Byggahus.se

Ferm kexmaskin

1. P
    Medlem Nivå 9
    Hej

Satt lite och spånade efter julklapp till mig själv och fann Julas ferm maskin som kexar för runt 5-600:-.

Är det någon som kört med denna maskin och är nöjd (läst några gammla trådar med missnöjda).

mvh Ppalm

2. P
    Medlem Nivå 9
    Hej igen

funderingarna är klara och det kommer att bli en 500:- maskin om jag inte kan låna mig en riktig domino.

Hur är principen med kexning är det enbart kexning och limning eller brukar man skruva oxo?
    hade tänkt gör en möbel liknande denna: http://www.minhembio.com/PIJB/39632/
    MVH P

3. W
    Medlem Nivå 9

Har en Ferm

För dålig precision! Du får inte kexen där du vill och kexen sitter sladdrigt i dina kexspår.
    Antingen en riktig kexmaskin eller köp en domino (gjorde jag) eller en bra sats till överhandsfräsen.

//woodrat

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ett tips är att snegla på en fin kexmaskin från staterna. Exempelvis kostar Makitas 3901 typ $200, sedan får du komplettera med trafo. När det väl är gjort är ju verkstaden öppen för en hel massa goa billiga maskiner från staterna ;)

5. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Och den klarar både 50 och 60Hz då?

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Bekännelsen, jag sitter inte på någon amerikansk maskin själv... än! Får nog bli en kexmaskin eller fräs samt trafo när jag fyller år ;)

Maskinerna ska fungera på både 50 och 60Hz, eventuellt går de lite långsammare på. På maskiner med elektronisk hastighetsreglering (handöverfräs exempelvis) går det ju att kompensera.

7. H
    Hobbysnickare · Nivå 5
    Axminster i England har bra pris på både Bosch och Makita kexmaskiner. De tar 195 pund inklusive VAT (moms) för Makitan och då får man 1000 kex också. Det blir ca 2 500 SEK med en kurs på ca 13 kr /pund. Bosch GFF 22A är något billigare och då medföljer 2000 kex. Den tar Duab 4195 SEK för (utan 2000 kex). Det tillkommer naturligtvis några hundringar i frakt. Alla maskiner från England är gjorda för 230V/50Hz. Bara att byta kontakt.

Länk: http://www.axminster.co.uk/category-Biscuit-Jointing-Machines-206983.htm

Axminster är för övrigt bra att ha att göra med.

Mvh Den Händige

8. G
    Medlem Nivå 9
    Makitas usa prylar fungerar utmärkt med 50Hz... Har själv ett antal maskiner därifrån... Och en Bosch Colt överfräs, funkar också som den skall.

Pundet ligger mycket bra nu så det låter som ett bra pris från Axminster