Verktyg & Maskiner
Sommartorparn: Har prövat göra det utan resultat. Ska man justera något några skruvar för att få självslipningsfunktionen att fungera?
alfamats: 1mm*125 skivan från biltema funkar riktigt bra.Förbrukar en hel del när jag renoverar bilarna.Jar testat 3-4st dyrare märkesskivor också.Men måste säga att temas 1mm funkar lika bra.Har även testat de lite tjockare kapskivorna.Men de var inget att ha.På tal om priser.Tittade på en 0,8mm skiva av märket Rasta som f.ö gör bra kapsivor,priset på 0,8mm var 57:-st!!! Hugaligen!!!. / Mats
Nonkan: [citat] Skären är snorvassa, det är viktigare än att motorn är stark. Att jag nämnde just HSE61 var dels att tidningen "Gör Det Själv" hade en artikel om den och de hittade ingenting alls som var negativt, vilket var ganska kul och dels att den inte skulle vara så dyr. Vi säljer mycket av båda, men oftast räcker 61:an. Det är dina pengar så du gör som du vill :) Åk till närmaste
L88 BB: Röret ni pratar om är vevhusventilationen, precis som på en bil så måste den vara sluten och inte gå ut i friska luften. Motorn är en fyrtaktare och har ventilerna vända på motsatt håll ner i blocket så ventilskaftet påverkas direkt av kamaxeln då det är en sidventilare. Topplocket blir då helt plant.
Peter_K: Jag har en Alto Inox 20-01 och tycker den är helt kass. -tappar hjulen -alldeles för kort nätsladd -stänger av sig själv då man lätt kommer åt knappen av misstag -plaströr till munstycket som jag knäckte första dagen (nya i alu kostar 400:-) -bullrar för mycket -inga tillbehör till elmaskiner eller uttag +rostfri stålbehållare +stryktålig motor då den fortfarande fungerar efter
Trilla: Ha ha... Tusen tack, jag hade hoppats på dej pernitta. Hålet var igensatt med spån så jag såg det inte. Nu funkar det, tack än en gång.
A-Man_08: jag kör äkta kina al:a Meec. Mitt mål är borra som vanligt tills den säger upp sig och sedan köpa nåt bättre.
Binesh: Håll klaffen! Bor några minuter därifrån... Jag vill inte bli fattig! :D
GSM-Peter: Tips & Tricks? Köpte lite gummi till Festolinjalen idag. 50 mm brett och 2.8 meter långt räcker till 4 byten. Festo original tror jag kostar ca 110:- Kuntze sålde för 112:-, men då tillkommer ju lite tejp samt att man får leva med att den är något tjockare än originalet (3 mm istället för drygt 2). Så så var det med det :o)
Springare: Har själv 85:an och är väldigt nöjd men om 85:an kostar 1895:- med väska och 135:an 2345:- (ink frakt) och väska + 100st sågblad så är valet lätt: 135:an så klart ;)
Snorunge: Kolla om det sitter några säkringar inne i den. Annars får du nog ringa AB Lindströms Elverkstad eller nån annan servicefirma och fråga om råd. Edit: Är nätsladden hel?
john_heden100: Haha, jo jag har förstått att det finns många här på forumet som höjer Arboga till skyarna. Det är lite därför jag tyckte den förtjänade en ny, fin chuck. Den gamla snabbchucken var dels väldigt trög att dra åt, kanske bara behövde en uppsmörjning, vad vet jag? Dessutom var de "knögliga greppytorna" totalt nednötta så det var väldigt svårt att överhuvudtaget få något grepp
VideX: Så man inte kan använda ex ett 14.4v batteri i en 12v maskin (det går inte). Men på lampan GLI 12v går det att använda ett 14.4v batteri.
Thruxton: [citat] http://www.canvac.se/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=119 Har en smidig lösning.
Kemisten: Jag skall försöka berskiva det lilla jag vet. Jag inhandlade en äldre modell av raider för ca ett år sedan (Husqvarna 1200-14). Den är öppen nära på överallt, dvs det finns inga permanentsmorda delar som på många nyare maskiner; jag betraktar detta som ett plus, andra kan vara av en annan åsikt. När den kom var det alldeles för lite olja i växellådan (hydrostaten) vilket jag
galento: Kollade också på dessa modeller men priset på Partnern blev avgörande,nu i efterhand kanske man skulle köpt Stihl,en istället,detta med tanke på om man ska ha hög häck.Det är ju praktiskt om maskinen kan användas till flera saker och byte från häcksax till trimmer går på några sekunder. Såg också att svärdlängden på de flesta ligger runt 50cm. Det är bra med dessa
Masa: Tackar och bockar för svaren. Det får bli antingen SMS eller "lokala" handlaren. SMS är dock billigare på 442:an än vad lokala nasaren är på 440:n så valet är väl inte så svårt egentligen. Återigen, tack för bra svar. :)
pleqtiz: jo så långt vet jag att man sågar med dom! men det var inte det jag frågade om.. nu har ja ju fått lite tips på vad dom alla har för olika egenskaper i just sågning och det tackar jag för :)
galento: Kostade 3000:- och denna skulle väl vilken Partner återförsäljare som helst kunna ta hem. Partner B 300 Trio.
Gurnett: Har börjat titta på bandsåg. Har sneglat på Jet. Är det nån som äger eller har provat dom. Den som är mest intresant är Jet JWBS-18 MK2. Finns på axminster för £1,189.50 +frakt. Har sett att ejca säljer Jet men det finns inga priser på hemsidan. Är det nån som vet vad dom kostar här? Har även tittat lite på europac dom finns på duab, men jag känner mig lite tveksam om
LSN: Tyvärr får man vad man betala för. Det finns inga "bra" slipmaskiner under ca 1500-2000. Har du en gång testat en slip för 3000-5000 SEK vill du inte tänka på att använda en billig. Men även en billig/sämre slip går att använda, se bara till att koppla till en grovdamsugare till den det ger både bättre resultat och och sparar slip papper
pleqtiz: hittade denna film på denna skapelse!! http://www.youtube.com/watch?v=vOBlSoYV8ls nästan så att detta får bli en maskin som hamnar på "ska köpa" listan :D se va smidigt att köra med den på skenan och samtidigt såga innåt på en grov balk :D hallelulja Wendlingen
phl: Visst har han fräcka projekt! Tanken tycker jag är god, då man lär kunna få rätt fin repeterbarhet på saker och ting. Han experimenterar ju en hel del med olika stegmotorstyrda jiggar.
phl: Det var ju ett rätt generellt påstående... Jag tycker det helt klart beror på vad man ska göra. Exempel från senaste månaden: Ska sätta en tapetbård mitt på väggen runt ett helt barnrum. Bården sitter över en skarv mellan tapet och målad vägg. Sätt ut korslasern och markera våglinjen runt halva rummet. Rotera lasern 180 grader och mät ut resten av våglinjen. Sluttid på typ 5
Cricce: Snabb fråga: Vilken av dessa 2 spikpistoler skulle vara bäst med tanke påpris och kvalitet? Om kvaliteten är ok för båda blir det DeWalten. Senco SN902XP = 269$ DeWalt D51844 (Reco.) = 140$ Prisskillnad 129$ Båda tar 20* spik från 50-90mm
Mats Bengtsson: [citat] För mig är k-rauta ett alternativ en bit ner på kedjan. Behöver jag någon att fråga är det theofil eller optimera som gäller, eller om de inte kan, ännu mer specialiserat. Behöver jag något sågat är det Bauhaus, det samma gäller för det mesta i massortimentsväg. Behöver jag virke ohyvlat är det k-rauta, men för hyvlat då är k-rauta bara med på listan över de
The Tor: Tack, då blir jag lite lugnare! Kan inte vänta tills helgen då jag skall provköra den.