fuskjord. Min tomt är så hård att när jag skulle sätta ut garaget fick jag inte ens ner ett spett med handkraft, var tvungen trycka till med en baklastare. Var nästan klar innan jag kom till ett pinnhål där spettet blev böjt. Spettade alltså hål att klubba ner träbitar i. Kunna köra jordborr, pfft. Då ÄR det mjukt.

Ringde förstås in grävmaskin för plintarna vid verandabygget.

Säker på att det är jord och inte någon bergart? ;)

ASG Fuskjord! den var ju kul. vad i hela fridens namn har ni för jord där du bor? Är du säker på att inte kälen var kvar?

Saken är klar. Nu är det bevisat att det är permafrost i Västerbotten!

Mats Bengtsson skrev:
Tack.

Din träbit som du sätter dit och sedan tar bort motsvaras på festoolen av att man drar längdanhållet bakåt till den punkt det kan vara på utan att brädorna rör anhållet när de träffar sågen.

--- Mats ---
Gjorde ett paket med 5 brädor, tvingar, anhåll, och bytte till standardkniv på festoolen för att få "cabbad" effekt. Fungerade utmärkt. Det är rätt grovt jämfört med att fräsa, men går förvånansvärt snabbt. Bra metod om det inte blir för synligt när man är klar, eller om det inte gör så mycket hur skarven ser ut.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det är rätt grovt jämfört med att fräsa, men går förvånansvärt snabbt. Bra metod om det inte blir för synligt när man är klar, eller om det inte gör så mycket hur skarven ser ut.
Kul att höra att det gick bra:). Ytan blir sämre än att fräsa och speciellt när man sågar tvärs fiberriktningen. Nu går det ganska fort att putsa till fin yta om nu det är nödvändigt. Normalt kommer ursågningen att döljas av någon annan bit och då behöver inte ytan vara hundra.

Apropå jorden på min tomt, pinnmo eller mjäla tror jag benämningen är. Blir som betong när det är torrt å geggigt när det är blött.

Härlig dag i solen med den helginhyrda lilla minigrävarn. 50m häckdikning, 2 stenkistor, dammutgrävning samt en djup planteringsbädd vart vad jag orkade med idag. Fortsättning följer i morgon....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.