traktor. Jag tror att den heter Bala Agri.

Jag instämmer med ovan talare! Undvik de svaga budget-varianterna för de är mer till irritation än nytta. Vedträet på en svag maskin har en tendens att sätta sig i klyven när kolven inte orkar pressa hela vägen. Då får både motor och du själv stryk när du tvingas backa kolven och slå bort vedbiten.

Det beror väl också på hur förhållandet kraft/hastighet ser ut. Vi har en egenkonstruerad 3-fas-maskin på 5kW och 6,5ton. Den är vindsnabb jämfört med dem som köps på byggmarknader. De har också steglös slaglängd vilket ytterligare snabbar upp arbetet.

OBS! Tänk på att vara koncentrerad på klyvarbetet och inte stå och prata med folk runt omkring eller annat. Risken finns att du inte kan räkna till tio om något går fel: ;)

Har en 5-ton klyv med benställning så den kommer upp i rätt arbetshöjd.
Har haft hjälp av sonen som har styrt klyven och det är bra att få bra snurr på klyvningen. Klyv och vrid på vedklabben, det går smidigt att vara två. Men som Johan säger, var koncentrerad och styr arbetet .

Tidigar högg för hand och tack för sin egen träning fick tennisarbåge i vänster arm, inte kul. Där av ny klyv.

380014_d.jpg

Att de billigare klyvarna skulle vara mer till irritation än nytta kan jag inte hålla med om, jag har själv en sådan billig klyv inköpt på SILVAN för ett par år sedan och den har funkat utan bekymmer till den ved jag klyvt. ( ~10kubik än så länge).

Inte en enda gång har kraften varit otillräcklig och då har jag ändå klyvt stockar som haft en diameter på runt 60cm.

Två saker som jag dock irriterar mig på är att den är väldigt långsam och att knappen man ska hålla in för att pumpen skall gå är för trögtryckt.

Bygde en själv just för hastigheten,jag klyver meterslängder så hastigheten är intressant!
Vad som går att klyva beror på höjden på klyvkniven och hur mkt klyven orkar samt hur tunga bitar du rår att få upp!
Jag bygde en mindre klyv med fällbara ben så man nästan kunde lägga den på marken och rulla på dom jävligaste bitarna,funkade bra!

M
Jesca_j skrev:
Att de billigare klyvarna skulle vara mer till irritation än nytta kan jag inte hålla med om, jag har själv en sådan billig klyv inköpt på SILVAN för ett par år sedan och den har funkat utan bekymmer till den ved jag klyvt. ( ~10kubik än så länge).

Inte en enda gång har kraften varit otillräcklig och då har jag ändå klyvt stockar som haft en diameter på runt 60cm.

Två saker som jag dock irriterar mig på är att den är väldigt långsam och att knappen man ska hålla in för att pumpen skall gå är för trögtryckt.
De irriterande sakerna du nämner kan också vara avgörande för valet av klyv. Du säger att du har klyvt 10m3. På hur lång tid då? Det klarar jag nästan på en dag med vår klyv.

Eftersom jag bara eldar i en kamin så räcker en sådan maskin för mina behov.
Men säg att kolvhastigheten är kanske 20-40% av hastigheten på en "bra" klyv.

Hade jag behov av att klyva 10kubik per år så skulle jag köpt en snabbare/bättre klyv.

Det trådskaparen frågade om var ifall det går klyva stora stockar med den och eftersom jag inte haft problem med detta så gjorde jag inlägget för att få detta sagt.

mr Jönåker skrev:
Kom att tänka på följande lilla film: [länk] Verkar som en yxa kan vara hyffsat effektiv. Någon som provat?
Bildäcket var en smart grej - det ska provas!

Det är inte grovleken som styr klyvkraften utan hur vresiga och kvistiga bitarna är ;)
Har gått bet några gånger med min 5T klyv men med en riktig klyvxa har även dom bitarna gått sönder.

Dom billiga klyvarna är på tok för långsamma och tvåhandsgreppet är irriterande.
Jag har byggt om styrningen på min klyv så att den startas med en spak och går automatiskt till ändläget där motor och hydraulik "kopplas ur". Det gör maskinen effektivare men betydligt farligare...nu har jag sällan problem med besökare på vedbacken så det går bra.
Nästa effektivisering är att förse klyvkniven med två skär till, dvs så att den ger 4 bitar istället för 2 vid varje slag. Har inte klurat klart på hur det ska byggas än för att både hålla bra och vara demonterbart (för att klara de mest besvärliga bitarna).

Visst har dom billiga klyvarna sina begränsningar, men priset är också bara en bråkdel av priset för en proffsmaskin. Kanske är bättre att köpa en billig klyv till alla i familjen istället för en dyr proffsklyv till pappa :rolleyes:

Dom effektivaste klyvarna brukar vara hemmabyggen :cool:

Jesca_j: Trådskaparen frågar även hur effektiv en klyv är och då är väl hastgheten en giltig och viktig parameter antar jag. Det är ofta det som skiljer de billiga mot de dyrare är min erfarenhet. Hade en 7 tons Biltemaklyv ett tag men ledsnade och har nu skaffat en Kellfri, vilken skillnad. Fram och tillbaka på ett ögonblick.

Ha dé

jag köpte en beggad vedmaskin för en "billig" peng, istället för att stå å tjaffsa med en såndär liten klyv, men då klyver jag nog mellan 20-50meter per år, och då var de en "vettig" investering tycker jag.

Jag klyver ca 3meter i timmen i fall stockarna är i hyffsat samma storlek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.