Hej!

Handlade ett komplett parallellanslag (inkl. förlängarna) när det skulle totalrenoveras i en villa. Mest för alla smygar till fönster, men några specialbyggda hyllor mm. Nog om det.

1. Manualen = 1 A4 som Suger fett = Titta på youtube istället. Där ser man direkt hur man kalibrerar mot aktuell klinga på sänksågen. De visar i övrigt hur man går till väga.

2. Prylarna. Känns rejält byggda som man är van vid från Tyskland. Lätt att montera etc, utan överraskningar.

3. Hur är de då att använda?
Jo, de fungerar riktigt riktigt bra. Man kör oerhört snabbt upp mängder med exakt lika breda bitar. En förutsättning för smala bitar upp till 195mm är förlängarna. 195-650mm gäller huvudanslagen.

Slutsats?

Har man ett jobb där man använder sig av mkt mdf etc är dessa ett givet val. Komplett paket med väska för 1400skenorna och hela rasket med parallellanslag kostar i denna stund 3195 +moms.
När man avverkat en hel skiva mdf-remsor så ser man på sista spillbiten hur skeva skivorna är från tillverkaren. Lite fattigare med förbannat nöjd. Men som vanligt så svider det bara en gång.

Mvh lagavulin d^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b
 
Har man någon nytta av parallellanslag till en Festool sänksåg, räcker det inte med styrskenorna?
 
dusthall skrev:
Har man någon nytta av parallellanslag till en Festool sänksåg, räcker det inte med styrskenorna?
Det räcker med en rak bräda och en icke Festool sänksåg. Men om du jobbar på det sättet, eller med en styrskena, kommer du för varje ny bräda att mäta upp och sätta två streck och sedan placera styrskenan på de strecken.

Om du jobba med parallelanslagen får du samma effekt som med en bordssåg: Du ställer in önskat mått en gång, och sedan kapar du många gånger. Möjligen har du mätt aningen fel, men det kommer du inte att märka för alla bitarna blir lika fel, och bygget går därför ihop sig.

Samma sak om man använder parallelanslagen för att bara åstadkomma 90 graders vinkel istället för både 90 graders vinkel och samma avstånd vid kapning. Gör du det utan parallelanslag behöver du ett justerbord med exakt inställd postning mellan såg och anslag. Eller en väldigt exakt lång vinkelhake och dra ett streck med den och lägga ut styrskenan efter strecket och då måste exaktheten sitta både i ditt utlägg av vinklehake, din dragning av streck, och din placering av styrskena efter strecket. De sista tre momenten ihop kommer att resultera i små avvikelser från gång till gång. Lägger du istället på styrskenan med hjälp av vinkelanslaget kommer du att få samma vinkel varje gång med högre noggrannhet än genom "rita och lägg ut" metoden.

Har själv en bordssåg och ett justerbord. De räcker ofta, men om brädan jag kapa från är för lång, eller vinkelsnittet jag skall göra är för långt, eller om jag är någn annan stans än min bordssåg, då använder jag parallelanslaget ihop med styrskenan som en gigantisk vinkelhake.som tillåter mig att såg direkt efter vinkeln utan mätande och streckande och överförande moment.

--- Mats ---
 
Antar att det inte är Parallellanslaget pa-ts55 som som recenseras utan "Festool P00108 Parallel Guide Extension Set"
 
Mats Bengtsson skrev:
Samma sak om man använder parallelanslagen för att bara åstadkomma 90 graders vinkel istället för både 90 graders vinkel och samma avstånd vid kapning. Gör du det utan parallelanslag behöver du ett justerbord med exakt inställd postning mellan såg och anslag. Eller en väldigt exakt lång vinkelhake och dra ett streck med den och lägga ut styrskenan efter strecket och då måste exaktheten sitta både i ditt utlägg av vinklehake, din dragning av streck, och din placering av styrskena efter strecket. De sista tre momenten ihop kommer att resultera i små avvikelser från gång till gång. Lägger du istället på styrskenan med hjälp av vinkelanslaget kommer du att få samma vinkel varje gång med högre noggrannhet än genom "rita och lägg ut" metoden.
Är det inte bättre att lägga skenan direkt mot vinkelhaken, utan att rita? så gör alltid jag. Alternativt så fäster jag 2 st blad till gipskniv i underlaget och sätter sen gummikanten mot denna. Vad som, bara jag slipper lägga något kant i kant med en ritad linje:)
 
Daniel_N skrev:
Är det inte bättre att lägga skenan direkt mot vinkelhaken, utan att rita? så gör alltid jag. Alternativt så fäster jag 2 st blad till gipskniv i underlaget och sätter sen gummikanten mot denna. Vad som, bara jag slipper lägga något kant i kant med en ritad linje:)
Absolut, Lägger du skenan kant i kant mot vinkelanslaget så har du tagit bort en hel del av problemet. Med en extremt bra vinkelhake (såg din DIN plan) så är skillnaden liten.

Jag skulle anse vinkelanslaget och vinkelhaken har olika fördelar. Vinkelanslaget är stabilare och om det sträcker sig längs hela den kapade sträckan ger det chansen till bäst resultat (om du lägger det an mot styskenans baksida, och inte mot gummikanten).

Vinkelanslaget om det är fast inställt har teoretiskt liknande upplösning (bättre om vinkelanslaget är kortare än hela biten som skall kapas, i praktiken troligen aningen sämre om vinkelanslaget är långt nog). I gengäld genom att det sitter fast på skenan som är tung, ger det en god chans att skenan verkligen ligger där den skall, i arbetet med vinkelanslaget har man en rörlig mötande yta att bemästra ihop med en tung och på grund av gummilist lite trög styrskena.

Fotnot: Om du fäster vinkelanslaget fysiskt mot styrskenans baksida, så har du en oslagbart bra vinkelmetod.

--- Mats ---
 
Själv använder jag en stor vinkel när jag sågar med skenan. Har aldrig sågat smala remsor, så har inte haft något behov av parallellanslag.
Sedan tappar man väl splitterskyddet på insidan av sågen (den sida mot normalt användandet av skena), när man använder parallellanslag?
 
Köpte idag en Festool Kombismygvinkel FS-KS, vilken skit alltså... En Besttool har bättre precision så jag sprang tillbaka till butiken och bytte till FS-PA. Instämmer med TS att manualen är helt värdelös så nu undrar jag om du har tips på bra youtubeklipp att titta på?
Tittade på denna http://www.youtube.com/watch?v=p4VTxEGyU0Y men gubben är så seg. Så mycket prat och jag har ingen högtalare så jag vill se visuell demonstration av saken...
 
Jahapp.. då åker man väl på ett par tusen till på verktygskontot.. :S
 
Det är lite meck för att få den bli helt parallell, det är kanske jag som missat hur man ska göra för att snabbt få bägge profiler att hamna i linje med varandra...?
 
End skrev:
Det är lite meck för att få den bli helt parallell, det är kanske jag som missat hur man ska göra för att snabbt få bägge profiler att hamna i linje med varandra...?
FS-PA som alla andra specialiserade prylar fungerar bara bra i vissa situationer. Grundinställningen är viktig. Det sitter skruvar som riktar den mot Festools skena. Dessa måste justeras, det är de som håller den 90 grader. Jag har en 1400 mm skena med två FS-PA hängande på väggen.

När den är justerad lämpar den sig för att såga vinkelrätt mot vad du än kan sätta mot FS-PAn, men helst skall materialet vara tjockare än FS-PAs höjd. Den är alltså lämplig att kapa långa brädor med (men en kap-ger är bätte på att göra det repetitivt om du har en bra ställning). Den är bra att kapa skivor i 90 grader med. Så snart de är över en meter bredd blir FS-PA bästa lösningen för den typen av jobb.

Längdinställningen så länge man är inom ramen för den bakre stoppen fungerar bra. När bakre stoppen inte räcker till förlänger jag med MFSen, vilket fungerar bra men tyvärr finns det inte en bra anslutning mellan FS-PA och MFS, så de får hållas ihop med mothåll.

--- Mats ---
 
Står i begrepp att investera i dessa parallellanslag och förlängare för att kapa ek till dekoration av en bardisk (ärorikt uppdrag mao.). Är vi generellt nöjda med produkten eller ska jag kapa mina lister på annat vis? Priset tycker jag inte är avskräckande då anslagen kan användas till mycket annat. Min fråga är kanske om någon som köpt anslag och förlängare och använt dessa till att kapa till tunnare bitar, exempelvis kantlist är nöjda eller ej.
 
Evil Presley skrev:
Står i begrepp att investera i dessa parallellanslag och förlängare för att kapa ek till dekoration av en bardisk (ärorikt uppdrag mao.). Är vi generellt nöjda med produkten eller ska jag kapa mina lister på annat vis? Priset tycker jag inte är avskräckande då anslagen kan användas till mycket annat. Min fråga är kanske om någon som köpt anslag och förlängare och använt dessa till att kapa till tunnare bitar, exempelvis kantlist är nöjda eller ej.
Till tunna bitar duger de inte utan att du har ett underlag under de tunna bitarna. För att kapningen skall fungera bra skall totala tjockleken upp i minst 16 mm. Dessutom behöver du för smala bitar något av motsvarande tjocklek en bit längre bort för att skenan skall vila horisontellt.

Har inte köpt förlängaren, så någon annan får berätta om hur användbar den delen är. Utan förlängaren är anslagen väldigt bra för att kapa skivor.

--- Mats ---
 
Jo men, jag tycker att man ganska enkelt kan såga (klyva) upp tunna lister. Under förutsättning att man har förlängarna förstås. Men precis som Mats skriver så kan man ibland behöva palla upp under materialet man ska såga för att FS-PA ska hamna i en korrekt position i förhållande till materialet. Problemet är alltså att om materialet är tunnare än skenorna till FS-PA så kommer sågskenan att hänga i luften ovanför materialet som ska sågas. Förlängarna har en 'båge' som eventuellt kan öka behovet av upppallning men det är inga problem att lösa med kanske reglar och motsv.
 
Funkar dessa Festool paralellanslag (och förlängare) med Makita skenorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.