Ergo skrev:
Har en mindre 32 delars Metabosats som också har "färgkodade" bits. Håller med om att det är väldigt bra kvalité. Faktum är att det är den enda bitssats jag använder nu för tiden.

[bild]
Intressant... var på Harald Nyborg för ett par dagar sedan & köpte då en bitssats (Hitachi) som ser exakt ut som den nedre 32 bitars Metabo (förutom att det står Hitachi & att hållaren är ljusgrön istället för röd....undra om Hitachi betalat Metabo eller vice versa
för att kunna sätta sitt namn på?
Hur som helst...har en Bacho bits sats som påminner om denna men föredrar Hitachi satsen pga färgkodningen.... å andra sidan hade jag gärna köpt satsen med Metabos logga på istället eftersom det hade passat med skrudragaren.... Var köpte du din Metabo sats?

Veritas skrev:
Intressant... var på Harald Nyborg för ett par dagar sedan & köpte då en bitssats (Hitachi) som ser exakt ut som den nedre 32 bitars Metabo (förutom att det står Hitachi & att hållaren är ljusgrön istället för röd....undra om Hitachi betalat Metabo eller vice versa
för att kunna sätta sitt namn på?
Hur som helst...har en Bacho bits sats som påminner om denna men föredrar Hitachi satsen pga färgkodningen.... å andra sidan hade jag gärna köpt satsen med Metabos logga på istället eftersom det hade passat med skrudragaren.... Var köpte du din Metabo sats?
Vill minnas att jag köpte den på Hornbach. Har tidigare sett likadana satser på Järna och Coop bygg, och då under andra märken. Det mest troliga är nog att de tillverkas som oem och därför kan de säljas under olika varumärken.

Edit: Efter lite sökningar på alibaba.com har jag kommit fram till vilka jag tror det är som tillverkar bitsatserna. Det är ett Taiwanesiskt företag som heter Calaman . På hemsidan står det också om deras verksamhet och att de kan erbjuda produkter med ens egna varumärke på.

Det enda som jag ser skiljer lite mellan Calaman och Metabo är att Calaman har torsion-midja, vilket inte Metabo har på sina.

Redigerat:
Ergo skrev:
Vill minnas att jag köpte den på Hornbach. Har tidigare sett likadana satser på Järna och Coop bygg, och då under andra märken. Det mest troliga är nog att de tillverkas som oem och därför kan de säljas under olika varumärken.
Aha, ok...tackar !

Ergo skrev:
Edit: Efter lite sökningar på alibaba.com har jag kommit fram till vilka jag tror det är som tillverkar bitsatserna. Det är ett Taiwanesiskt företag som heter Calaman
Coolt ! :)

En tanke, varför lever fortfarande spårmejselbitsen kvar? Aldrig att jag använder dom, sätta sådana i en skruvdragare är i princip ett säkert sätt att dra sönder spåret eller bitsen.

När man skall ha loss gamla träskruv så är dom bra att sätta i slagskruvdragaren

J.B. skrev:
När man skall ha loss gamla träskruv så är dom bra att sätta i slagskruvdragaren
Hur får du styrningen att fungera?
Jag har aldrig lyckats dra en spårskruv med någon form av dragare utan att bitsen släppt och dansat iväg en halvmeter ut på materialet med tradiga rivmärken som följd :(

Spårskruv drar jag helst INTE men om jag måste så dras de för hand med skruvmejsel..

Man får väl köra sakta, då brukar det gå hyffsat bra. :)

Paul-Staffanstorp
Gamla köksinredningar som är monterade med spårskruv, där drar man inte bort skruvarna för hand för sen orkar man inte använda händerna till annat den dagen... ;)

Kör korta perioder åt gången finnesen med slagskruvdragaren är om det går tungt så knackar den bara alltså slinter inte bitset.

G
Denna sats gillar jag. Har dock inte just den tillverkaren, men hållaren ser likadan ut och är i mjukt gummi. Den har fördelen att man har hållaren med sig i fickan hela tiden, så väldigt sällan bitsen slarvas bort.
http://www.jula.se/bitsset-22-delar-033618
Har för mig att jag klämt på kamasas hållare på jula o den är av plastigare kvalite än den jag har, tyvärr står det inget märke på min i trevlig gummikvalite.

Hehe Tobbe
En polare hade hört om billiga Bosch i Tyskland och vill jag skulle beställa en GSR 14,4 V-Li åt honom.
Givetvis blev jag lurade att handla lite själv det blev en minitiger GSA 10,8, en vinkelslip GWS 14-125 CIE och en dragare GSR 10,8, den utan chuck.

Igår kom mina Wera Minicheck Torx bitsset men eftersom sambon bara var några minuter hemifrån fick jag skynda mig att gömma dem så jag har inte hunnit prova dem än. ;)

Bitsset.jpg

När jag var inne hos verktygskrängaren igår så såg jag att Wera har kommit med en bitssats för slagskruvdragare det blir till att pröva en sådan och se om den håller vanliga hållare slår den ihjäl i parti och minut tycker jag.

Jag har bitshållaren (den med magnet, inte den med ring för spärr av bitset) men inte Weras speciella bits för slagskruvdragare. Bitshållaren är kanon så till vida att bitset inte fastnar i den. Dock har mitt problem med fastnade bits i bitshållare i slagskruvdragaren mest varit med hållare som har just bitsspärr :)

Jo det är ett annat problem om inte hållaren spricker så brukar bitset fastna i den men hållaren i den satsen är gjord för slagskruvdragare den verkade lite kraftigare än vanliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.