Tjena.
Det börjar bli tid att titta på en grovdammsugare för inkoppling till mina verktyg (kap/ger, excenter osv.). Jag har läst de trådar som finns på området och det verkar som om, i de fall man inte tycker en Festool är i rätt prisklass, Alto tillverkar ok sugar. Det som inte diskuteras i någon högre grad är om möjligheten att variera sugstyrkan och mjukstart är värda att satsa extra på (klart det är bra, men behöver man det verkligen). Orsaken till att jag funderar är att Alto 20-21 och 25-21 får mycket lovord men saknar just ovanstående. Kommer det bli ett problem?

Jag är i färd att bygga en snickarbo och därigenom kan jag dra elen som jag behöver. Min tanke är att installera långsamma (C-klass) 10/13A säkringar för maskinerna och komplettera med några 3-fas uttag; hur ser det ut hos Er? Skickade in frågan i EL-forumet och det kom inte många svar på hur det ser ut, fick dock en del matnyttig info om hur jag skulle tänka när jag dimensionerar.

Jag har haft en Alto, tror det var 20-21 (eller kanske 21-25...kommer inte riktigt ihåg, kostade 1000 kr på rea på silvan) som jag lämnade tillbaka när knappen gav upp. Maskinen sög bra, rullade fint och hade uttag för elverktyg (dock var det riktigt, riktigt dumt konstruerat - dels så slutade det sug direkt när jag slog av tex slipmaskinen - hade den sugit i 5 sek till så hade mycket mer damm försvunnit, dels så följde sugkraften det inställda varvtalet på maskinen - så slipade på lågt varvtal så var sugkraften låg och vice versa).

Baserat på problemet med uttaget för elverktyg så vill jag inte rekommendera den till någon som vill ha den för snickeri etc. Men funktionen i sig (lite smartare utformad, a la festool - som för övrigt kunde haft ännu längre "eftersug" enligt min mening) är mycket trevligt. Men å andra sidan - ska du ha maskinen i snickarboden för projekt där ute så kanske du kan sätta den så nära och i höjd med ditt arbetsbord så att den är lätt att slå av och på.

Mjukstart är en bra funktion om du har problem med att säkringarna går, i övrigt mindre viktigt. Och ska du inte ut o härja med dammsugaren, utan har den i snickarboden så spelar ju inte detta någon roll - du kan ju dimensionera ledningarna hur du vill - de kan säkert hjälpa dig på elforumet angående exakt vad som krävs.

Festool gör riktigt bra dammsugare - men å andra sidan så är i alla fall min uppfattning att de på detta område egentligen inte tillverka något som ingen annan når upp till. Därför tror jag att ett annat märke med samma funktioner (anslutning till elverktyg, ställbar sugkraft, bra filter)/kvalitet kommer att funka lika bra, och kanske till ett lägre pris.

Hej

Jag har
3 st 3 fas 13A
ca 10 st 1 fas. Blandat 10 A trögt och normalt.
Man bör blanda normalt och trögt för att allt inte skall lösa på en gång.
Det går att säkra av med 13 A på 1.5 mm2....
Till alla laddare har jag en 15 utaglist med en 6 timmars timer för att inte överladda batterierna.

JAg är inte nöjd med spånsugen.
Det blir nog en festo till sist

Stihl brukar ju alltid vara bäst i test på det mesta, om dom är bra på dammsugare
vet jag ej, men den här modellen SE 61E verkar bra och kostar ca 1500:-.

• Dammsugare.jpg
Peter2400 skrev:
[...] men den här modellen SE 61E verkar bra och kostar ca 1500:-.
Jo, den verkar vara nära på identisk med Alto:n som nämndes ovan. Skillnaden ligger i (bortsett från att jag tycker det är snyggare färger ;)) reningen av filtret som verkar vara bättre i Sthil:s variant. Tackar för förslaget :). Det kan vara dags för en vinkelslip nu, men mer om det i en annan tråd.

Peter2400 skrev:
Stihl brukar ju alltid vara bäst i test på det mesta, om dom är bra på dammsugare
vet jag ej, men den här modellen SE 61E verkar bra och kostar ca 1500:-.
Jeg har den Stihl maskinen. Den er nesten identisk med altoene, og jeg synes det er en god maskin til prisen.

P
Jag har en Alto Inox 20-01 och tycker den är helt kass.
-tappar hjulen
-alldeles för kort nätsladd
-stänger av sig själv då man lätt kommer åt knappen av misstag
-plaströr till munstycket som jag knäckte första dagen (nya i alu kostar 400:-)
-bullrar för mycket
-inga tillbehör till elmaskiner eller uttag

+rostfri stålbehållare
+stryktålig motor då den fortfarande fungerar efter 3år som GROV damssugare.

Ångrar att jag inte la några hundringar till på en bättre maskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.