Jag har känt ett visst behov av en Excenterslip. Har så klart fungerat på en Rotex men priset taler ju lite emot. Ett alternavi är Bosch GEX150 turbo men den känns ganska så klumpig och jag har nog kommit fram till att det räcker med en 125mm. Hittade Bosch GEX 125 AC som ser ganska intressant ut. Vad får jag inte om jag väljer den iställer för med en Rotex 125?

petersk skrev:
Vad får jag inte om jag väljer den iställer för med en Rotex 125?
Du går miste om det konstanta leendet som alla som kör med Rotex eller 150 Turbo besitter när dom slipar..

Benjamin har rätt i sak, men för att förtydliga: Du missar det aggressiva roterande läget som gör de andra maskinerna så bra. Makita har en variant också. Vilken som är bäst vet jag inte. Rotex 125 har en tendens att bli svårhanterlig i excenterläget. Det blir bättre med en supersoft slipplatta.

mattiasp skrev:
Benjamin har rätt i sak, men för att förtydliga: Du missar det aggressiva roterande läget som gör de andra maskinerna så bra. Makita har en variant också. Vilken som är bäst vet jag inte. Rotex 125 har en tendens att bli svårhanterlig i excenterläget. Det blir bättre med en supersoft slipplatta.
Ajdå, jag som precis skulle köpa en rotex 125. Vad är svårhanterligheten?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Ajdå, jag som precis skulle köpa en rotex 125. Vad är svårhanterligheten?

--- Mats ---
Är det samma fenomen som 150an så är det att den vill "dansa" iväg över skivan man ska slipa om man inte är beredd o håller i maskinen stadigt med 2 händer.

Nimajneb skrev:
Är det samma fenomen som 150an så är det att den vill "dansa" iväg över skivan man ska slipa om man inte är beredd o håller i maskinen stadigt med 2 händer.
Ja, det är det jag menar. Med supersoft slipplatta och lite nedskruvad dammsugareffekt blir det riktigt bra.

Jag tycker dansandet främst uppstår när man kör med för högt sug på den påkopplade dammsugaren.

..men det viktkigaste är väl att är man bara medveten och anpassar:

- dubbelfattning
- lagom tryck i dammsugarn (även utomhus)
- lagom hastighet
- även slipplatteval hos rotexen

så är dessa maskiner (inkl makita 6040) som ett helt annat verktyg jämfört med "vanliga" excenterslipar.
Huj vad dom avverkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.