Är det någon som kan rekommendera ett par bra skyddsglasögon som fungerar om man redan har glasögon?

Ja just det, visir är ju ett alternativ...

Din optiker kan nog hjälpa dig med skyddsglasögon med styrka. Jag tror inte att de behöver bli så ofantligt dyra. Väldigt många verkstadsarbetare får såna betalda av sin arbetsgivare. Själv kör jag med kontaktlinser och vanliga skyddsglasögon.

mattiasp skrev:
Själv kör jag med kontaktlinser och vanliga skyddsglasögon.
Inte att rekommendera om du använder farliga kemikalier (särskilt starka baser , ex. avloppsrensare). Ruskiga skador om ett stänk smiter förbi och du har linser på dig.

mattiasp skrev:
Din optiker kan nog hjälpa dig med skyddsglasögon med styrka.
Jo, det hade ju varit något...men jag har just köpt nya glasögon + terminalglasögon till en kostnad av nästan 10 000:- så ytterligare glasögon ovanpå det känns lite tungt...:)
Det får nog bli ett visir...

Goggles passar utanpå vanliga (mindre) glasögon...

Jag har både vanliga glasögon, terminalglasögon och skyddsglasögon som är slipade på samma sätt som de vanliga. Visst det går att sätta skyddsglasögon utanpå de vanliga men vid hårt arbete, varmt eller fuktigt väder så brukar det leda till att glasögonen under skyddsglasögonen immar igen så att man inte ser ett skvatt.

Nackdelen med slipade skyddsglasögon är att de inte har högsta skyddsklass. Om man kör vinkelslip med risk för skivsprängning kanske man ska ha visir i alla fall.

Jag var hos optikern och kollade på slipade skyddsglasögon härom veckan. De var faktiskt billigare än jag hade trott. 1200 inkl moms, klart överkomligt för att slippa att ha både glasögon och klumpiga skyddsglasögon över.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.