TeroM skrev:
Funkar dessa Festool paralellanslag (och förlängare) med Makita skenorna?
Kan nog svara själv nu när jag kollat på Makita skenorna hemma.

Ser ut som att klacken för tippskyddet på Makita skenan är i vägen för paralellanslaget som ligger över sista kanalen på skenan.

Blir till att köpa Festool skena med om jag skall ha paralellanslag till Makitan.
 
krijo1 skrev:
Jo men, jag tycker att man ganska enkelt kan såga (klyva) upp tunna lister. Under förutsättning att man har förlängarna förstås. Men precis som Mats skriver så kan man ibland behöva palla upp under materialet man ska såga för att FS-PA ska hamna i en korrekt position i förhållande till materialet. Problemet är alltså att om materialet är tunnare än skenorna till FS-PA så kommer sågskenan att hänga i luften ovanför materialet som ska sågas. Förlängarna har en 'båge' som eventuellt kan öka behovet av upppallning men det är inga problem att lösa med kanske reglar och motsv.
Har köpt prylarna och skall snart skrida till verket. Det jag ska klyva är massiv ek till dekoration och det jag är ute efter har en tjocklek som överstiger FS-PA:ns höjd så inga problem där. Annars tänker jag att om så inte är fallet så borde man kanske kunna köra lite masonit med dubbelhäftande tejp under för att kompensera.
 
  • Gilla
Sillis
  • Laddar…
krijo1 skrev:
Jo men, jag tycker att man ganska enkelt kan såga (klyva) upp tunna lister. Under förutsättning att man har förlängarna förstås. Men precis som Mats skriver så kan man ibland behöva palla upp under materialet man ska såga för att FS-PA ska hamna i en korrekt position i förhållande till materialet. Problemet är alltså att om materialet är tunnare än skenorna till FS-PA så kommer sågskenan att hänga i luften ovanför materialet som ska sågas. Förlängarna har en 'båge' som eventuellt kan öka behovet av upppallning men det är inga problem att lösa med kanske reglar och motsv.
Pallar upp hela rasket underifrån med frigolit + "lite" mod. av anslaget ;)
 
  • IMG_1917.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Micke184 skrev:
Pallar upp hela rasket underifrån med frigolit + "lite" mod. av anslaget ;)
Vad är det för skena du förlängt med?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Vad är det för skena du förlängt med?

--- Mats ---
Slaktade hela rasket och bytte ut originalskenorna mot MFS.

Vanligtvis sitter den fast i MFT:n. Möjliggör kapning från 0-2000mm eller nåt med en noggrannhet på 0.1mmd^_^b
 
  • IMG_1918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.