Hej
Jag har en Festool RO 125 Slipmaskin med standard Fastfix slipplattan, idag var jag och frågade vad man behövde för att fixa bilen vårfin och blev då rekomenderad en polersvamp och en lammullshätta men visst borde jag väl ha köpt en FastFix polerplatta också ?
Handlaren vet mycket väl vad jag har för något tidigare.
Och jag har slipen 30 mil bort så jag kan inte testa.
Hjälp någon som vet ?
 
Redigerat:
ingen som har polerat med en RO125 ?
 
legul skrev:
Hej
Jag har en Festool RO 125 Slipmaskin med standard Fastfix slipplattan, idag var jag och frågade vad man behövde för att fixa bilen vårfin och blev då rekomenderad en polersvamp och en lammullshätta men visst borde jag väl ha köpt en FastFix polerplatta också ?
Handlaren vet mycket väl vad jag har för något tidigare.
Och jag har slipen 30 mil bort så jag kan inte testa.
Hjälp någon som vet ?
Funderar mycket på 125 och 150. Jag snickrar, typiskt blir det en del större ytor, men inte för stora(typ skåpsdörrar 600*400). Det blir en del mindre ytor också (typ inne mellan hyllor). Min deltaslip är bra, men den slipar. Jag skulle vilja putsa utan att slipa för hårt.

Verkar som om vägen heter rotex?

--- Mats ---
 
Köp den lilla! Kört med min i 2 år nu och plågat den dagligen. Aldrig känt mig nödig att bruka 150mm. Tar lite extra tid bara men kommer åt mkt bättre vid trappslipningar etc.

Lagavulin
 
Läst i handboken till RO 125, sidan 25 avsnitt 5.5.
För att undvika skador får PoliStick-polermedel (svampar, filtar och lammfäll) endast användas på den speciella POLERPLATTAN, som monteras istället för en slipplatta på maskinen, så det blir att inhandla en polerplatta.
 
Svar från Festool:
Formuleringen är lite hård!
Polerplattan bygger mindre vilket gör risken för vobbling minimeras.
Polerplattans diameter är145 mm. Vilket gör att det det är mindre risl att
skada arbetsstycket då lammull/polersvamp har diametern 150. Formuleringen
borde vara BÖR istället för ska.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.