Har alltid gillar tyska aeg "made in germany".
Helt plötsligt har dom "skaffat ny profil" och ändrar färg från blå till orange.
Är det en tillfällighet att det står made in china på verktygen.

Nån som klämt på oranga AEG?

Passade även på att beställa en sats "blåa bosch multiconstrucion" från min lokala järnaffär står på asken på baksidan, Bosch "made in germany"

Strosade inne på k rauta kom till borrar å blad å kapskivor konsumentserien.
Hittar samma borrar bosch multi lika många samma dimensioner fast gröna.

Vänder på lådan ser följande text.

"Bosch germany : Made in China"

Det roliga är att priset är i stort sett detsamma, frågan är hur stor skillnad det är i kvalite.

Passa på att köpa blå AEG nu när de reas lite här och där inför övergången till orange. Samma modeller som funnits som blå och blir orange nu är nog helt desamma även om om produktionen flyttats till Kina. Nya modeller som AEG kommer med nu verkar lite plastigare utanpå åtminstone. För övrigt är både AEG Milwaukee och Ryobi ägt av samma Hong Kong baserade företag Techtronic Industries Co. Ltd.
Men i allmänhet så kommer Du att få vänja dig med Made in PRC på många kvalitetsmaskiner framöver. Kollade mina senast köpta blå Bosch (2008 och 2009) och där står det både Tyskland, Scweiz, Taiwan och PRC som urspung

Själv sparade jag 2000kr på det färgbytet. helt ok.

En kines är lika duktig på att skruva ihop maskiner som en tysk. Däremot får han lägre lön och då får företaget högre marginaler. Problemet brukar ju vara att man även passar på att snåla in på kontrollerna, materialen och utformningen vilket leder till lägre kvalitet. Ofta är ju grejerna gjorda av industridesigners i väst och tillverkade i öst. T.ex. apple (designed in california, made in china"). Så bara rätt personer håller koll på att kvaliten uppräthålls är det inte problem.

Ingen skruvar som tyskarna!! kätteri!

jag kör äkta kina al:a Meec.

Mitt mål är borra som vanligt tills den säger upp sig och sedan köpa nåt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.