Använde min BHP452:as slagborrsfunktion för andra gången i helgen och måste säga att jag är lite besviken.

Den första gången jag använde den skulle jag borra upp två handdukskrokar i en bekants badrum. Jag fick nöta på som f-n för att komma igenom kaklet. Min bekanta stod bredvid och skrävlade om vilket högkvalitativt kakel han hade köpt.

I helgen skulle jag så montera upp ett stuprör på en tegelvägg och tog fram BHP:n igen för att få stå och nö-ö-ö-ö-ö-ö-ö-ö-öta mig in i teglet. När jag hade borrat två hål tog jag fram min 240V slagborr och borrade de två återstående hålen med denna och det var som att borra i smör.

Så ni som köper en BHP i mening att ersätta en riktig slagborr - tänk om!

Det är just därför jag alltid rekommenderar en vanlig borr/skruvdragare UTAN slagborrfunktion och en slagskruvdragare när combokit av dessa slag efterfrågas. Aldrig förstått vitsen med slagborr i allmänhet och ännu mindre med de batteridrivna.

Skillnaden mellan en "slagborr" och en "borrhammare", är att en "slagborr" har två räfflade brickor på spindelaxeln som gör att chucken "vibrerar" då axeln roterar och man lägger tryck på maskinen , En borrhammare har ett "hammarverk" som knackar på spindelaxeln. En "slagborr" duger inte till (bra) betong eller sten, -om man inte har stora muskler, stort tålamod och hörselskydd med radio...

Man kan säga att en slagborr kör med envishet mot borrhammaren som kör på kraft. En slagborr ligger på 20-30000 slag per minut och en borrhammare på 2-3000 slag per minut eller något sådant.

Är faktiskt tvärtom förvånad över vad BHPn har orkat slå sig igenom. Använde den när jag borrar hål i källarväggarna, både inne och ute och då många hål för att fästa kantlisten över cellplasten till dräneringen. Antingen har jag dåliga väggar eller ett bra ex.
Sen till kakel är det bättre med en riktig kakelborr för med slag riskerar man att slå sönder plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.