Hej alla!

Jag håller på och bygger ett fräsbord. Och det skall vara lådor för frässtålen.
Men hur gör man hållarna för stålen.. att borra hål i en träskiva och sätta stålen i kan ju inte vara så värst bra. Jag räknar nämligen med att ha en viss fuktighet i min verkstad
så om frässtålen sitter i en trä bit kommer dom nog rosta..

så antingen får man nog göra hållaren i plast eller trä där man sätter in en bussning av plast..
Så frågan är hur gör ni?? Får man problem med rost på skaften. Är det nån som har tips på plastbussningar

//Krille
 
Krillew skrev:
Hej alla!

Jag håller på och bygger ett fräsbord. Och det skall vara lådor för frässtålen.
Men hur gör man hållarna för stålen.. att borra hål i en träskiva och sätta stålen i kan ju inte vara så värst bra. Jag räknar nämligen med att ha en viss fuktighet i min verkstad
så om frässtålen sitter i en trä bit kommer dom nog rosta..

så antingen får man nog göra hållaren i plast eller trä där man sätter in en bussning av plast..
Så frågan är hur gör ni?? Får man problem med rost på skaften. Är det nån som har tips på plastbussningar

//Krille
Om du har "viss fuktighet" så att det eventuellt bildas rost på dina stål så är nog de inte det enda som kommer att drabbas... om det är så illa så står nog en luftavfuktare högre upp på listan än en frässtålshållare;)

Vad det gäller själva förvaringen av stålen så har jag de i en Systainer (plastlåda alltså) som jag inrett med väskinredning a lá Classe å co.
Kolla http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54225065 - "Mellanskikt" som består av ett stötupptagande material förskuret i ett rutmönster - själva "kryssen" i rutmönstret fungerar klockrent till frästålsförvaring - bara att trycka ned och de sitter!

(kan kanske lägga upp en bild om intresse finns...)
 
Micke184 skrev:
Om du har "viss fuktighet" så att det eventuellt bildas rost på dina stål så är nog de inte det enda som kommer att drabbas... om det är så illa så står nog en luftavfuktare högre upp på listan än en frässtålshållare;)

Vad det gäller själva förvaringen av stålen så har jag de i en Systainer (plastlåda alltså) som jag inrett med väskinredning a lá Classe å co.
Kolla [länk] - "Mellanskikt" som består av ett stötupptagande material förskuret i ett rutmönster - själva "kryssen" i rutmönstret fungerar klockrent till frästålsförvaring - bara att trycka ned och de sitter!

(kan kanske lägga upp en bild om intresse finns...)
Ja, vi vill ha en bild!
 
Ja Micke184 du har naturligtvis rätt ang. luftavfuktare
Jag har byggt huset ganska så nyligen 120mm isolering i väggar så ett element
för att få lite högre värme inne än ute så kan nog fuktproblemet vara borta..
Ja du ser min verkstad på lilla bilden...

Men jag flyttar runt mina maskiner lite beroende på vart jag bygger för tillfället
Och det är inte praktiskt att ha en avfuktare på alla ställen..
Så därför vill jag göra allt med så stor eftertanke som möjligt.

Hur stora är rutorna i den där plasten..
Ja det skulle vara fint med en bild.

Jag funderar på att ta en skärbräda i plast o borra hål i.
 
Redigerat:
Jag har en bit spånskiva som jag borrat en massa hål i.

Och som skrivits ovan, en luftavfuktare, eller värme, är nog hellre modellen än en massa fukt.
 
Hej pleqtiz
ja just helt perfekt..
 
Daniel_N skrev:
Ja, vi vill ha en bild!
Oki.

Insåg när jag gick för att plåta att jag hade flera alternativ på förvaring. Förutom den ovan nämnda Sys-1-varianten så hade jag lite stål liggandes i sina fodral i en Sys-mini samt ett antal hobby-stålssatser i massa olika lådor.
 
  • IMG_0681_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0682_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja Micke184 det där med rutorna ser ju helt bra ut..
Skall ta en promenad till clasisjön i morn...
Så kan jag skjuta på värmen lite... :-)
 
Jag var på clasisjön på lunchen o införskaffade en "rutmatta" känns helt ok.
Skall dock beställa bussningar från axminster vid nästa tillfälle.

Fördelen med en platta med hål i är att man lätt kan skriva bredvid vad det är...
Jag har ganska så många pinnfräsar i olika dimmensioner, dom använder jag väldigt frekvent sen ett gäng profilfräsar, dom används mer sällan där passar nog "rut mattan " bra.
 
Krillew skrev:
Jag var på clasisjön på lunchen o införskaffade en "rutmatta" känns helt ok.
Skall dock beställa bussningar från axminster vid nästa tillfälle.

Fördelen med en platta med hål i är att man lätt kan skriva bredvid vad det är...
Jag har ganska så många pinnfräsar i olika dimmensioner, dom använder jag väldigt frekvent sen ett gäng profilfräsar, dom används mer sällan där passar nog "rut mattan " bra.
Testa att göra "Dymolappar" å märk mattan med - du kanske inte behöver bussningarna...
 
Hum..... dymolappar jag har bara sån, där man präglar ett plastband.. Jag är lite lätt allergisk mot dom... :-)

Annars så provade jag "rutmattan" i går och som du beskrev så fungerar kryssen bra att sätta ner frässtålen i.. så tack för tipset. Det blev prydligt i lådan..
 
Krillew skrev:
Hum..... dymolappar jag har bara sån, där man präglar ett plastband.. Jag är lite lätt allergisk mot dom... :-)

Annars så provade jag "rutmattan" i går och som du beskrev så fungerar kryssen bra att sätta ner frässtålen i.. så tack för tipset. Det blev prydligt i lådan..
Kul att det uppskattades:)

Vad det gäller Dymo så finns det faktiskt bra alternativ - förutsatt att din allergi beror på att skiten ramlar av för att man tittar på den;)

Den tejpen som följer med Dymo-maskinen är inte lämplig att använda till uppmärking av saker i "hård" miljö.

Kolla tex Brother's proffstejper för Dymo - de sitter.
http://www.technotrade.se/res/Dokument/brother_tape1.pdf
 
Ja om det är bra så kostar det...

Jag hade tänkt mig att lägga en klisterlapp i skrivaren och sen sätta en kartplast över..
Men snyggast blir det om man kan göra en "panel" over hela ytan med hål för frässtålen. men då kommer man in på träplatta med bussningar igen.

ev. så får jag klistra nått på insidan av lådväggen..
 
Krillew skrev:
Ja om det är bra så kostar det...
145 bagare på http://www.marko.se/ ser jag som överkomligt...

Krillew skrev:
Jag hade tänkt mig att lägga en klisterlapp i skrivaren och sen sätta en kartplast över..
Men snyggast blir det om man kan göra en "panel" over hela ytan med hål för frässtålen. men då kommer man in på träplatta med bussningar igen.
...
Det är väl inget som hindrar att du kör klisterlapp&kartplast över "rutplattan" eller...?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.