14 981 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Återuppliva Li-ion batterier?
Vet bara att Li-ion-batterier ska man definitivt inte leka med, explosions & brandrisken är ganska stor om de blir överladdade eller skadade på något sätt.
Li-jon batterier kräver väl ganska smart styrelektronik som är svår att påverka...
Vet att makitas batterier sparar antal laddningar och hur skicket är på cellerna. Om chippet skulle "låsa sig" av någon anledning går det inte att återställa det oavsett hur bra cellerna är... Men garantin täcker upp till 100 laddningar oavsett ålder...
Vet att makitas batterier sparar antal laddningar och hur skicket är på cellerna. Om chippet skulle "låsa sig" av någon anledning går det inte att återställa det oavsett hur bra cellerna är... Men garantin täcker upp till 100 laddningar oavsett ålder...
Bara hundra laddningar är ju inte så mycket, nån månad bara.lillePer skrev:Li-jon batterier kräver väl ganska smart styrelektronik som är svår att påverka...
Vet att makitas batterier sparar antal laddningar och hur skicket är på cellerna. Om chippet skulle "låsa sig" av någon anledning går det inte att återställa det oavsett hur bra cellerna är... Men garantin täcker upp till 100 laddningar oavsett ålder...
Litiumjonbatterier används även av folk som leker med modellflyg. Där är de utan elektronik i ackarna. En jag känner hade en ack som legat för länge och blivit urladdad så att laddaren inte accepterade den. Då kopplade han spänning direkt på den för att väcka den varefter laddaren accepterade den. Efter att laddaren indikerade fulladdat satte han acken i helikoptern som precis hann lyfta från marken innan acken var slut.
Det går att experimentera en del, men lämna det inte obevakat och se till att ha omgivningen brandskyddad. Acken kan inte alls hantera överladdning, det är därför elektroniken behövs. Ha inte för höga förhoppningar. Ackar av alla slag har en begränsad livslängd.
Erik
Det går att experimentera en del, men lämna det inte obevakat och se till att ha omgivningen brandskyddad. Acken kan inte alls hantera överladdning, det är därför elektroniken behövs. Ha inte för höga förhoppningar. Ackar av alla slag har en begränsad livslängd.
Erik
På åttiotalet hade Ericsson ett knappcellsbatteri i Litiumteknologi, jag tror det var litiumsulfat. Dessa batterier var definitivt inte laddningsbara. I vilket fall som helst ledde en konstruktionsmiss till att batteriet kortslöts och utsattes för strömrusning.
Det var bara att köpa en ny bil efter det. Batteriet hade samma sprängkraft som lika mycket trotyl.
Jag har enorm respekt för litiumbatterier.
Det var bara att köpa en ny bil efter det. Batteriet hade samma sprängkraft som lika mycket trotyl.
Jag har enorm respekt för litiumbatterier.
Hur spektakulär förstörelsen blir har väl främst att göra med dess inneslutning. Jag inser att jag hade fel i mitt förra inlägg. Det var litiumpolymer som han experimenterade med. Dessa är dock nära besläktade med litiumjon. Jag har hört om andra modellflygare som roat sig med att avsiktligt överladda kassa litiumpolymerackar. Det kan resultera i häftiga bränder, men jag betvivlar att de har en stor sprängkraft. Alltså: Överladda aldrig ett litiumjon eller litiumpolymerbatteri. Om du ändå gör det så kan det leda till häftig och mycket svårsläckt brand, men inte till explosion.
Erik
Erik
Modellflygare har laddare med lastbalansering, dvs. man laddar varje cell i acken separat. Om du har tur (?) så är din acke "slut" för att någon cell inte har samma laddning som de andra och en lastbalanserad laddning kan återställa acken.
Man ska definitivt inte ta lätt på hanteringen av den här batteritypen. Det är inte bara överladdning som är en fara utan även punktering:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU
Man ska definitivt inte ta lätt på hanteringen av den här batteritypen. Det är inte bara överladdning som är en fara utan även punktering:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU
Några av Hitachis laddare ser ju till att alla celler håller samma nivå, är nog ganska bra.
Här är en skön video apropå farligt med batterier:
http://www.youtube.com/watch?v=BRwyiR-FnhQ&feature=fvwrel
Påminner om när jag och en klasskamrat skötte skolans cafeteria i 9:an, vi skickade in alla dåliga cd skivor som fanns där i mikron.
Blev ett rött krackeleringsmönster och det smattrade.
Här är en skön video apropå farligt med batterier:
http://www.youtube.com/watch?v=BRwyiR-FnhQ&feature=fvwrel
Påminner om när jag och en klasskamrat skötte skolans cafeteria i 9:an, vi skickade in alla dåliga cd skivor som fanns där i mikron.
Blev ett rött krackeleringsmönster och det smattrade.
Micrad CD-skiva luktar illa, micrat Litium är förmodligen väldigt ohälsosamt och de där små maskerna lär inte ha hjälpt ett dugg...
Klicka här för att svara
