Ett försök att göra en liten insats för miljön:

Jag har ett par nya katalysatorer liggande som aldrig kom till användning på förra bilen.

Vad tror ni om att sätta den ena på gräsklipparen?

Själv befarar jag att det kan vara för lite avgaser för att få upp temperaturen tillräckligt för att katten ska börja rena.

Annars har jag för mig att jag har läst om personer som har satt katalysatorer på gamla förgasarbilar med gott resultat. Det skulle alltså kunna funka hyfsat även utan bränsleinsprutning och lambdasond även om det inte blir så låga utsläpp som på moderna bilar.

Jag skulle tro att det är en bättre miljöinsats att konvertera klipparen till E85?

Som du själv misstänker är en bilkatalystor för stor för en gräsklippare, den kommer inte att bli varm nog.
Däremot tror jag att det finns som tillbehör till gräsklippare, vill minnas att farsgubbens åkis har kat.

När det gäller gamla bilar finns det eftermarknads motorstyrsystem med lambdasond att montera, det går att få avgasvärden i klass med en bil från säg andra halvan av nittitalet somsamtidigt går bättre och drar mindre bensin, lite beroende på vad det är för motor.

Amerikanerna hade väl katalysatorer låångt före europa på den tiden då förgasaren var det allmänrådande så det kan nog funka till det bättre även med förgasare. På gräsklipparsidan så har jag valt att köra på alkylatbensin. Det kanske låter svindyrt, men OKQ8 säljer på lösvikt på ett flertal ställen runt om i landet och då blir skillnaden idag 4.11kr/liter mot vanlig 95. Ifjol när jag tankade mina 30 liter för sommaren var skillnaden ca 2kr/liter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.