10 619 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Prisvärd fintandad klinga till DW707?
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Originalklingan är ju inte direkt optimal vid listkapning....
Mikael
Mikael
Som jag svarat i en annan tråd så tycker jag inte det är värt att klabba med lågprisklingor, jag köpte, trots mycket diskuterande med flertalet snickare, en lågprisklinga för 199:- den ger sämre snitt än orginalet, nä jag tycker det är klart värt att lägga ut pengarna på en lite dyrare orginalklinga.
Räkna med ung. 600 spänn för en bra fintandad dewalt. (finns både billigare och dyrare med.)
Räkna med ung. 600 spänn för en bra fintandad dewalt. (finns både billigare och dyrare med.)
Den 60-tandade klingan, vad har den för artikelnummer? JAg antar attdet är Dewalts egen klinga? Jag ska till USA om några veckor. Förra turen köpte jag lite extra-Dewaltklingor till min 18v Dewaltcirkelsåg. Priset? Ja, cirka 65 spänn styket...Jag tror inte Biltema säljer sina klingor til detpriset...Så nu tänkte jag köpa några bra att ha klingor till 707:an. Någe speciellt att tänka på?
Att tänka på: 707:an använder 216 mm klinga, dvs 8½". De klingor som finns att köpa i staterna har högst sannolikt 5/8" hål (arbor) och deWaltklingorna i Europa använder 30 mm hål. Detta är inget olösligt problem. Det är nämligen så att axeln på 707:an håller 5/8" och det finns en centreringsmojäng för 30 mm hål monterad på sågen. Den mojängen har jag stoppat in i svarven och tagit bort 30 mm klacken. Nu tar min såg alltså klingor med 5/8" hål. I originalklingan med 30 mm hål har jag monterat en centreringsbricka. Om du vill ha en riktigt bra klinga kan du beställa en Forrest Chopmaster till ditt hotell.
Kolla Toolbox klingor om de kan vara intressanta
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat59n__do_not_expand__
Eller Hitachi, de har också 216-klingor
Tänk på att det är viktigt att klingan har negativ vinkel på tandningen.
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat59n__do_not_expand__
Eller Hitachi, de har också 216-klingor
Tänk på att det är viktigt att klingan har negativ vinkel på tandningen.
Klicka här för att svara