23 340 läst ·
120 svar
23k läst
120 svar
Sänksåg - Beslutsångest
Sida 1 av 9
Beslutsångest som heter duga. Kan inte välja sänksåg, jag väljer mellan Mafell MT 55 CC, Festool TS 55 EBQ och Makita SP6000 alla med dubbla skenor, systainer, skenväska.
Billigast exkl. moms och inkl. frakt jag hittar är:
Mafell MT 55 CC i Tyskland 6 000 kr
+ 160 cm & 110 cm skenor, verkar vara den perfekta kombinationen.
+ Finesser de andra saknar
+ Smidigare inställningar och skivbyte jämfört med de andra
+ Skenskarvningen verkar betydligt stabilare
+ Aerofix skenan
- DYR
- Tillbehör kan vara svåra att få tag på
Festool TS 55 EBQ lokal återförsäljare 4 440 kr
+ 600 kr värdecheck
+ Beprövad
+ Smidigare inställningar och skivbyte jämfört med Makitan
+ Klyvkniv
Makita SP6000 i England 3 200 kr
+ Billig (relativt sett)
+ Lite mer finesser än Festool
Kommer troligen att kopplas till en Fein Dustex 25
Förnuftet säger Makita
Polarn säger Festool
Reptilhjärnan säger Mafell
Då jag mest gör installationer och renoveringar av kök så tror jag inte den kommer att gå så mycket och då känns ju nästan dubbla pengen för Mafell lite som kapitalförstörning.
Festoolen lockar p.g.a. lite andra Festoolprylar som jag är väldigt nöjd med.
Makita lockar med lågt pris och och att jag innerst inne vet att den kommer att göra det den ska.
Vad har ni som har sänksåg prioriterat?
Vilka för och nackdelar har dykt upp eftersom?
+ Aerofix skenan
- DYR
+ 600 kr värdecheck
+ Beprövad
+ Klyvkniv
+ Billig (relativt sett)
Förnuftet säger Makita
Polarn säger Festool
Då jag mest gör installationer och renoveringar av kök så tror jag inte den kommer att gå så mycket och då känns ju nästan dubbla pengen för Mafell lite som kapitalförstörning.
Makita lockar med lågt pris och och att jag innerst inne vet att den kommer att göra det den ska.
Redigerat:
Jag är såld. Jag kan inte säga mer än att du ska välja Festool. Är hel nöjd med mina festool maskiner och sänksågen är go. Men jag har ingen erfarenhet av dom andra. Vill ha det bästa, och det har jag.Tror jag!? Man vill ju ha en bra maskin, som man är nöjd med som går att bygg vidare på, med tillbehör.
Är du ute efter bästa pryl för pengarna, köp Mafell. Jag har gott om Festool, men jag har andra prylar med. De festool jag har har jag köpt för att jag tyckt de varit det som gett mig mest. Idag skulle ett par av dem ha blivit Mafell om jag börjat om (men långt ifrån alla). Sänksågen är det perfekta exemplet (en såg som jag faktiskt inte har, jag har TS75an och aldrig kompletterat med TS55).Monterat skrev:Beslutsångest som heter duga. Kan inte välja sänksåg, jag väljer mellan Mafell MT 55 CC, Festool TS 55 EBQ och Makita SP6000 alla med dubbla skenor, systainer, skenväska.
+ Aerofix skenan
- DYR
+ 600 kr värdecheck
+ Beprövad
+ Klyvkniv
+ Billig (relativt sett)
Förnuftet säger Makita
Polarn säger Festool
Köp Makita om du vill ha mycket såg för pengarna.
Köper du Festool, tja, den är inte dålig. Men du betalar väldigt mycket för en ganska klen såg. Men en skena som en gång i tiden var unikt patent, som numera konkurrerar mot alternativ som konkurrenterna fått skapa först efter år av väntan (och studier). Om du inte sitter fast på skenorna redan, så är Mafell ett bra sätt att komma igång. Det blir dyrt, men inte ens en ljusgrön person kan säga att du inte har något som är bättre än Festool.
Men om du känner du håller på att bygga upp något med många verktyg, titta först om Mafell har ett lika utbyggbart koncept. De kanske är bäst, men är de lika byggbara (då inräknat bara sådant som är intressant att bygga ihop)?
--- Mats ---
Jag har både Mafell- och Festools skensystem, och Mafells är utan tvekan bättre. Festools och Makitas känns robustare, men det är möjligt att det inte alls är så på riktigt. Vill du ha det bästa, köp Mafell. Vill du spara pengar, köp Makita. Jag ser idag ingen anledning alls att köpa Festool. Festools gröna pryl som skall göra det splitterfritt på högersidan av klingan känns överspelad nu när både Mafell och Makita har inbyggd ritsfunktion.
Edit: Har inte alla klyvkniv? I så fall är valet lätt: -Ta den med klyvkniv!
Edit: Har inte alla klyvkniv? I så fall är valet lätt: -Ta den med klyvkniv!
Redigerat:
Varken Mafell eller Makita har klyvkniv !
Det är såna saker som också gör att jag inte får fingrarna ur och beställer.
Nu blev jag fundersam ?
"Jag har både Mafell- och Festools skensystem, och Mafells är utan tvekan bättre. Festools och Makitas känns robustare"
Det är såna saker som också gör att jag inte får fingrarna ur och beställer.
Nu blev jag fundersam ?
"Jag har både Mafell- och Festools skensystem, och Mafells är utan tvekan bättre. Festools och Makitas känns robustare"
Redigerat:
Köp aldrig utan klyvkniv. Men Mafell har jag sett med klyvkniv (riving knife på engelska). Detta är ett otyg som kommit på svenska markanden, sågar utan klyvkniv bara för att det inte är lag. Så Mafell som sådan finns med klyvkniv, dock kanske inte på denna modellen, och då skall du inte köpa den.Monterat skrev:
--- Mats ---
Står ingenstans om klyvkniv (riving knife) i beskrivningar. Inte heller syns någon i de videos som finns på tuben.
http://www.youtube.com/watch?v=POprMeRfDXE
http://www.youtube.com/watch?v=BuOmKBRtNa8
http://www.youtube.com/watch?v=POprMeRfDXE
http://www.youtube.com/watch?v=BuOmKBRtNa8
Jag tycker det låter lite luddigt med alla inlägg!? inkl mitt eget. Men det handlar nog!? Mycket om känsla hur man uppfattar en såg. Men jag är lite nyfiken på er andra! Varför dom andra? Man vill ju ha det bästa för pengarna.
Nej, du har rätt riving knife finns inte på den modellen. Tvärtom hittade jag en underlig text (sista raden) om att sågen istället går in i huset:Monterat skrev:
All MT 55 features are geared towards precision e.g. tear-free cutting, central locking, fine adjustment of cutting depth, high speed, tracking pointer, adaptable slot, undercutting, position indicator etc.
Can be used with the most popular track systems - Festool, Makita (including means of eliminating play), and of course MAFEL
Immediate access to blade: consequently amazingly fast and without teeth being scratched.
System accessories - From a range of tools, to extensive special accessories for the MT 55 and guide rail F. Saw blades, splinter guard F-SS, non-slip profile F-HP, angle fence F-WA, connecting piece F-VS, stop F-AS (kick back stop), position indicator MT-PA etc.
Suitable for boards and solid wood
Scoring function - Precision, tear-free cuts, even if the rubber lip is worn.
Tracking pointer - Maximum precision, even when cutting free hand.
Adaptable slot - Can be adapted to other track systems
Play is eliminated reliably and accurately by index notches on the guide jaws.
Central locking - Angle setting fixed in two locations with a single screw
Faster, simpler and more accurate thanks to U-shaped guide rod.
Position indicator - Useful marking of the point where the blade enters the work piece; an exclusive MAFELL feature
Practical and precise control of the saw blade as it enters and leaves the work surface.
Versatile cutting depth pointer - With or without a rail, no need to work out dimensions
A quick twist of the ingenious pointer no brainwork required.
Cutting depth fine adjustment - for extremely fine adjustment of the cutting depth beyond the standard 1 mm accuracy (e.g. Fermacell) taking accuracy and precision to new heights.
Tilt settings -1° to 48° - Overrides 0° and + 45° positions with automatic system reset, undercuts without the risk of subsequent mistakes caused by forgetting to reset.
High torque - Comfortable reserves of power, meaning problem-free, convenient cutting, however tough the going.
No-load speed 6,300 rpm - Out-and-out high cutting speed, producing exact and clean cuts.
Plexiglas dust protection slide and closed cover - Extremely clean cutting with minimum dust (e.g. gypsum wallboards), no special accessories needed. Clear view of pointer through Plexiglas slide facilitates free-hand cuts.
Max case with accessory tray - Room for every last small item inside the cleverly designed case, even angle fence F-WA has a proper home.
Motor and gear noise - Extremely quiet when idling and under load, you can say goodbye to vibration and loud noise.
Digital electronics - Wear-free: no rotating parts, therefore no unnecessary repair costs.
Mechanical motor brake - Ideal, as keeps wear to an absolute minimum, electronic solution is subject to much greater wear.
Hose connector with Velcro tape for mains cable - Hose and cable leave the machine in the same direction and do not obstruct work. Effective cable guide without expensive special accessories.
Indents on hose connector - Eliminates accidental twisting, hose locator remains in the set position.
Slot width marker - Clear visibility, Chamfering makes for simple contact.
Handle at 62° - Ergonomic handle positioning. Convenient and strain-free grip without placing the wrist at an awkward angle.
Plunge-cutting without a riving knife - Saw blade retracts into guard in next to no time. More flexible saw blade changes without having to pay attention to the riving knife.
--- Mats ---
Festool har ju blivit standard då de var de enda med sänksåg i många år, det var detsamma med Skil som typ uppfann cirkelsågen, men ingen kan idag säga att Skil är numero uno eller ens på topp 10 listan.
Några av de saker Festool saknar:
-1 grad
+ 3 grad
Automatisk djupinställning med/utan skena - Mafell
Aerofix skena - Mafell
Sikte utan skena - Mafell har automatiskt flyttad riktmärke oavsett lutning på sågen
Håller fast sågen vi max lutning - Makita
Fast ritsläge - Festools splinterskydd fungerar inte vid litet sågdjup
Så den egentliga fördelen Festool har är klyvkniven, kan inte förstå varför de andra inte har fjädrande klyvkniv det är ju inte direkt "rocket science".
Jag gillar Festool men att de är bäst på allt köper jag inte.
Däremot skulle jag inte byta min nya C15 mot något annat oavsett märke, oops nu ljög jag, en C15 med lite smalare handtag hade jag bytt mot.
Några av de saker Festool saknar:
-1 grad
+ 3 grad
Automatisk djupinställning med/utan skena - Mafell
Aerofix skena - Mafell
Sikte utan skena - Mafell har automatiskt flyttad riktmärke oavsett lutning på sågen
Håller fast sågen vi max lutning - Makita
Fast ritsläge - Festools splinterskydd fungerar inte vid litet sågdjup
Så den egentliga fördelen Festool har är klyvkniven, kan inte förstå varför de andra inte har fjädrande klyvkniv det är ju inte direkt "rocket science".
Jag gillar Festool men att de är bäst på allt köper jag inte.
Däremot skulle jag inte byta min nya C15 mot något annat oavsett märke, oops nu ljög jag, en C15 med lite smalare handtag hade jag bytt mot.
Håller med dig Mats, underlig och vad betyder det?
"Plunge-cutting without a riving knife - Saw blade retracts into guard in next to no time. More flexible saw blade changes without having to pay attention to the riving knife."
Låter som de anser att klyvkniven är ett klingskydd för en bakåthoppande såg och inte som hjälp för att hålla isär de sågade delarna.
"Plunge-cutting without a riving knife - Saw blade retracts into guard in next to no time. More flexible saw blade changes without having to pay attention to the riving knife."
Låter som de anser att klyvkniven är ett klingskydd för en bakåthoppande såg och inte som hjälp för att hålla isär de sågade delarna.
Redigerat:
En vild chansning: Mafell har klyvkniv till andra modeller, och har säket insett att det finns en marknad för klyvkniv även här. Så en gissning är att Festool ännu har kvar ett inte utgånget patent för just klyvkniv. Kanske någon som kan historiken kan säga mer, till exempel att Festool kom först ut med skena och sänksåg (det var lätt se när de patenten gick ut), men infällbar klyvkniv kom de ut med först några år senare. Vet vi hur många år senare, kan vi förutsäga när klyvknivarna kommer...Monterat skrev:Håller med dig Mats, underlig och vad betyder det?
--- Mats ---