Daniel_N
Daniel_N: [citat] http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/76024-tabell-foer-varvtal-vs-borrdiameter.html
5 svar · 4,8k läst
·
S
svettove: Jomen, ni hade helt rätt. Fick svar från Aircraft Materials och dom hade faktiskt gjort verktyg förr i tiden. Det var dock väldigt nerlagt så dom kunde inte hjälpa mig med delar. Får prova att meka ihop det med nån slags bult eller nåt istället och hålla tummarna :p Tack så mycket för att ni iddes svara på den här lite udda frågan :)
7 svar · 4,3k läst
·
pellefant
pellefant: jag köpte en hyvel på rusta för 300:-, ordinarie 1000:-
95 svar · 71,7k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] 80 Nm kan nog stämma hyfsat i verkligheten. Det räcker inte till att dra av och på hjulbultar. Och till de flesta andra skruvar på bilen vill du ha mer känsla för hur hårt du drar än du kan få med en sådan maskin. Däremot kommer den säkert att funka fint för exemeplvis franska träskruvar. Med ett normallångt 1/2 tums spärrhandtag kan man dock dra enormt mycket hårdare än
12 svar · 5,1k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Har en Bosch GBH 2-24 DFR, och den äter sig igenom både betong och natursten med ok fart, senast granit, med 12mm borr. Tror nog att en något mindre proffsmaskin typ denna är roligare än en trehundrakronors nominellt aldrig så stark no-namegreja. Men har inte provat någon sån å andra sidan, bara en generell erfarenhet. Skönt att bara säga nej till ideliga problem med hålborrning i
10 svar · 10,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jovisst, men det är ändå något annat. Men visst vore det fint att ha en sån! Förresten såg jag en monstervariant av något de kallade radial saw i England för ett par sår sen. Såg inte ut som det vi kallar radialarmssåg, utan som en enorm kap-gersåg med gejdrar på dryga metern. Den tog väl uppemot en meter i bredd. (logiskt nog). Kanske har nån bild nånstans på den.
5 svar · 4,4k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Kan gott och väl vara mycket bättre än många kinamaskiner i tråden. Den är troligen olika bra olika dagar beroende på luftfuktigheten...
8 svar · 11,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Bra länk, Tack! Ja det verkar inte som att jag fått klingan för den finaste snittytan då. Men däremot lämplig till allehanda material. Inte bästa valet för mig, då jag troligen kommer att använda den uteslutande för trä, och då företrädesvis gran och tall.
15 svar · 12,4k läst
·
v-g
v-g: Vanlig kaptrissa går genom huden på ett ögonblick kan jag lova. Handskar likaså. Kan bara tänka mig vad en kedja gör. :eek: Man kan dock säkra upp bra genom att stå STADIGT och hålla vinkelslipen med båda händerna.
22 svar · 16,4k läst
S
Styx: Så, nu är det testat.. Det fungerar utmärkt. (alltså inte med Litiumjon då :) ) Har även provat lite andra batterier jag har hemma och det verkar fungera.. Dock är det ju en nödlösning - det är lite pilligt att få dit klämmorna från laddaren på batteriet.. Men har man glömt laddaren någonstans långt borta kan det vara bra att veta att det går att köra med "vanlig"
7 svar · 4,0k läst
jockejauer
jockejauer: Att det är Nicd batteri är ingen tvekan på men det enda som talar emot är att dom bara är på 2.0 ah , i övrigt inget fel på dom det kan vara ett plus med Nicd och det är att de inte laddas ur av sig själv pga kyla som Nimh batteri gör. minus kan vara att det inte är så vanliga på marknaden längre vilket gör dom dyrare vid köp av nya batteri när dessa är slut. men å andra sidan
10 svar · 6,7k läst
FemTummar
FemTummar: Om du lufttorkar utomhus brukar man visst ange 1 år/tum tjocklek som riktmärke för ek. Har dock inte prövat det själv.
5 svar · 15,2k läst
R
Raketforskaren: [citat] Jag tror också på ovanstående förklaring. De verkar ju själva använda Festool, blå Bosch etc. i sina projekt.
9 svar · 9,9k läst
T
TommyJ: Jag har inget svar på om dom har skyldighet eller inte men lite annan hjälp iallafall.. Eftersom sågen är så "gammal" kan det vara svårt att "vinna" mot affären. Efter 6 månader så är det nämligen DU som ska bevisa att felet är ursprungligt, t ex tillverkningsfel å inget handhavande eller normaltslitage. Detta är det inte många som vet om... Men eftersom du är ute efter en
3 svar · 10,1k läst
A
A-Man_08: Ha en liggandes i garaget utan svärd vet dock ej hur bra kastbromsen är på den, köpte den för att bygga en kortkart eller nåt kul.
4 svar · 16,5k läst
jockejauer
jockejauer: Hej igen Hoppla , jag har tittat på fel sågbänk , jag har den andra bänken som är gjord i stål och har 2 st länkhjul skruvade i ena änden och den tycker jag inte är något vidare bra. Men denna du tittat på ser ju kanon ut , helt ny för mig som ändå jobbar bla. med makita elverktyg........får bli en uppläxning. Den ser ut att vara lätt att transportera och även att jobba med. Ha
7 svar · 5,2k läst
C
coss: Bosch GTS10 Saw Bench - 240V c/w FREE Skil 4585 jigsaw worth £49.95! Axminster hade denna kampanj, men varför skulle jag vilja ha en skil såg när jag köper en blå bosch?????? var är logiken? Ska följa upp ett förslag jag fick, annars blir GTS 10 eller 745:an. Tack för era svar och synpunkter, verkligen stort tack! /Sture
11 svar · 4,4k läst
TorpAnders
TorpAnders: Sök "speedheater" på måleriavdelningen så har du 14 trådar..
1 svar · 4,6k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: menar du att klamra fast spån/osb på en reglad vägg så rekommenderas det inte av mej iaf. Isåfall får man köra med lim bakom och då har man förlorat tiden som man vunnit med klammerpistolen.
1 svar · 3,5k läst
T&H
T&H: Nu har jag hittat felet!:) Det var nästan lite löjligt men jag får skylla på att jag inte såg ordentligt förrän jag tagit bort plastkåpan mellan kniven och underredet. Den kåpan skyddar nämligen remmen till framdrivningsmekanismen. Jepp, den hade hoppat av och fungerade som en effektiv broms mellan axeln och kåpan. Efter lite mekande så fick jag runt den över drivhjulet. Hur den
6 svar · 45,8k läst
P
pero: Yep, det visste jag. Men frågan är vad som skiljer i tilämpningsområdena mellan brad nailer och finishing nailer? Funkar det t ex att sätta list eller panel med en brad nailer? Tack för tips om kvalitet!
2 svar · 10,2k läst
F
frohike: Drar upp en gammal tråd. Men känner att jag vill tillföra lite. Just när man talar om laddning av NiCd och NiMh batterier så ska man komma ihåg att som det skrivs längre upp normal laddström för NiCd Och NiMh är 0,1C och 1C för snabbladdning. Det skrevs följande "Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och
9 svar · 11,7k läst
G
geschwint: Med "Other fence" menas att om man fräser ett spår för tapp så har man ett anslag på varje sida om arbetsstycket. Dvs, normalt räcker det med ett anslag som följer med fräsen. Så det dom säljer som anslag är ett likadant som följer med fräsen. Den där fräsen är alldeles utmärkt...
2 svar · 3,1k läst
Cheesus
Cheesus: Detta blir en skaplig "bumpning" av tråd som är 2.5 år gammal...:) Vill bara tipsa om att Toveks har auktion i Valbo i morgon fredag, alltså 8/2-08. En bygghandel som gått i putten så det kan nog finnas en del skoj. http://www.tovek.se/scripts/webtoolshop/netsales/080208-G%E4vle.pdf Är det någon som ska dit o har lust med en kopp kaffe finns jag där, bara att pm:a!
10 svar · 7,8k läst
P
peter.holm: Jag köpte ny slang till cenraldammsugaren på Odal (Lantmännen?). Iofs var det beställningsvara men den var billig och bra.
1 svar · 2,6k läst
G
geschwint: eller så är fästet rätt standardiserat av Bosch så att du kan köpa ett anslag som egentligen hör till en nyare maskin.
2 svar · 2,9k läst
mattiasp
mattiasp: Kolla här för bättre preser på Mafell. Det finns en Mafellprodukt som bättre jämförbar med TS55:an. Där är även priset jämförbart. http://www.24tools.de
10 svar · 4,8k läst
Rund_skruvad
Rund_skruvad: [citat] Säkerhet är inget man ska tulla på när man provar någonting nytt. :)
17 svar · 10,3k läst
·
T
Tjacko: Självklart hade jag förstått det, jag skoja ju bara:rolleyes: Nej men tack för hjälpen, självklart var det som du sa ;) Ibland är jag inte smart och funderar inte mer en 2 sekunder innan jag ger upp:D Tack för snabbt svar
2 svar · 3,0k läst
F
Farzan: När min svåger var hemma hos oss en gång och hjälpte till litet, så testade han min DW707. Fin, tyckte han, men väldigt trög i slajden. Jovisst, sade jag, väl medveten om att 707:an som sagt är lite trögare än de flesta. Men nästa gång jag skulle använda den upptäckte jag att f-n, vad trög den hade blivit! Inte undra på att han klagade! Jag började rengöra och smörja
10 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.