Byggahus.se

Chuck till gammal Arboga pelarborr

1. J
    Medlem · Uppsala · 20 inlägg

john_heden100

Medlem
    Hej på er, här är en ny medlem!

Min första fråga rör en gammal Arboga pelarborr jag har stående ute på landet sedan jag ärvde den för ett par år sedan.

Det är så att chucken känns dålig på den, så jag vill skaffa en ny. Jag har nu insett att det inte bara var att åka till butiken och säga "jag vill ha en snabbchuck till en pelarborr". Jag fick frågor om MK2/MK3 och B16/B18 (säger mig ingenting).

Just nu har jag ej modellbeteckningen och jag vill gärna ha med chucken nästa gång jag kommer ut på landet, så kan ni kanske utifrån de specifikationer jag minns säga mig vad jag behöver? Jag förstår att ni inte får mycket att gå på, men jag tänkte att det är värt ett försök...

100-2900 rpm (4 växlar, 2 motorhastigheter= 8 olika varvtal)
    0,9/1,3 hästkrafter (watt ej angivet)

Min förhoppning är att det bara finns en Arboga med denna specifikation och att ni nu kan säga mig exakt vad jag behöver.

Tack för att ni tar er tid, även om ni kanske inte sitter inne med svaret!

2. G
    Medlem · Västerbottens län · 678 inlägg

Gilbert

Medlem
    Jag skulle gissa, och det är nog inte alltför mycket gissning i det hela, att du ska ha en en chuck med morsekona 2, dvs MK2,vill du vara helt säker att det ska passa så köper du en övergångskona MK2-MK3 och tar med också, men det är mycket osäkert att det behövs. B16/B18 är konan i andra änden på pinnen och alltså inget att bry sig i om du köper en komplett chuck. En Arboga verkar vara omöjlig att slita ut.

3. M
    Medlem · 376 inlägg

Marive

Medlem
    köp en av varje och kolla med butiken om du inte kan få köpa med "öppet köp"

4. J

john_heden100

Medlem
    Tack för svaren! Gilbert: Med "komplett chuck", menar du då att kona och chuck redan sitter ihopmonterade vid köp? Anger B16/B18 alltså dimension på infästningen mellan chuck och kona?

Jag gör nog så som Marive tipsade om, tar en av vardera.

5. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Redigerat 12 jun 2009 12:11
  6. J

john_heden100

Medlem
    Jag tänkte bara återrapportera: Jag tog en sväng ut till landet och inspekterade lite noggrannare, det visade sig vara MK3 (stod så på gamla dornet). Jag har nu köpt dorn med MK3/B18 och chuck 3-16mm B18. Är det något speciellt attt tänka på innan man monterar?

Andra generella råd angående service och underhåll av en gammal Arboga som används bara några gånger om året tages tacksamt emot.

Tack för hjälpen!

Redigerat 15 jun 2009 23:26
  7. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 258 inlägg

P-plats

Medlem
    Värm chucken och kyl dornet innan du monterar...

8. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Härligt öppning att fråga om en Arboga. Önskar bara jag hade en själv! Du har säkerligen fått precis råd nedan, men jag blev nyfiken på på vilket sätt den gamla var dålig. Var den glapp? Var det en snabbchuck?

9. J

john_heden100

Medlem
    Haha, jo jag har förstått att det finns många här på forumet som höjer Arboga till skyarna. Det är lite därför jag tyckte den förtjänade en ny, fin chuck.

Den gamla snabbchucken var dels väldigt trög att dra åt, kanske bara behövde en uppsmörjning, vad vet jag? Dessutom var de "knögliga greppytorna" totalt nednötta så det var väldigt svårt att överhuvudtaget få något grepp om den. Den var dock inte på något vis glapp vad jag kunde känna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.