Hej!
Är det nån som har erfarenhet av någon bra eldriven häcksax som klarar större häckar ?

Förra året klippte vi med en äldre häcksax som vi fick med när vi köpte huset, men det slutade med att häcksaxen nöp och började ryka från motorn.

Fick tag i en Gardena EHT 410 billigt i bra skick, den nöp den oxå och började ryka, men fick fart på den igen så den funkar iaf till mindre grenar...

Spec på EHT 410 är:
Motoreffekt 380w
Svärdlängd 41 cm
Max. grentjocklek ca. 21 mm Ø
Vikt 2,6 kg

Vi har oxelhäck som jag gissar är 40år gammal och är väldigt grov, så behöver en häcksax som orkar med lite mer.

Hittade en Black & Decker på Jula för 1399kr som jag funderar på att köpa.
GT6030
För regelbunden klippning av de stora häckarna och buskarna. Kraftfull motor med automatisk broms och stabilt grepp med tvåhandsgrepp. Diamantslipat svärd som har överlägsen klippförmåga, effektivitet och styrka. Svärdlängd: 600 mm. Knivavstånd: 30 mm. Slag/minut: 1700. Effekt: 650 W. 230 V. (Artnr: 724019) svärdlängd 60cm, vikt 4,5kg

Vad tror ni om den, kan den funka bra till min häck ?
Eller vet ni någon annan häcksax som är bra ? Maxpris 1500kr

• sax1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsa på en Stihl. De har både el och bensindrivna och har i båda fallen en tendens att placera sig i de främsta leden vid tester. Det finns många andra märken som är bättre inom andra områden, men vid val av röjsåg, motorsåg och häcksax kommer du bli nöjd.

Inför förra sommaren köpte jag in en, Bosch ahs 6000 pro t , då jag var tvungen att klyva min ligusterhäck mitt itu då den hade börjat hänga rent för mycket ut mot gatan.
Vet ej vad dessa kostar nu men jag hitta en på rea. Tror jag gav 1200-100kr för den.
Knivavstånd på 34 mm.
Den är underbar att hantera då trots att den väger en del.

En kraftigare häcksax av märket Stihl kostar mer än vad jag tänkt mig.
Den där Bosch AHS 6000 verkar bra, men kostade 1999kr och fanns ej i lager nånstans. 700w motor och knivavstånd 34mm

Tror ni det är stor skillnad mot den jag skrev i första inlägget ? Black & decker 650w och knivavstånd 30mm ? Den kostar 1399-1599kr beroende på vart man köper den.

Stihl HSE61 säger jag bara.

http://www.stihl.se/katalog/produkt/48120113506/HSE+61.html

Vi säljer många sådana till bl.a. kyrkogårdsförvaltningar som vill slippa bensinmotorer. Aldrig något strul, vilket är ovanligt med såpass billiga (1690:-) maskiner.

Hmm. Missade inlägget ovanför :) Ett tillägg blir då: skillnaden på 300 spänn har du glömt om 5 år när häcksaxen fortfarande fungerar lika bra.

Jag tycker främre bygeln på B&D:n ser grymt obekvämt ut med skarpa hörn. Sen går det ju inte att vrida bakre handtaget vilket jag tycker är ett måste om det är mycket häck. 75% eller mer av häcken klipper man ju lodrätt.

För övrigt tycker jag alltid man låser sig så jäkla hårt om man går ut med ett maxpris direkt. Kolla först utbudet och kläm på lite modeller innan du verkligen bestämmer dig för vad den får kosta. Jag tycker en häcksax ska hålla 10 år för privat användning och då kvittar det fullkomligt om det är 150:-/år eller 169:-/år.

Redigerat:
Den första jag hade var en black & decker från början på 90talet, funkade bra ända tills förra året då den kom till den grövre delen av häcken och gick sönder.
Gardenan jag har är runt 10 år gammal och funkar än.

En häcksax används 1gång/år, så bör funka i många år annars är det skräp.

Stihl HSE 61, klarar den grov häck ? Den har ju bara 500w motor o svärdet var bara 50cm.. För 300kr mer så får man en HSE 71 med större motor, knivavstånd och svärd, känns som ett bättre köp isåfall.

Kan öka priset till max 2000kr.. är en Stihl bästa köpet då ?
Helst skulle den kosta max 500kr, men en sån håller inte länge för våran häck...

Redigerat:
Jag köpte en Stihl HSE61 förra året. Har iofs ingen större erfarenheter av häcksaxar men jag tycker att det är en kalas maskin, det som går in emellan tänderna på den klipps och jag har aldrig haft problem med den i någon utav våra häckar. Visst den e kanske lite dyr iaf för mitt behov men jag köper hellre något som är bra och som fungerar än att köpa billiga maskiner som inte håller.

Mvh /Thomas

http://www.flymo.co.uk/node2415.aspx?nid=50174.

Köpte en sådan igår ,har klippt 30 meter liguster(en del grova grenar), gick väldigt bra och lätt
jämfört med grannens bensindrivna stihl, men den har några år på nacken förståss.

louksor skrev:
Stihl HSE 61, klarar den grov häck ? Den har ju bara 500w motor o svärdet var bara 50cm.. För 300kr mer så får man en HSE 71 med större motor, knivavstånd och svärd, känns som ett bättre köp isåfall.

Kan öka priset till max 2000kr.. är en Stihl bästa köpet då ?
Helst skulle den kosta max 500kr, men en sån håller inte länge för våran häck...
Skären är snorvassa, det är viktigare än att motorn är stark.

Att jag nämnde just HSE61 var dels att tidningen "Gör Det Själv" hade en artikel om den och de hittade ingenting alls som var negativt, vilket var ganska kul och dels att den inte skulle vara så dyr.

Vi säljer mycket av båda, men oftast räcker 61:an.

Det är dina pengar så du gör som du vill :) Åk till närmaste Stihl-handlare och känn på dem, personligen tycker jag HSE71 är lite för framtung.

Alla tre (61, 71, 81) har ju samma grundkonstruktion så de är bra allihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.