Rullbord

2k läst  2 svar

1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Hej!

Jag har ett ELU 744 sågbord (identiskt med dewalt 744), vilket jag är mycket nöjd med. Tyvärr har jag dock svårt att dela skivor på längden/kapa långa reglar osv. utan att någon tar emot på "baksidan" av sågen. Detta är givetvis mycket irriterande.

För att råda bot på detta tänkte jag skaffa ett rullbord, eller åtminstone någon form av stöd med ett par rullar på "på baksidan" av sågen. Detta skulle behöver vara ca 1,5-2 m långt tror jag. Tyvärr har dewalt inget sådant form av bord til 744an (eller någon annan bordssåg tydligen), vilket verkligen känns konstigt, jag kan ju knappast vara den enda med detta problem? Eller gör jag någonting fel?

Så nu är jag på jakt efter någon form av unviersalbord/stöd.

Luna har ett rullbord, som jag tyvärr inte kan länka till, om man söker på artikelnummer 128990108 här: http://www.luna.se/Default.asp så ser man det. Är det någon som vet om det går att "fälla in" benen på detta bord? Så att det blir platt alltså. Det kostar ca 1800kr, vilket jag tycker är lite dyrt.

Är det någon som vet något annat stöd eller bord? Har kanske bosch något bord till sin bordssåg?

Hur har ni andra som använder bordsågar löst detta problem?

//Daniel

2. R
    Medlem Nivå 6
    Byggde ett bord med bänklaminatskiva och satte bakom sågen för sånt här. Funkar utmärkt.

Klassiska vikben med arm. (som i föreningslokaler/bygdegårdar) så går det lätt att stuva undan.

3. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Hittade ett bord till TGS (vändsågarna) på Beijer, gömd allra längst in på deras lager. Ca 1,2 m långt, med 3 rullar och ben i ena änden. De ville bli av med den, och jag lyckades pruta den till 400kr. Med lite tur hinner jag kapa och svetsa på den i helgen så att den passar till 744an...annars får det nog li efter nästan tentaperiod....i april:(

Men jag återkommer med recension.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: