Bandsågsproblem DW876

7k läst  12 svar

1. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Hej.
    Före jul impulsköpte jag en bandsåg. Klart man ska ha en bansdåg. Det blev en DW876. Jag har ingen tidigare erfarenhet av bandsågar och jag provsågade lite med den och den verkade funka. Jag insåg att den inte var justerad som den skulle men jag hade inte tid just då. Nu har jag läst på lite och tagit mig tid att justera lite. Men jag har problem sågbladsstyrning.
    När man har den nära bordet så åker den i sidled när jag drar åt höj och sänk plasthandtaget på baksidan sågen. Den rör sig kanske 2-3 mm åt höger. När den är i dess högsta läge så rör den sig i princip inget alls.

Sågbladsstyrning nedsänkt men inte åtdragen.

Sågbladsstyrning nedsänkt och åtdragen.

Stödklossarna är som synes inte injusterade på bilderna.

Jag har tagit lös dom 2 vinkeljärn som sågbladsstyrning löper i och justerat dom lite. Det gav ingen eller minimal effekt.

När jag till råga på allt lyckades dra av vagnsbulten som håller sågbladsstyrning så gav jag upp å började fundera på om det kanske ska vara så här på denna maskin. Men borde inte stödklossarna löpa parallelt med bladet hela dess längd och inte flyttas i sidled.

När jag köpte den så antog jag att det inte kan bli så fel med en bandsåg från Dewalt. Nu funderar jag på att lämna tillbaka den och gå å köpa en Basato. Ska jag ge upp med de? Är det det ett måndags ex jag har eller är dom inte bättre?
    /Markus

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Nu har jag ingen erfarenhet av den specifika sågen men inte ska det vara på det viset du beskriver. Om du inte har tid och lust att reda ut varför den hoppar snett när du spänner åt hade jag antingen lämnat tillbaka den och testat ett nytt ex i butiken innan jag åkte hem eller satsat på en annan modell.

3. vojma
    Medlem Nivå 11
    Ska inte sågbandet ligga till vänster om kullagret ovanför styrklackarna?

/V

4. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Kullagret ska hindra att bladet åker bakåt när bladet utsätts för kraft fram i från så det ska nog vara så. Det finns styrklossar som är av kullagertyp och ersätter dom som som syns på bilden. På denna är det metallklossar.

5. pär h
    Medlem Nivå 12
    Byt Byt Byt!!!!
    köp en som har styrhjul INTE styr klossar.
    Köper du begagnad så får du mer för pengarna.
    mvh pär

6. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Det råder delade meningar om vilken sorts styrningar man skall ha. Rullar är inte alltid bättre än klotsar. Däremot skall inte inställningen ändras på det sätt du beskriver. Lämna tillbaka sågen och läs The Bandsaw Book av Lonnie Bird, The Taunton press innan du tittar efter en annan bandsåg. Jag var inne på att skaffa en liten bandsåg, men kom på bättre tankar efter att ha läst boken.

7. snickarfrasse
    Medlem Nivå 5
    Vad är det för fel på mindre bandsågar? Jag har en luna bs320 den har gått felfritrt i minst 15 år det enda jag gjort med den är att jag bytt till större motor.

8. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Det är väl inget generellt fel på små bandsågar, men det som jag ville ha bandsågen till skulle kräva en större såg än jag har plats för.

9. gwyrlim
    Medlem Nivå 5
    Jag var och pratade med försäljaren i dag och kommer att ge den en andra chans. Det är ju inte direkt rocket sience i konstruktionen så jag ska ta lös berörda delar och se om jag inte kan fixa det. Med lite stadigare skruvar av högre kvallite så går det kanske få den stum. Skulle jag inte lyckas så får jag byta in den. Jag kollade på demomaskinen dom har och den har också en lite förskjutning fast åt andra hållet.

Styrklossarna kommer att bytas mot typ cool blocks om jag lyckas fixa sågen så jag blir nöjd.

Jag va å kollade på en begagnad såg som stod i en ladugård men problemet med bristande erfarenhet är ju att jag inte kan avgöra om det är en pärla eller ett vrak under rosten.

10. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Borde väl gå att lösa genom att limma tunna bitar av något lämpligt mtrl antingen på vinkeljärnen eller på skenan.

Gamla bandsågar är ofta inte så dumma men det stora problemet brukar vara att gummit på hjulen är helt söndertorkat och måste bytas och det är lite pyssligt. Rost brukar inte vara så stora problem men det skall självklart inte vara gravrost.

En annan bandsåg som inte verkar vara så dum är Servas, en rätt stabil sak med gjutjärnsbord.

/Kent

11. B
    Medlem Nivå 2
    På tal om bandsåg och olika modeller... Är det någon som testat Classes största såg? Ser inte så pjåkig ut och känns ganska stabil, men här är en till med bristande erfarenhet i att bedömma kvaliten på dessa tingestar.

12. S
    Medlem Nivå 3
    NEJ, sågbladet ska ALDRIG gå emot kullagret. När man sågar, så pressas bladet bakåt, men det måste finnas en liten spalt mot kullagret, om bladet tillåts gå mot lagret, så är risken stor att man pressar ytterliga LITE grann, och då kan bladet böjas i sidled. Detta orsakar en liten brottanvisning som snabbt gör att bladet går av. Fråga inte hur jag vet detta.

Inga problem att byta dessa, man kanske behöver ha mer är två händer, då får man ta till en medhjälpare. Därimot kan det nog vara besvärligt att hitta dessa gummiband som reservdel, finns inte på ICA Maxi direkt.

13. phl
    Medlem · Nivå 14
    I den klistrade tipstråden överst i forumet lade jag ett inlägg mod tips om Old Wood Working Machines FAQ-sida. Där finns åtminstone två artiklar om hur man byter gummit på bandsågshjul.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: