5 651 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Vinkelslip för sällanarbete
Sida 1 av 3
Tjena.
Stod idag och skulle 'trimma' leca-block, dvs forma till dem lite (inte bara korta som det annars oftast skrivs om). Arbetade med en gammal fogsvans som jag kunde undvara, men den biter knappt alls. De alternativ som finns verkar vara att
1) inhandla en fogsvans med hårdmetallskär och bygga kondition, eller
2) inhandla en liten vinkelslip med diamantklinga eller liknande.
Alternativ 2 känns mer tilltalande men i detta fall kommer jag inte använda den mer än nu och då vilket för att priset blir viktigare än annars. De jag tittat på är blå och grön bosch (GWS 8-125 alt PWS 750-125). Har tänkt mig 125mm platta, fixerat varvtal, relativt bra ergonomi och kvalité samt så lågt pris som möjligt, helst under 1000kr; DUAB har en GWS 11-125 CI för 1200:-
Förslag? Åsikter? Kommentarer?
Stod idag och skulle 'trimma' leca-block, dvs forma till dem lite (inte bara korta som det annars oftast skrivs om). Arbetade med en gammal fogsvans som jag kunde undvara, men den biter knappt alls. De alternativ som finns verkar vara att
1) inhandla en fogsvans med hårdmetallskär och bygga kondition, eller
2) inhandla en liten vinkelslip med diamantklinga eller liknande.
Alternativ 2 känns mer tilltalande men i detta fall kommer jag inte använda den mer än nu och då vilket för att priset blir viktigare än annars. De jag tittat på är blå och grön bosch (GWS 8-125 alt PWS 750-125). Har tänkt mig 125mm platta, fixerat varvtal, relativt bra ergonomi och kvalité samt så lågt pris som möjligt, helst under 1000kr; DUAB har en GWS 11-125 CI för 1200:-
Förslag? Åsikter? Kommentarer?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag behövde en vinkelkap för gårdsten.
Köpte en billig variant för ca 150 kr på Bauhaus har jag för mig det var.
Funkar fin fint de gånger jag behövt den (typ ngn gång per år)
Enda abret är möjligen att den inte tar så stora skivor (max 125mm) - men det har som sagt funkat de gånger jag har behövt den. Har köpt till skivor i efterhan dock -dels eftersom de jag behövde inte ingick, men dessutom har "kapet" en hel del just med skäret att göra
/K
Köpte en billig variant för ca 150 kr på Bauhaus har jag för mig det var.
Funkar fin fint de gånger jag behövt den (typ ngn gång per år)
Enda abret är möjligen att den inte tar så stora skivor (max 125mm) - men det har som sagt funkat de gånger jag har behövt den. Har köpt till skivor i efterhan dock -dels eftersom de jag behövde inte ingick, men dessutom har "kapet" en hel del just med skäret att göra
/K
Har en ferm (jula) 125mm som gör sitt jobb utan knot.
Allvarligt: varför köpa NÅGOT annat än det billigaste om man knappt skall använda verktyget? Vinkelslip är nog inte ett verktyg som jag förknippar med ergonomi. Om jag skall slipa en hel dag så uppskattar jag en slip som är två kilo lättare, men om jag skall slipa en timme om året så bryr jag mig inte.
Jag håller med föregående talare om att använda en yxa, men en vinkelslip är väl nästan ett måste i verktygssamlingen.
Jag håller med föregående talare om att använda en yxa, men en vinkelslip är väl nästan ett måste i verktygssamlingen.
Har du en tigersåg så finns det långa blad med HM-tänder för några enstaka hundringar. Antagligen ett kalasalternativ ur t.ex ljud och dammsynpunkt. Kanske lite dyrt dock, för du får ingen annan användning för bladet sen.
Vad det gäller vinkelslip så hade dom en snygg billig liten rackare med mjukstart och varvtalsreglering på Lidl. Hade jag inte redan ägt en hygglig hitachi skulle jag säkert slagit till och provat. Du kan kolla om din lokala lidl-butik har någon kvar.
Vad det gäller vinkelslip så hade dom en snygg billig liten rackare med mjukstart och varvtalsreglering på Lidl. Hade jag inte redan ägt en hygglig hitachi skulle jag säkert slagit till och provat. Du kan kolla om din lokala lidl-butik har någon kvar.
Det hade alldeles sluppit ur mitt minne.
Tigersågen är ett ypperligt och underskattat verktyg om man lägger lite kosing på bladen.
Man kan många gånger ersätta vinkelslip med tigersåg och samtidigt slippa både oljud, damm och gnistor.
Tyvärr börjar väl de billigaste tigersågarna på 2-2,5xpriset av billigaste vinkelslipen.
Tigersågen är ett ypperligt och underskattat verktyg om man lägger lite kosing på bladen.
Man kan många gånger ersätta vinkelslip med tigersåg och samtidigt slippa både oljud, damm och gnistor.
Tyvärr börjar väl de billigaste tigersågarna på 2-2,5xpriset av billigaste vinkelslipen.
Jeg er helt ening her. Dette er vel det siste (en av av de siste iallefall) av el-verkøy jeg ville kjøpt billig!! Livsfarlig rett og slettDaniel_N skrev:
Tigersåg går också att hitta billiga. Jag köpte en Alpha Tools när det var dags att kapa upp oljetanken. Jag räknade kallt med att få köra och byta den nån gång (Bauhaus ligger nära). Den tuggade i sig tanken rätt bra fast det även var billigaste bladen och sen har den använts till en hel del annat också. Den lär nog funka några år till innan jag lyckas slita ut den.
Vinkelslip känns lite vanskligare att köra på lågbudget men just tigersåg förstår jag inte hur man kan köpa en dyr om man inte jobbar med den dagligen.
Vinkelslip känns lite vanskligare att köra på lågbudget men just tigersåg förstår jag inte hur man kan köpa en dyr om man inte jobbar med den dagligen.
Med en vinkelslip når du inte speciellt långt in i ett lecablock .Med en 125mm skiva når du kanske 5 cm. Tigersåg är det enda rätta ! Tror knappt du behöver HM blad för att såga leca. Köp några långa blad på Biltema eller Harald Nyborg så kommer du långt och sen kan du bara slänga bladet.
Jag har sågat några snitt med hjälp av Biltemas tigersågblad, en 3-4 kapade block räckte ett blad till, sen var tänderna borta och det var slätt som en barnrumpa. 
Sågen hade tyvärr inte varvtalsreglering, det hade varit trevligt att få prova ifall att lägre varvtal hade förlängt livet på bladen.
Sågen hade tyvärr inte varvtalsreglering, det hade varit trevligt att få prova ifall att lägre varvtal hade förlängt livet på bladen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det som är riskfyllt är ju om skivan bryts sänder - därför: köp lite dyrare skiva.Logiman skrev:
Vinkelslipen i sig är ju i princip bara en motor handtag.
Skyddet kanske har lite med saken att göra - men det är lika robust (eller icke-robust kanske) som det verkar vara i de dyrare (att döma av känslan iaf).
Varvtalet på min billiga vet jag inte om det är lika bra som de dyra, men det räcker definititv till (har för mig att det stod 11000 rpm på kartongen)...
Det man försakar är ergonomi, samt kraft - kör man ned skivan för hårt så orkar den inte driva på lika bra som de dyrare. Och antagligen kvalitet också- men för en enstaka kapning per år så funkar även de billiga rätt länge.
/K (edit 11000 rpm inte 110 000
Redigerat:
