Ska det inte vara IP65 i en snickarverkstad om man nu ska gå efter boken? Det har inte jag som har sextiotalsarmaturer med öppna rör just nu, men när jag kollade med elektrikern var det den klassen. Hur stor roll spelar det?

IP65 verkar att ta i men det kanske finns sådana regler? Men inte har man så mycket fukt i luften att det behövs 65 klass? IP54 eller kanske 55 borde räcka.

Referensinfo IP-klassning: http://www.e-meca.com/tech_papers/ip65.htm

IP65 verkar att ta i men det kanske finns sådana regler? Men inte har man så mycket fukt i luften att det behövs 65 klass? IP54 eller kanske 55 borde räcka.

Det är väl inte fukten som är problemet i en verkstadslokal, utan dammet.

Jag tror faktiskt att det är IP65 som gäller för snickerier som är arbetsplatser, och det är inte fukt utan dammexplosioner man vill undvika allra mest tror jag.

Mr Handyman skrev:
Jag tror faktiskt att det är IP65 som gäller för snickerier som är arbetsplatser, och det är inte fukt utan dammexplosioner man vill undvika allra mest tror jag.
Det var ju en vettig kommentar. Då kan nog IP6x vara motiverat.

(Parentes: Fick höra av en kund som tillverkar mobila datorer hur testerna går till som gör en lite skeptisk dock... För att testa dammtätheten så måste man skapa ett undertryck inne i burken. Vilket antingen innebär att man borrar ett hål som normalt sett inte finns eller som i deras fall där de använder Gore-Tex membran som är vattentäta men inte lufttäta så måste de alltså täta de hålen...)

Johan Gunverth skrev:
I mitt fall är lokalen 7,8 x 4,4m och då räknade jag ut (med Exaktors diagram) att 4st 2x58W-armaturer gav jämnast belysning. Jag räknade på 2meters avstånd från armaturen och då är det 80cm kvar till golvet.

840-färg rekommenderas. 830 blir lite som ljummet kaffe. :D
Håller man på mycket med måleri är 950-färg klockrent. Det hade jag i en gammal ateljé för diverse hantverk och den sköna känslan att ha dagljus dygnet runt kan inte underskattas.
Var får man tag på Exaktors diagram?

Men hallå, har ni allihopa massor av gamla lysrörsarmaturer liggandes i skåp och lådor ? Om jag idag skulle köpa nya armaturer för t.ex verkstad/snickeri, då skulle jag absolut välja högfrekvensdon och dito lysrör. Detta pga bättre ljusutbyte, vitare ljus, längre hållbarhet och bättre verkningsgrad.

Ja, om jag skulle köpa nytt, vilket jag inte precis nu ska göra, då skulle jag också satsa på det du talar om, men när man har grejerna liggandes dvs. är gratis så tar det emot att slänga och lägga ut tusenlappar.

se38005 skrev:
Men hallå, har ni allihopa massor av gamla lysrörsarmaturer liggandes i skåp och lådor ? Om jag idag skulle köpa nya armaturer för t.ex verkstad/snickeri, då skulle jag absolut välja högfrekvensdon och dito lysrör. Detta pga bättre ljusutbyte, vitare ljus, längre hållbarhet och bättre verkningsgrad.
Högfrekvensdon? Är det dom där glimtändarna (elektroniska tändare) som nämns tidigare i tråden?

Springare skrev:
Var får man tag på Exaktors diagram?
Min elektriker hade en pärm med datablad från Exaktor. Gamla var dom. Det verkar inte gå att hitta dem på nätet.

Johan Gunverth skrev:
Min elektriker hade en pärm med datablad från Exaktor. Gamla var dom. Det verkar inte gå att hitta dem på nätet.
Ok, va synd :(

Jag har följande mått på mitt rum 7,4 x 4 meter med 2,2 i takhöjd så jag funderar på att köra med 6 st 2x36 och inte med 4 st 2x58W i och med den låga takhöjden. Inbillar mig att spridningen inte blir så bra med låg takhöjd. Vad tror ni? Någon med erfarenhet av en takhöjd på ca 2,2 meter?

Springare skrev:
Högfrekvensdon? Är det dom där glimtändarna (elektroniska tändare) som nämns tidigare i tråden?
Nej, det är annorlunda armaturer, med en inbyggt frekvensomvandlare. De är normalt avsedda för de nya smalare lysrören T5 (16 mm diameter).

Lite mera info http://www.ehs.nu/default.asp?HeadPage=208&SubPage=21

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.