Hittar inte tidigare post

4k läst  7 svar

1. olni65
    Medlem Nivå 5
    Hej, någon postade en tråd där man hade en länk till en film där någon stod och körde en 'vedklyv'. Nåja, maskinen klöv vedträd men på ett minst sagt livsfarligt sätt.

Ett stort hjul med fastsvetsade yxblad snurrade runt, och killen placerade vedträn "i vägen" för yxan. Fort gick det och det såg effektivt ut, men ... :eek:

Någon som vet var jag hittar tråden eller filmen

Tack på förhand

2. phl
    Medlem · Nivå 14
  3. olni65
    Medlem Nivå 5
    Tyvärr inte. Den hittar jag också ganska lätt, när jag trodde att 'min' film hade någonting med vedkap att göra. Men det är inte den.

4. olni65
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag hittat den.

Det var denna posten som triggade det hela. Fast det var en stor Makita. Men i Youtube lyckades jag sedan, via Related videos, klicka mig fram till denna.

Worlds fastest logsplitter. Livsfarlig som sagt

5. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Något liknande har vi stående i lagårn där jag är uppväxt. Kan aldrig minnas att jag sett den i aktion men jag har alltid varit lite rädd för den. Undrar om den inte har 2 knivar och hjulet är inbyggt. Den är dessutom inte så där gigantisk. Måste har varit vanliga förr i tiden för jag tycks minnas en till. Måste nog ta mig en titt när jag åker dit nästa gång.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har sett en "in action" här i Sverige. En anings mindre modell var det nog.
    Den drevs av en gammal fotogenmotor, och en mycket lång flat "rem" till svänghjulet tillika klyven.

Jag såg den på Järnvägsmuseets dag i Gävle för ett par år sedan, då temat var motorer. Jämte denna anordning stod diverse andra fotogen och tändkulemotorer och puttrade.
    Enligt ägaren räckte några enstaka liter fotogen en hel dag, för det satt någon sorts varvtalsregulator som slog på / stängde av bränsletillförseln när det behövdes. Och visst, man hörde tydligt hur den smattrade några enstaka takter, sen var den tyst rätt länge, då den pga svänghjulets massa inte tappade fart speciellt fort.

Märklig pryl, men intressant. Dom kunde en hel del bra saker förr med... ;)

Ang. filmen, jag satt hela tiden på helspänn och var orolig att få se en hand eller så, flyga iväg.
    Det känns som att operatören hade jobbat väl så länge med klyven så slarvet hade börjat smyga sig på lite lagom ..., huuva... :(

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
  8. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Yxhjulet har jag sett ute på landsbygden dock ej i aktion, men inbyggt in fasspåntad panel så att bara själva yxorna sticker ut. Skulle aldrig få för mig att köra en sån maskin själv.

Den andra maskinen såg väl mer förtroendeingivande. Han måste ha stort hus:)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: