10 334 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Recention av Festool Parallellanslag...
Kan nog svara själv nu när jag kollat på Makita skenorna hemma.TeroM skrev:
Ser ut som att klacken för tippskyddet på Makita skenan är i vägen för paralellanslaget som ligger över sista kanalen på skenan.
Blir till att köpa Festool skena med om jag skall ha paralellanslag till Makitan.
Har köpt prylarna och skall snart skrida till verket. Det jag ska klyva är massiv ek till dekoration och det jag är ute efter har en tjocklek som överstiger FS-PA:ns höjd så inga problem där. Annars tänker jag att om så inte är fallet så borde man kanske kunna köra lite masonit med dubbelhäftande tejp under för att kompensera.krijo1 skrev:Jo men, jag tycker att man ganska enkelt kan såga (klyva) upp tunna lister. Under förutsättning att man har förlängarna förstås. Men precis som Mats skriver så kan man ibland behöva palla upp under materialet man ska såga för att FS-PA ska hamna i en korrekt position i förhållande till materialet. Problemet är alltså att om materialet är tunnare än skenorna till FS-PA så kommer sågskenan att hänga i luften ovanför materialet som ska sågas. Förlängarna har en 'båge' som eventuellt kan öka behovet av upppallning men det är inga problem att lösa med kanske reglar och motsv.
Pallar upp hela rasket underifrån med frigolit + "lite" mod. av anslagetkrijo1 skrev:Jo men, jag tycker att man ganska enkelt kan såga (klyva) upp tunna lister. Under förutsättning att man har förlängarna förstås. Men precis som Mats skriver så kan man ibland behöva palla upp under materialet man ska såga för att FS-PA ska hamna i en korrekt position i förhållande till materialet. Problemet är alltså att om materialet är tunnare än skenorna till FS-PA så kommer sågskenan att hänga i luften ovanför materialet som ska sågas. Förlängarna har en 'båge' som eventuellt kan öka behovet av upppallning men det är inga problem att lösa med kanske reglar och motsv.
Slaktade hela rasket och bytte ut originalskenorna mot MFS.Mats Bengtsson skrev:
Vanligtvis sitter den fast i MFT:n. Möjliggör kapning från 0-2000mm eller nåt med en noggrannhet på 0.1mmd^_^b
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden