Vilken El cheapo handcirkelsåg?

5k läst  14 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag behöver inhandla en cirkelsåg. Husrenovering och banken suger musten ur ekonomin, ja ni vet….

Vad det lider så blir det en Hitachi C7BU men fram till dess får jag nöja mig med ngt enklare.
    Vill någon föreslå en lämplig maskin för max 800:-? Gärna med lite större klinga enär jag har för avsikt att pula in maskinen i en bänk.

I går kväll försökte jag använda en Meek. Resultatet med en felande säkerhetsknapp (tumknappen) och ett klingskydd som kärvar och inte alltid går tillbaka, kändes sådär. Bruksbo håller väl ungefär samma fantastiska kvalitetsnivå. Dessa båda märken lämnar jag till andra att förköpa sig på.

Så, förslag och/eller erfarenheter på/med/av Classe Olsson Technology et al?

Tack

///j

2. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Nån CO-Tech kanske då? Deras mindre handöverfräs är prisvärd (men det betyder inte att den är bra jämfört med riktiga maskiner), kanske deras cirkel är OK(1200W 63mm sågdjup)? B&D har ju också nån variant under din kritiska gräns. Av skräpmaskinerna är nog CO-Tech bland det bättre.

3. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Jag har en fulmaskin som funkar förvånansvärt bra, en Parkside fr Lidl....

4. J
    Medlem Nivå 3
    Jag var uppe hos classe på lunchen och kollade på deras cotech för 400:-
    Det får nog bli en sådan.

Tack för svaren.
    ///j

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det känns som lite overkill att lägga 800:- på något som ändå är tillfälligt, lite av pengarna i sjön, typ ...

Men men, det kan iofs vara bra att ha en fulsåg också, när det ska göras otrevliga jobb som kanske bara riskerar finsågen. Bra att låna ut också, till de vänner man vet inte förstår att handha saker rätt.

Jag skulle själv kollat COtech (Clas ohlsson) och Kellen (COOP), tycker det verkar som att dessa billighetsmärken då och då iaf höjer sig lite över det billigaste och sämsta. Ferm på Jula och Skil kan också vara något att titta på, men budgetgränsen börjar närma sig nu. Kanske en Grön Bosch också kan gå in.

Men vore det jag, och det dessutom var bestämt att köpa en bättre sedan så skulle jag inte lägga mig på en medelklassmaskin (medeldyr), utan en billigare. Så verktygsarsenalen sen innehåller en riktigt fin och en "riktig usel". :surprised:

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Ang. Kellen så ser en del verktyg ut som om det vore Dr Totenkopf i "Skycaptain and the world of tomorrow" som designat dem. Kul på ett sätt, men inte riktigt vad man söker, eftersom de verkar så illa klumpiga. Däremot har jag några få handverktyg från Kellen som är helt ok relativt priset.

Skilsågarna är lite undervärderade, en Skilsåg jag lånat mycket la av efter tjugo års (inte minuters) plågsamt liv, lagren tog slut, och det var inte underligt. Minst lika bra som en grön Bosch.

Några hundringar för att ha en såg till skräpvirket som kanske inte är hundra spikfritt, det har man nytta av!

7. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Kellens stora är inte så dum, tror jag skrev ett litet referat om den här på forumet för ett tag sedan och de kommentarerna står sig än. Klart vettigt köp skulle jag säga men man bör självklart sätta på en bättre klinga rätt snabbt.

Att Skil är bra just på handcirklar är kanske inte så konstigt, det var väl de som uppfann handcirkelsågen som jag förstått det.

/Kent

8. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Fel av mig Snickarboden, det var faktiskt inte cirkelsågarna jag tänkte på, men väl tiger- och sticksågar som jag kollat på. Tunga och klumpiga. Handcirklarna ser ganska normala ut, och jag minns faktiskt din recension och kommer också ihåg att jag satte upp sågen på listan över tänkbara inköp i budgetklassen!

9. L
    Medlem Nivå 6
    Skil oppfant sirkelsagen, det stemmer. De var også overlegne på dette området svært lenge. Så akkurat der gir skil deg mye for pengene. Ellers synes jeg skil som oftest ikke er verdt penga.

10. J
    Medlem Nivå 3
    Det blev en Classe Olsson-maskin på 1200w för 379:-

Om man skall våga sig på en snabb recension så kan jag säga att den verkar vara hyggligt stabil för priset.
    Jag noterade att varvtalet är något lägre än för andra maskiner i segmentet, 4500 mot 5000 rpm. Jag förmodar att detta innebär att den käkar 10% mindre trä.

Efter att ha sågat ett snitt för att se om maskinen var behäftad med några fel så satte jag igång med ett klingbyte, en 40 tänders 184mm klinga från ValueTols, även denna inhandlad hos Clas. Med klingan kom en bricka för att få klingan att passa på maskinen. Maskinen har 20mm axel och klingan 30mm hål. Brickan tycks vara ganska hastigt stansad och var en smula kullrig med lite grader o skit.

Manualen visade sig vara skriven för en snarlik maskin med låsning av axeln vid byte av klinga

Låsbulten för klingan satt fast så i h-e, lite grovt våld rådde bot på det. Efter lite provsågning släppte låsningen av klingan och klingan stod still. Efter en del undersökning kom jag fram till att brickan som levererades med ValueTool klingan var en 1/20mm för tjock. Dessutom var låsbrickan som träs över axeln och som klämmer fast klingan lite felfasad. Efter att ha åtgärdat problemen funkade maskinen ok.

Maskinen får väl sägas vara ok för priset. Om den hade kostat en hundring till så hade det kanske varit för mycket. Jämfört med en Meek för 279:- så känns den väldigt mycket bättre.

Nu blir det till att leta reda på en snikdammsugare för spånen.

///j

11. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Njae...det är nog en sanning med modifikation. Det är fler faktorer som spelar in, framförallt vilken typ av klinga du använder, men även maskinens vridmoment.

Mest trä äter en maskin som är bestyckad med en grovtandad klinga, med agressiv tandning, som har hög periferihastighet på klingan (stor klinga och högt varvtal) och har massor med vridmoment.

12. J
    Medlem Nivå 3
    Ahh! Natyrlich, som tysken säger.
    Jag bytte till en mer fintandad, men sannolikt vassare klinga. Huvudsaken är att det blir snygga snitt. Det gör, om inte annat, handkirurgens jobb en smula enklare. Heh!

///t

13. S
    Medlem Nivå 3
    Det viktigaste är ändå klingan, helt rätt att byta den mot en bättre. Jag har en gammal B & D såg, som jag aldrig var riktigt nöjd med, tänkte slänga den och köpa en ny för ett halvår sedan, men så köpte jag en ny klinga i stället, och maskinen blev bättre än den var som ny !!

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu får ingen missförstå mig och tro att att alla Kellen och COTech-verktyg är bra (eller att jag tror att dom är bra).
    Men i visst urval tror jag dom har några lysande mellanklassverktyg.
    Som exempel tror jag att någon eller några Kellen borrmaskiner och skruvdragare kan vara något att ha, även deras tigersåg tror jag kan vara hyfsad (Om jag åker på något mindre tigersågsbehov kan det bli den jag slår till på!). Men Kellens kap/ger-sågar är precis samma crap som power-super-mega-tool och allt vad dom heter i obskyra utföranden på ÖB och seven-eleven, typ ...

Jag har t.ex. satsat på en borrhammare från COTech. Den har fått göra några hål hittllls, inga fel direkt, men det kändes som att matningshastigheten inte kunde jämföras med vilken Hilti som helst. Men det var ändå ruskigt mycket trevligare att köra med den än en gammal slagborrmaskin som jag alltid varit tvungen att bruka förr i tiden.

15. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Som sagt, de är väl bland det bättre av det dåliga, men Kellen sticker ut lite pga sin design, och bulkighet hos vissa verktyg.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: