P
ja.. vad använder man dessa olika japansågar till? finns ju massvis olika modeller och vad är dom bra till av dom alla olika modeller som finns!

ett exempel är axminsters sortiment

japanese anahiki beam saw
japanese azebiki panel saw
japanese depth adjustable ryoba saw
japanese duzuki-me tenon saw
japanese hassunme rip saw
japanese ikedame dovetail saw
japanese hassunme crosscut saw
japanese kugihiki flushcut saw
japanese kamagoro flushcut saw
japanese kamagoro tenon saw
japanese kamagoro universal kataba saw
japanese professional ryoba saw
japanese small duzuki tenon saw


dessa namn? har dom nån sorts funktion eller är det bara nån formgivare?
vissa är billiga, vissa är jätte dyra trots att dom är näst intill identiska "på bild"


http://www.nakaya.se/index.do

har ju en himla massa sågar med.. och samma där.. alla har olika namn men är nästan likadana? och liknande prestanda med!

så vad, hur och när använder man dessa?
 
P
ceson skrev:
Här är lite mer förklarande text om olika modeller

[länk]

Hoppas att det kanske hjälper dig lite;)
ja där va de mycket matnyttigt :D tackar och bockar
 
Man sågar med dem. Jag använder nog den mer än fogsvansen. Den sågar snabbt eftersom bladet är tunt och avverkar lite trä. För finsnickerier är de perfekta.
Nackdelen är väl att den inte är elektrisk samt att den gärna vill avvika från strecket vid längre sågsnitt pga dålig styrsel.
 
P
jo så långt vet jag att man sågar med dom! men det var inte det jag frågade om.. nu har ja ju fått lite tips på vad dom alla har för olika egenskaper i just sågning och det tackar jag för :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.