1 809 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hyvelfynd på loppis
Var på loppis idag och snubblade över ett par gamla, lite udda hyvlar. Kan ju ganska enkelt gissa vad de har använts till...Säljaren påstod iaf att de var från 1800-talet och det känns inte alldeles otroligt.
Eftersom jag inte kan hantera en hyvel ordentligt och i nuläget inte heller har behov av att använda dem tänkte jag bara putsa upp dem/ olja in och sedan ställa upp på en hylla att ha som prydnad.
Tips på vad för olja och andra tips på hur jag bevarar dem för framtiden mottages tacksamt.
Tog lite bilder så alla ni hyvelnördar får något att drägla över(?)

/Samuel
Eftersom jag inte kan hantera en hyvel ordentligt och i nuläget inte heller har behov av att använda dem tänkte jag bara putsa upp dem/ olja in och sedan ställa upp på en hylla att ha som prydnad.
Tips på vad för olja och andra tips på hur jag bevarar dem för framtiden mottages tacksamt.
Tog lite bilder så alla ni hyvelnördar får något att drägla över(?)
/Samuel
Två av dem verkar vara till för att göra spont och not (heter det väl) på panel precis som du gissade. Den tredje har en rundad botten och är nog till för att göra urgröpning i list eller något liknande.danbanan2 skrev:
Det är lite svårt att se profilen på dina bilder, men jag håller med om att det verkar vara för not och spånt med en profil på kanten, typ pärlspånt. Den tredje är en hålkärlshyvel för listprofiler. Det verkar gått mask i åtminstone en utav dem, hoppas det inte gjort den alltför porös? Nothyveln är också bra för att tex göra spår för bottnen i en låda.
Jag gissar på att de är från slutet 1800-talet pga att hyveljärnen är kilformade snarare än plana, men jag kan 25 år fel eller mer åt båda håll.
Du kan läsa mer om profilhyvlar tex här. Missa inte hans blogg som innehåller en massa bra tips på hur man använder hyvlarna för att bygga upp en profil på en list. Under året kommer det också att komma en eller två böcker från Lost art press om hur man använder profilhyvlar.
/B
Jag gissar på att de är från slutet 1800-talet pga att hyveljärnen är kilformade snarare än plana, men jag kan 25 år fel eller mer åt båda håll.
Du kan läsa mer om profilhyvlar tex här. Missa inte hans blogg som innehåller en massa bra tips på hur man använder hyvlarna för att bygga upp en profil på en list. Under året kommer det också att komma en eller två böcker från Lost art press om hur man använder profilhyvlar.
/B
Klicka här för att svara