4 779 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Makita Pendelsticksag 4329 för 900 SEK, bra eller dåligt köp?
Hej,
Var på Jula i Göteborg (Sisjön/Askim) idag där en säljare från Makita hade ett bord för utförsäljning av maskiner. Fastnade för en pendelsticksåg som betecknades "4329K Pendelsticksåg 230V" för priset av 900 SEK.
När jag pratade med försäljaren så fick jag uppfattning av att detta var en maskin som snickarna använder och att den lätt går loss på 1 500 - 1 8000 SEK. Då den kändes bra och prisvärd slog jag till.
Har dock kollat upp på nätet när jag kom hem och får uppfattningen att den är en robust maskin för hemmabruk där jag såg den billigaste gick loss på 995 SEK( www.essve.com/upload/9686/Folder_höst08_SV-17.pdf och kolla på sid 9), som hade ett rekommenderat pris på 1 590 SEK, samt att det är en utgående modell .
Slutsats:
* Den är alls inte så dyr som säljaren sa (eller så är den åtminstone inte svår att hitta i den pristrakten som jag betalade för).
* Modellen är utgående
* Trots att köpet visade sig inte vara lika bra som jag trodde så uppfattar jag att det är en OK maskin ändå.
Mina frågor till er:
1) Är den nån som har någon erfarenhet av den specifika maskinen (dvs 4329K Pendelsticksåg 230V)?
2) Är det nån som har erfarenhet av Makita som märke?
3) Finns det nån pendelsticksåg som är likvärdig eller bättre för 900 SEK?
MVH,
Anders
Var på Jula i Göteborg (Sisjön/Askim) idag där en säljare från Makita hade ett bord för utförsäljning av maskiner. Fastnade för en pendelsticksåg som betecknades "4329K Pendelsticksåg 230V" för priset av 900 SEK.
När jag pratade med försäljaren så fick jag uppfattning av att detta var en maskin som snickarna använder och att den lätt går loss på 1 500 - 1 8000 SEK. Då den kändes bra och prisvärd slog jag till.
Har dock kollat upp på nätet när jag kom hem och får uppfattningen att den är en robust maskin för hemmabruk där jag såg den billigaste gick loss på 995 SEK( www.essve.com/upload/9686/Folder_höst08_SV-17.pdf och kolla på sid 9), som hade ett rekommenderat pris på 1 590 SEK, samt att det är en utgående modell .
Slutsats:
* Den är alls inte så dyr som säljaren sa (eller så är den åtminstone inte svår att hitta i den pristrakten som jag betalade för).
* Modellen är utgående
* Trots att köpet visade sig inte vara lika bra som jag trodde så uppfattar jag att det är en OK maskin ändå.
Mina frågor till er:
1) Är den nån som har någon erfarenhet av den specifika maskinen (dvs 4329K Pendelsticksåg 230V)?
2) Är det nån som har erfarenhet av Makita som märke?
3) Finns det nån pendelsticksåg som är likvärdig eller bättre för 900 SEK?
MVH,
Anders
Redigerat:
Kolla på Derome trä i Derome, där säljs enligt uppgift Bosch 85:an för 995:- Har ej sett det själv, men slå en signal och kolla.
1) Nej, har kollat på den hos Jula och den ser fin ut, men jag har redan en Bosch 85a...
2) Makita tillhör toppskiktet av elverktyg, inget snack om det. K a n s k e att Festool o Hilti m fl är liiite bättre, men så kostar de liiite mer.
3) Tveksamt... en grön Bosch isåfall, men vet inte om den är bättre.
2) Makita tillhör toppskiktet av elverktyg, inget snack om det. K a n s k e att Festool o Hilti m fl är liiite bättre, men så kostar de liiite mer.
3) Tveksamt... en grön Bosch isåfall, men vet inte om den är bättre.
Nu kan jag inget om sticksågen ifråga men vill bara sprida lite "makitaglädje".
Det är precis så det känns när jag använder prylarna. I somras köptes komplett LXT601 set samt sticksåg och en större borrmaskin. Kan nämna några storfavoriter.
Skruvdragaren skulle jag inte kunna leva utan... har precis gipsat ett rum mm.
Sticksågen är grym. Aldrig kört en så fin sticksåg som denna (batteridriven LXT).
/Grymt nöjd Makita ägare.
Det är precis så det känns när jag använder prylarna. I somras köptes komplett LXT601 set samt sticksåg och en större borrmaskin. Kan nämna några storfavoriter.
Skruvdragaren skulle jag inte kunna leva utan... har precis gipsat ett rum mm.
Sticksågen är grym. Aldrig kört en så fin sticksåg som denna (batteridriven LXT).
/Grymt nöjd Makita ägare.
Den ser lite klen ut, motorn är ju inte så stark heller. Desutom skriver de att den bara klarar av 65mm vilket är lite jämfört med andra. T.ex. har 4351 135mm.
Jag har själv haft både Makita 4341 och 4351 och dem är riktigt bra! Tror de har marknadens tystaste och mest vibrationsfria gång. Jag har dock bytt till Festool pga. jag har så mycket annat festool. Jag kan dock inte säga att Festool´en är bättre. Den låter klart mer och känns mer rå i motorgången. Dock har den lite bättre styr på långa blad och kan köra med Festool styrskena, därav bytet.
Jag har själv haft både Makita 4341 och 4351 och dem är riktigt bra! Tror de har marknadens tystaste och mest vibrationsfria gång. Jag har dock bytt till Festool pga. jag har så mycket annat festool. Jag kan dock inte säga att Festool´en är bättre. Den låter klart mer och känns mer rå i motorgången. Dock har den lite bättre styr på långa blad och kan köra med Festool styrskena, därav bytet.
Jag har Makita 4341 och den är verkligen marknadens vibrationsfriaste maskin, och en av de tystaste och en mjukstart som är otrolig. Jämförde ljudet med en Bosch 135 för 1,5 år sedan och bara den lät bra mycket mer. Har överhuvudtaget många Makita maskiner och de håller hög klass även om dom inte har system och modultänket riktigt.
Intressant att han sa att snickarna använder denna 4329, har fortfarande i huvudsak sett limpor typ min och andra märken i bruk. Ingen handväska ännu... Dessa säljare... Denna typ av stickis är Makitas instegsmodell, inte dålig för det. Men knappast den modell en snickare skulle välja.
Intressant att han sa att snickarna använder denna 4329, har fortfarande i huvudsak sett limpor typ min och andra märken i bruk. Ingen handväska ännu... Dessa säljare... Denna typ av stickis är Makitas instegsmodell, inte dålig för det. Men knappast den modell en snickare skulle välja.
En 4340 har jag, och fastän det väl i det närmaste är att svära i kyrkan, näst efter att skriva nåt negativt om en Festool-produkt, så instämmer jag helt i beskrivningen. Hade en lånad Bosch 85:a hemma då jag fick tag i Makitan, och det är sannerligen skillnad. Makitan känns, och framför allt låter helt enkelt mycket mer välbyggd. Personligen har jag inte noterat att 85:an skulle ge ett särskilt mycket bättre resultat heller, men det kan nog vara inbillning och önsketänkande, vad jag däremot är helt säker på är att Makitans snabbfäste för bladen är betydligt mer lättmanövrerat och smidigt än Bosch 85:ans.geschwint skrev:
Har en Maikta 4341 som är bra. Tyvärr klarade inte bottenplattan (eller vad den nu heter) studsprovet och böjdes. När jag skruvade av den var det irriterande klent i lättmetall, dvs skräp i mina ögon. Dock har alla dyrare sticksågar samma typ av del, så jag får väl bara gilla läget och beställe ny del.
Klicka här för att svara