Cirkelsåg med 2.5mm tjockt spår. Det är bara att ställa djupet på 10mm (eller 11).
Men ska du inte ha ett 2.2mm brett spår?

Enkelt och enkelt men...

Lämplig skivnotfräs från Cobolt ordnar saken snabbt, tex art no 213-2510 om du vill ha exakt 2,5mm brett spår eller 213-2010 om du vill ha 2mm så ditt beslag spänner fast lite. Ska du fräsa spåret i kortändan på en mdf är ju bäst att köra i fräsbord men handhållet ska väl inte vara något problem

Katalog: http://www.tooltrust.se/100325_Katalog.pdf

magnu skrev:
...Men ska du inte ha ett 2.2mm brett spår?

Jodå, visst är det så - någonstans kring 2,2mm ska det ju vara.

myrstack skrev:
Enkelt och enkelt men...

Lämplig skivnotfräs från Cobolt ordnar saken snabbt, tex art no 213-2510 om du vill ha exakt 2,5mm brett spår eller 213-2010 om du vill ha 2mm så ditt beslag spänner fast lite. Ska du fräsa spåret i kortändan på en mdf är ju bäst att köra i fräsbord men handhållet ska väl inte vara något problem

Katalog: [länk]

Skivnotfräs, fina grejer. Var på väg att beställa ett lämpligt stål idag men så tänkte jag att jag iallafall skulle testa sågvarianten.

Byggde en anordning där jag kör sänksågen längs ett anhåll på en spånskiva.
Sågklingan, som är 2,3mm, går ner genom spånskivan i ett spår.
På undersidan mätte jag in och skruvade fast 2 reglar (45mm höga) så att dessa skapar en 19mm spalt där jag precis kan pressa in mdf-skivan.
Mdf-skivan positioneras då så att sågklingan sågar ett centrerat spår med valfritt djup i kanten på skivan.
I och med att reglarna är 45 mm höga bibehålls utan problem 90 graders anläggningsvinkel mot sågen utan vingel.
Gav faktiskt förvånansvärt god precision.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.