Byggahus.se

RO 125 och Polering

1. L
    Medlem · Gävleborg · 310 inlägg

legul

Medlem
    Hej Jag har just köpt en Festool slip maskin RO 125 som jag ska ha för slipning förstås, men då finns det Poler prylar att köpa till. Polera ? vad är det egentligen vad finns det för möjligheter, jag har bara hört talas om att man polerar upp billack för att det ska skina, finns det annat man kan polera ? Jag har ju bara slipat mina trä möbler som jag byggt, kan man polera det trät och sedan ? Jag förstår att detta kanske är en för dum fråga men man måste ju fråga om man ska lära sig något. Använder man någon typ av polermedel ?

2. screamin-daemon
    Medlem · - · 850 inlägg
  3. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
  4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 283 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Det är ju väldigt imponerande....fast jag fattar ärligt talat inte riktigt meningen med att polera upp trä på det viset....känns ju helt omöjligt att få något fomr av ytbehandling att tränga in i dena ytan? Eller finns det någon annan mening med att polera så mkt?

5. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    man kanske vill slippa den kemiska ytbehandlingen.............

6. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    En teori är att man vill visa att verktyget är fantastiskt. Polerat trä är svårt att åstadkomma. Åtminstone jag får för mig att kan den polera trä kan den slipa färg mellan lagerna, eller rent av lack mellan lagerna.

Tacksam för motåsikter, måste bli av med ett nyväckt begär...

--- Mats ---

7. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 283 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Ja, så kan det nog vara....eller så kanske det är som nimajneb säger, att bara slipar och polera som en galning ger en ytfinish i sig, som gör att man slippa behandla, fast jag är lite tveksam till hur det egentligen står emot i längden. Å andra sidan har jag ingen erfarenhet.
    Så jag lutar nog åt din ide - att det är för att visa vad maskinen kan.

För övrigt har jag en rotex 150 (som han använder i klippet). Det är en fantastiskt trevlig slipmaskin som jag absolut tycker att du ska köpa.

8. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Det finns en ny polermaskin på Festools tyska hemsida: SHINEX RAP 150 FE

På samma sida hittar man även en PDF som bär namnet "Hochglanzpolieren auf Holzoberflächen". Min skoltyska är helrostig, men jag får det till "Högglanspolering av träytor". Tyvärr hinner jag inte kolla mer just nu, men den intresserade kan ju göra det...

9. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    ett sprutmålat inomhusfoder/luckfront/dörr som har polerats innan måste ju kunna få en yta som liknar en nypolerad bil......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.