Verktyg & Maskiner
FredrikR: 5975:- ex moms tom... jaja nu står den i garaget och väntar på en provkörning :D
vespaman: Jag instämmer i vad andra skrivit här, själv köpte jag en klammer och en dyckertpistol på Ö&B, runt 500 för bägge. Har sedan dess kört en 5000 klammer och kanske 1000 dyckert, utan ett enda missöde. Lite olja då o då. Detta är samma lågprismärke som tex Jula säljer (fast Jula brukar vara dyrare). Sjukt mycket verktyg för pengarna.
ikeahantverkaren: den suger bort allt damm vilket är bra.annars är det lite bök med slangar och sånt.jag köpte flexgiraffen efter att ha provat mirkas.jag tyckte mirkas var dyr med tanke på att man ändå får svettas med en ledad slipklots. Lite för mycket TV-shop över det hela.Vi hade den på prov en dag på företaget.Redan efter någon timme var det någon plastdetalj som sprack samt att gummidamaskern
Springare: Lindarn tar 2295:- http://www.lindarn.se/nyheter_view.asp?nyhetId=7
JanneSjo: [citat] ok bra att veta - då är det bättre att använda mallen att rita efter och sedan såga
timujin: [citat] Har själv både en festool och en makita och ja tycker festooln är ljusår över makitan. I alla avseenden, balans, presicion, snitt och vibration ja allt. mvh
phl: Det finns en hel del, en av de större är www.axminster.co.uk. Är det någon specifik maskin du letar efter kan du ju alltid googla på den och lägga till "+site:co.uk", det brukar funka rätt bra.
Mr Handyman: Mafell KSP85F testades i engelska the Woodworker November 2007 och fick då betyget 4,5/5 på performance och 4/5 på value. Jämför med Festool TS75 EBQ som fick 5/5 på performance och 4,5/5 på value. Det mesta anses bra på båda, det är bara priset som inte är så roligt. Sen ska man inte ta de betygen på alltför stort allvar. Den testade Mafellen är mycket kraftigare och större med
Styx: Självklart kunde du inte veta det.. Och jag har med stor behållning läst alla de tips du berikat detta forum med. Möjligen blir det ett fräsbord i sinom tid, denna gång skall jag dock prova att fräsa utan bord. Om det inte känns tillräckligt stabilt/säkert får jag ta ytterligare en funderare över bordet.
TommyJ: Uppar denna lite. Verktygsimporten.se verkar ha bra pris på makita 6833 å 6834. Kan det vara nåt för en glad amatör som ska sätta gips i taket på sitt garage å i framtiden renovera ett hus? Kanske är onödigt inköp fast det suger lite i "vill ha tarmen". Funderar på att köpa 6834 för att den klarar längre skruv. Fast kommer ja sakna att den inte är lika snabb? Övriga synpunkter?
skogstomten: Köpte tomma festoolsystainers till mina övriga verktyg. Skumgummit köpte jag "våfflat ljudisoleringsskumgummi" på Biltema art 31-605. 99,90kr för 5st a ´40x60x2cm tror jag det var när jag kollar i katalogen idag. Fungerar suveränt och skumgummit blev i alla fall billigt... Riktigt vass mattkniv rekommenderas vid tillskärningen bara.
Fredrik.engdahl: där ligger ett bräd golv på 25 mm och under där så ligger en bräda (25 mm) på bjä'lkarna , vi ska ersätta understa brädan med ett spångolv 22mm och sedan brädgolvet med fiskbensparkett 22 mm kunden vill inte ha nivå skillnad mot befintliga golv dom överiga 6 mm som blir över får man väl lägga på en tunn plyfa eller liknade . där är även svackor som ska rättas upp
foppa72: [citat] Jag skickade igår iväg en beställning hos tools-plus på maskinen ovan. Kommer landa (med frakt, moms och tull) på strax under 1500 kr. Hade först tänkt mig en av bosch 10,8V:s-maskiner men föll för Milwaukeen istället. Maskinen ska funka som vardagsmaskin och ligga i kökslådan (för att ersätta IXO-n som börjat kännas lite svag). Lovar att rapportera min intryck när den
Daniel_N: [citat] Det stämmer att KKl går in i det fallet, men enligt min uppfattning fiunns det i KKl inte stöd för att bevisbördan automatiskt är köparen. Däremot måste köparen givetvis reklamera sågen, men det är inte samma sak som att denne har bevisbördan. Naturligtvis är mina resonemang kring detta klart teoretiska, och att hänvisa till KKl är väl mest vettigt för att argumentera
Eld: Om du häller vatten på dem och de suger upp vattnet utan prut så har det aldrig varit olja på dem. Om det är oljebrynen så är det enklaste att använda fotogen (tändvätska). Det finns dock andra specialblandningar som är snällare mot händer och näsa. Billigaste sättet att få dem plana är att slipa dem med hjälp av våtslippapper som man lägger på en helt plan yta.
wagis: Köpte mig denna idga och kan bara instämma! Väldigt trevlig att hålla i. Önskar bara att jag hade fler skruvar att dra :)
gadeberg: Nåt sånt ja. Den från Jula var mer ett exempel. Är det bra att ha en styv plast grej på slangen precis vid maskinen? Kan det inte vara bättre att skära av den och köra med slang klämma?
Cinolin: Tack för förklaringen. Den 24 tänders klinga som sitter som standard är väl en bra kompromiss mellan fint- och grovt snitt, jag tycker bara det känns lite avigt att kapa grova reglar och fasadvirke med samma klinga man sedan gerar lister och annat finsnickeri. Klingan som sitter på heter serie 60... vad är skillnaden mellan den och serie 40? Men en till fråga kvarstår, har någon
mattiasp: Försök att få tag i en som gör en lätt konisk plugg. Med en konisk plugg är det lättare att göra en osynlig plauggning.
Benny_P: Vilken schyst stol!!!!! Dyr!!!! Jag har sett en stol som såg ut att vara gjord i formplyfa. Det kanske var ett hemmabygge.
snickarboden: Har alm så det lär räcka över min livstid och nästa med *S* Allt ligger dock i okantade 2-3 tums plank i två meters längd, torrt på loge sen åtta år. Så det löser sig, pm'a mig. /Kent
rille123: ja e ute efter en med finish också. Har en dewalt men skallarna på spiken är på tok för stora så ser ej bra ut om du ska ha finish på grejerna. Nån som vet var Senco pistol säljs i sverige till hyggliga priser? Senco ger ett mycket bra resultat. MVH Richard
P-plats: Har för mig att Järnia Frölunda säljer ut HL-lampan till bra priser...
anna_jimmy: combisafe har en liknande ställning som man borrar fast i takstolen och fäster med bultar, det är samma slags hängkonstruktion som på bilden men det ligger inte på takstolarna utan borrar genom takfoten, som ju sedan blir inbyggd så det syns inte. Det finns också fallskydd som man naturligtvis bör använda!