Det är ju lite märkligt att Julas Kinakopia är dyrare än AEG:s variant, som jag gissar är en OEM:ad Triton. AEG verkar emellertid ha bantat bort låsknappen från specifikationen för att spara någon krona. Om jag själv hade varit intresserad av en sån här grej, hade jag börjat med att fråga efter pris någon återförsäljare som hör till BIG-gruppen. Nästa steg hade varit AEG-modellen.

@ Daniel78 Ha en liten stålplatta med sig o stoppa under om man har den på underlag där benet kan sjunka ner borde väl lösa det problemet.Det här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310328751174&clk_rvr_id=245732857406 tillbehöret gör ju att gripvidden ökar till 127cm.
Det var värst vad många varianter som dyker upp:D Det var som tusan att tom. Jula har en variant,det trodde jag inte men så står det ju Meec på den:D Jäkligt konstigt att DEN är så dyr! Varför tycker du mattiasp att man bör välja AEG's modell? Personligen skulle jag nog välja Rockwells,den finns det ju i alla fall en massa tillbehör till om man nu anser sig behöva det men de kanske även finns till AEG'n.

I första hand skulle jag ju leta efter en Triton från BIG-gruppen! (No 1)
I övrigt:
AEG:n finns i Sverige och är troligen en AEG-märkt Triton. (No 2)
Rockwell har jag inte koll på hur man kan få tag i utan att beställa från USA. (No 3)
Julagrejen är ett kinaplagiat, och dessutom dyrare än AEG:n. (No 1E9)

Att köpa Rockwell från USA är väl inga problem bortsett från att man får vänta ett tag,betala frakt,tull,moms etc,etc....:@
Att köpa den på Jula förstår jag kommer sist på din lista:D Den butiken finns inte ens på mina listor.Att dom dessutom har mage att ta 1895:- för nåt Kinaskit som det står Meec på...

Lite lustigt i sammanhanget att Meec modellen väger nästan 5kg mer, och ska tåla en maxlast på 270kg, medans AEG/Rockwell:en bara tar 100kg.

Daniel78 skrev:
Lite lustigt i sammanhanget att Meec modellen väger nästan 5kg mer, och ska tåla en maxlast på 270kg, medans AEG/Rockwell:en bara tar 100kg.
Kan kanske ha nåt med "försiktighetsprincipen" att göra -att det måste stå en varningstext på skruvmejseln att man ABSOLUT inte får använda den till att peta sig i örat med för då...:D
I Kina däremot....:D

Redigerat:
Lightning skrev:
Håller med dig i stort här utom då kanske det sista stycket.Ska man vara RIKTIGT petig så måste ju faktiskt alla tre benen vara justerbara för att kunna få bockarna perpekt horisontella.Detta har ju iofs ingen betydelse om man bara ska lägga en skiva över.
Egendomligt egentligen att man inte gjort det ensamma benet justerbart.Det borde ju gå att göra utan att stabiliteten påverkas.Att ha den till plattform för exv.en kap/gersåg går ju bra så länge underlaget är jämt men en lutande sådan skulle i varje fall jag inte vilja arbeta med, i synnerhet inte om det är längre material som ska kapas.
Nu har jag inte gått i genom alla options som finns till den men där finns kanske en del godbitar som gör den ännu mer användbar.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en d^_^b
Jo, det bör ju vara på två ben för att det ska bli riktigt bra, men det kändes som lite för mkt skruvande/justerande för min smak när man bara snabbt ska slänga fram dom. I första hand iaf det ensamma benet. Nu tänker jag alltså på vanliga arbetsbockar med tre ben. Bocken är allt som oftast så "smal" att det inte gör så mkt om den lutar lite åt tja, vilket hålla man nu kallar det :P På en sån pryl som vi kikar på här är det nog att föredra på två ben eftersom den är lite bredare. Det är såklart inget minus med två justerabara ben på en arbetsbock heller om det nu skulle finnas :D

Man skulle ju kunna använda två st av dessa jawhorse eller vad man vill kalla dom, men det känns lite dyrt bara för en arbetsbock på tre ben. Dock vill jag nog ha en jawhorse också utöver trebenta arbetsbockar :cool: Är väl inte direkt raketforskning att slänga ihop två bockar själv, men nån färdig fräsig justerbar variant hade ju varit fint, om inte annat som inspiration till självbygget om den råkar vara tokdyr och två ljusår ifrån prisvärd.

Redigerat:
Har sett Elu Superjaws, är det samma som triton eller? Brukar dyka upp begade ibland på diverse siter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.