3 320 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Bosch GEX 125 AC
Jag har känt ett visst behov av en Excenterslip. Har så klart fungerat på en Rotex men priset taler ju lite emot. Ett alternavi är Bosch GEX150 turbo men den känns ganska så klumpig och jag har nog kommit fram till att det räcker med en 125mm. Hittade Bosch GEX 125 AC som ser ganska intressant ut. Vad får jag inte om jag väljer den iställer för med en Rotex 125?
Benjamin har rätt i sak, men för att förtydliga: Du missar det aggressiva roterande läget som gör de andra maskinerna så bra. Makita har en variant också. Vilken som är bäst vet jag inte. Rotex 125 har en tendens att bli svårhanterlig i excenterläget. Det blir bättre med en supersoft slipplatta.
Ajdå, jag som precis skulle köpa en rotex 125. Vad är svårhanterligheten?mattiasp skrev:
--- Mats ---
..men det viktkigaste är väl att är man bara medveten och anpassar:
- dubbelfattning
- lagom tryck i dammsugarn (även utomhus)
- lagom hastighet
- även slipplatteval hos rotexen
så är dessa maskiner (inkl makita 6040) som ett helt annat verktyg jämfört med "vanliga" excenterslipar.
Huj vad dom avverkar.
- dubbelfattning
- lagom tryck i dammsugarn (även utomhus)
- lagom hastighet
- även slipplatteval hos rotexen
så är dessa maskiner (inkl makita 6040) som ett helt annat verktyg jämfört med "vanliga" excenterslipar.
Huj vad dom avverkar.
Klicka här för att svara