Verktyg & Maskiner
mrVoodoo: Tog upp ett gäng hål till ventilation i mina föräldrars gamla hus, blandat betgong/sten/tegel beroende på var man tar sig an att borra :) Hyrde en rejäl borrhammare (Hilti) med borrkronor 100 och 125mm. Det gick toklätt att ta upp de hål jag behövde (10-12 st) även om jag för 3 hål t.o.m stod 5m upp på en stege med borren över huvudet ("antikast" funktionen på hiltihammaren var
Schill: Har en DW744och är inte speciellt imponerad över anhållet alls. Visst det finkar och är snabbt men känslan i det är inte övertygande. Tittade på en Festool CS70 som var bra mycket dyrare. Men om jag måste köpa ny idag så kommer den att inhandlas utan tvekan.
Floppman: En del ÅF brukar föredra miljöbensin, känner en som hade samma problem med motorsågen, nu går den fint med miljöbensin...
Åsa76: Tack för tips! Jo visst finns det gräskilippare över 10.000 - sådana man sitter på o automatiska som går själva....det finns massor avancerade dyra. Klippo låter som ett alternativ!
Videoten: Har köpt mej ett fräsbord där själva "utsuget" är dimensionerat 57mm (innermått) och nu skulle jag vilja koppla in dammsugarslangen och använda som spånsug. Finns det någon stos som man kan använda till detta och var någonstans i såna fall. Kollade på jula och classe i sjön men hittade ingenting.
vedeldaren: [citat] Ja den tar nog en och annan men om du vill har bort dom så skall du hänga upp en riktig flugfångare med högspänning. Den tar duktigt med knott också. Vi har en hängande inne i stallet.
dragkroken: Wiper ser precis ut som en annan robotklippare som gick under ett annat namn tidigare... Kommer inte ihåg vilket men det verkar sannerligen vara bra maskiner... Och ofta med högt pris... Klippo Lawnmaster är dock ämnet i denna tråd som jag frångick i tidigare inlägg sorry....
Gilbert: Jag skulle nog skära av plåten med min twincutter: http://www.twincutter.eu/gemini115011.pdf Min är en äldre modell, men principen är densamma. Vad gäller spikdragandet så skulle jag bygga ihop en "brytbock" och använda den tillsammans med en kofot. Brytbocken tänker jag mig nåt som passar i "dalarna" på vardera sidan om "åsen" spiken sitter på, och når över två av de
lenny: För vinkeln torde en kvadrant vara det enklaste instrumentet, finns både med tyngd i o med vattenpass i och digitala, vet dock inte var man köper dom. Har en på jobbet. Funkar som ett vattenpass där själva cylindern med bubblan går att rotera med ett vred, passets vinkel mot bottenplanet går sedan att avläsa som på ett skjutmått. Principen är densamma som den Daniel_N länkar till
kick3n: Hej jag letar efter en cirkelförare att beställa online till sticksåg.. är de någon som vet vart man kan tå tag på en sådan ? som på bild nedan? [bild]
Trilla: Jag tycker elu och dw har pinsamt billiga reservdelar. Så kolla vad original kostar först.
yens: "220 volt och entreprenörsväska ingår" får man en rejäl stöt när man köper maskinen eller hur menar han? ;)
verktygsgurun: Absolut ej dyckertpistol....för klent och jag har inte sett galvade dyckert. Spika för hand tycker jag blir helt klart snyggast ,gillar inte riktigt spikpistol till panelspikning.
Nonkan: [citat] Det är inte så lyckat att ha förbandet i benfickan för då kan man ge sig på att det är där man träffar med sågen. Vänster bröstficka ska det vara :)
Nonkan: [citat] Som sagt, Stihl trycker prisskyltarna så det är enklast att använda dem. Stihl får bara ge rek. priser till återförsäljare och sen bestämmer varje ÅF vad de vill ta för produkten.
canam: [citat] Det kom en ny kabel förra året, som ska tåla bättre att ligga i jord än dom gamla varianterna. Finns i 150 m rulle för 700 kr, eller 250 m för 900 kr. :)
Hassu69: Kan nån tipsa mig om var jag hittar en prisvärd kap/gersåg just nu i Stockholmstrakten? Helst Bosch, DeWalt, eller liknande märkesgrejer.
MrWalker35: Hej jag har en tryckströmbrytare från JULA http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=200261 Jag har bytt fjäder i den för att få den att bryta vid mina behov. specen 2-11 bar var kanske lite si så där. Men iaf problemet är att jag nu inte får ihop den riktigt. nån liten fjäder nere vid brytaren som jag inte vet riktigt hur den satt. Jag skulle vara tacksam om
nyttanvändarnamn_111: [citat] Visst... nu skrev jag "i princip" vilket betyder att det oftast inte går att få rabatt men det är inte helt omöjligt heller... det vet jag med... ;)
nyttanvändarnamn_111: Kan ju bara säga att jag skaffade Kapexen för en tid sedan till min samling Festoolmaskiner och den är ovärderlig i mitt arbete med inredningar. Resultaten blir 100procentiga och den är otroligt smidig att arbeta med. Gerar på båda hållen till skillnad från de flesta andra på marknaden. Speciellt anhåll för att kapa krönlister ordentligt. Dubbellinjelaser som är exakt och
Bo.Siltberg: Trådkassetten med tråd följde med, om nu inte butiken har laddat den med tråd. Ska kolla, tack. Jo, det sitter en bricka mellan klingan och muttern. Det handlar alltså om gräsklingan (den tre-uddiga). Sågklingan har jag inte provat ännu.
niblom: Ja det är en dyckertpistol.
jackeman: Vet att dessa skruvdragare är ur tiden så att säga :) Men jag skulle gärna vilja ha lite info om skillnaden mellan Dewalt DC980 & DW980. Någon som bär på sådan information?
Johan Gunverth: [citat] Ah! Jag förstår. Du vill inte att den skall bygga bakåt vid användning. Bara framåt. Då diskvalificeras Bosch:s GCM-serie