Till kapning duger nog en billig men ska man slipa mycket så är det nog bättre att satsa på en dyrare med lite mer kräm som inte tappar effekt. Kan själv inte bestämma mig för vad jag skall ha hemma men siktar nog på en mindre makita eller bosch. På jobbet har vi en hitchihatchi 125:a på 1500w som gör allt utan minsta gnäll.

Redigerat:
jag vet att dom är dyra men både hilti och milwaukee har livstidsgaranti, borsch och makita och hitatchi brukar vara mest prisvärd ( runt 1000-1500 ) . kina maskiner har oftast plastdrev och är ljävligt dåligt balanserade inget att ha om man ska köra en längre stund, märkesmaskiner har avvibrerande handtag bra balans, det brukar följa med extra kolsats + att det är enkelt att byta kullagret.

Vart köper ni kapskivorna?

ih624 skrev:
jag vet att dom är dyra men både hilti och milwaukee har livstidsgaranti,
Såvitt jag vet har milwaukee 3års garanti, om man registrerar verktyget på deras sida (Iaf enligt deras svenska sida.)

Hiltis "livstidsgaranti" täcker bara material- och fabrikationsfel.

ok jag ger mig, men både hilti och milwaukee är ett strå vassare än dom flesta märkena, men frågan är som alltid är det värt pengarna

ih624 skrev:
men både hilti och milwaukee är ett strå vassare än dom flesta märkena, men frågan är som alltid är det värt pengarna
Det där är väl rätt personligt. Har väldigt liten erfarenhet av Milwaukee. Men tycker Hilti är jäkligt överskattat, tycker inte de har en enda maskin som är bättre än de andra proffsmärkenas (Makita, Bosch, festool) motsvarighet.

Visst gör dom ok maskiner men motiverar knappast varken priserna eller den rent löjligt dåliga servicen. (mot privatpersoner och mindre företag iaf)

Andy78 skrev:
Vart köper ni kapskivorna?
Kapskivor köper man på en riktig järnaffär, inte på Biltema eller liknande.
Jag brukar köra med Nortons 0,8 eller 1mm skivor, kostar runt 12-15 kr styck. (Brukar finnas rejäl prutmån om man köper en hel kartong) Värda varenda krona!
Lättare att kapa med och håller längre än de klumpiga vibrerande sakerna från Rusta/Biltema o.s.v..

Nimajneb skrev:
Själv tycker jag att vinkelslipen är det mest otrevliga o oprecisa verktyg jag har i mitt verktygsskafferi. Försöker alltid att hitta ett alternativ o i 9 fall av 10 så finns alternativen.
...Men väldigt smidig när man ska ha av något fort;)

1mm*125 skivan från biltema funkar riktigt bra.Förbrukar en hel del när jag renoverar bilarna.Jar testat 3-4st dyrare märkesskivor också.Men måste säga att temas 1mm funkar lika bra.Har även testat de lite tjockare kapskivorna.Men de var inget att ha.På tal om priser.Tittade på en 0,8mm skiva av märket Rasta som f.ö gör bra kapsivor,priset på 0,8mm var 57:-st!!! Hugaligen!!!. / Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.