Hej!

För att minska antalet moment vid skruvning och pluggning av ipétrall skulle jag vilja hitta ett borr som förborrar ca 4-5mm och samtidigt borrar för 15mm plugg. Var kan jag hitta ett sådant?

Tack på förhand
/Andreas

Du vill alltså ha enn tappborr?! Ring din lokala järnhandel, de bör kunna hjälpa dig. Be dem ta fram ett pris på denna typ av tappborr. Gissar att den inte finns som standard. Kan tipsa om Prevex i din del av landet.

Visserligen inget svar på din fråga, men jag har funnit det vara en utmärkt lösning att borra plugghålen med en överhandsfräs. Man monterar helt enkelt en specialborr i sin handöverfräs, och så får man en flyttbar pelarborr i miniatyr. Det fungerar faktiskt väldigt bra. Festool kan tillhandahålla borrarna. De är dyra, ca 300 SEK, men det är en hårdmetallborr, vilket kan vara bra om det är ipé. Sen får man borra hålet i mitten med handmaskin.

This is the shit... :D

Dålig bild från en mobiltelefon men visst framgår funktionen... Centrumborret går att byta ut och justera djupet på.

borr.jpg

Tillverkas av Leitz. Köptes via Theofils

Det där ser ut som en karmskruvsborr. Lite kraftiga pluggar blir det då.

Pingler skrev:
Det där ser ut som en karmskruvsborr. Lite kraftiga pluggar blir det då.
Blir ju 14mm. Trådskaparen frågade efter något för 15mm plugg, så för kraftigt blir det väl inte.

15 mm är den och centrumborret 4,5 mm. Precis som jag önskade, lite kraftiga pluggar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.