6 666 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Någon som har testat en Rockwell Jawhorse ?
Sida 1 av 2
Efter att ha tittat på denna http://www.youtube.com/watch?v=n4hDPwJC7TE&feature=related löjligt överamerikaniserade reklamvideo började jag fundera o kikade faktiskt på den en gång till. En sån där kunde man ju faktiskt ha användning av ibland.Om inte annat som en portabel arbetsbänk.Konceptet verkar inte helt fel.Frågan är väl bara HUR stabil den är...
Verkar ju finnas en hel del "tillbehör"...http://www.rockwelljawhorse.org/
Nej men jag har provat AEGs motsvarighet och den är stabil och står bra jag köpte tyvärr nyligen en wolkraft bänk men den kommer att hamna på blocket. Det blir en AEG bänk istället den står mycket bättre med tre ben och är stabilare det är rätt bra med en mobil bänk iallafall för mig som har en gård med olika byggnader så man slipper att springa till verkstan varje gång man behöver spänna fast något.
AEG's verkar ju vara lite av samma koncept(undrar vem som har plagierat vem?).Har letat på YouTube o googlat efter nån test på AEG's men inte lyckats hitta nåt.Kanske nån som kan komma med en bra länk?J.B. skrev:Nej men jag har provat AEGs motsvarighet och den är stabil och står bra jag köpte tyvärr nyligen en wolkraft bänk men den kommer att hamna på blocket. Det blir en AEG bänk istället den står mycket bättre med tre ben och är stabilare det är rätt bra med en mobil bänk iallafall för mig som har en gård med olika byggnader så man slipper att springa till verkstan varje gång man behöver spänna fast något.
Tänk om man haft sån röst som berättaren i videon!
Men den där bocken - kan den verkligen vara bra? Även om den är gjord av "solid steel" så kan de inte trixa med naturlagarna. Den är liten och lätt, och om man spänner fast något stort och tungt i den så blir det instabilt. Man såg också i videon när någon hjälmprydd man skulle demonstrera att den var "rock solid" att den var alldeles rickig.
F.ö. så är det ingen ny idé. Den måste vara inspirerad av det urgamla redskapet täljbock.
Men den där bocken - kan den verkligen vara bra? Även om den är gjord av "solid steel" så kan de inte trixa med naturlagarna. Den är liten och lätt, och om man spänner fast något stort och tungt i den så blir det instabilt. Man såg också i videon när någon hjälmprydd man skulle demonstrera att den var "rock solid" att den var alldeles rickig.
F.ö. så är det ingen ny idé. Den måste vara inspirerad av det urgamla redskapet täljbock.
Så länge man får tyngdpunkten innanför stödytan så kommer bocken stå upp, men vissa av sakerna i videon börjar man ju undra över, jag tror t.ex. inte en sekund på att man får upp gipsskivor i taket ensam med hjälp av den där bocken och en stötta...andersmc skrev:Tänk om man haft sån röst som berättaren i videon!
Jag vill dock fortfarande ha en
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Tycker det verkar riktigt smidigt !
Vill ha en
Vill ha en
Efter att ha klurat en del så är jag nog inte orolig vad gäller stabiliteten. Som du säger är ju en del "användningsområden" som visas i videon rent larv. Man ska nog dock tänka på att reklamen i detta fallet riktar sig specifikt till "hempulare",inte "pro" (jfr reklamvideor Bosch grön/blå),just för att sälja så många som möjligt.En Amerikansk Nisse Hult som försökt sätta upp gips i taket ensam SKA tycka att denna är svaret på hans bönerDaniel78 skrev:
Jag tycker i alla fall konceptet verkar vara bra.Jag skulle nog använda den en hel del OM den nu skulle visa sig vara så bra som jag tror.När jag kikar på priser blir jag lite konfunderad,vad kostar den egentligen(i grundutförande)? Det verkar i alla fall inte vara en hutlöst dyr sak.Om det nu inte visar sig vara rena skräpet.....
Hmm, den verkar lite intressant faktiskt, även om vissa saker i filmen verkar smått galna. Ser som ovan nämnts inte riktigt hur det hjälper vid uppsättning av takgips (jämfört med en vanlig snabbstötta t.ex, har t.o.m en billig variant som fungerat klockrent). Eller uppsättningen av stolpar (hästgård = stolpsättning = mkt vanligt) det förutsätter ju att man istället håller på och justerar in jawhorse'en så att den står i rätt vinkel på underlaget. o.O Sure, sen klarar man sig kanske själv men det kändes inte som en enkel lösning, ett par snabbtvingar och snedsträvor/stöttor fungerar utmärkt tycker jag.
Men jag kan se många andra tillfäller då den nog är smidigt, snabbt sätta upp maskiner eller spänna fast någorlunda mindre saker verkar grymt smidigt. Eller mindre skivor t.e.x för att snabbt få en liten bänk, jämfört med att släpa fram två bockar. Tre ben är ju ett plus om man som jag jobbar mkt ute.
Med ovan nämnda flikar jag nog in ett sidospår: Någon som sett trebenta arbetsbockar? Kanske gärna med det "ensamma" benet justerbart för att kunna få bägge bockarna horisontella?
Men jag kan se många andra tillfäller då den nog är smidigt, snabbt sätta upp maskiner eller spänna fast någorlunda mindre saker verkar grymt smidigt. Eller mindre skivor t.e.x för att snabbt få en liten bänk, jämfört med att släpa fram två bockar. Tre ben är ju ett plus om man som jag jobbar mkt ute.
Med ovan nämnda flikar jag nog in ett sidospår: Någon som sett trebenta arbetsbockar? Kanske gärna med det "ensamma" benet justerbart för att kunna få bägge bockarna horisontella?
Håller med dig i stort här utom då kanske det sista stycket.Ska man vara RIKTIGT petig så måste ju faktiskt alla tre benen vara justerbara för att kunna få bockarna perpekt horisontella.Detta har ju iofs ingen betydelse om man bara ska lägga en skiva över.mrVoodoo skrev:Hmm, den verkar lite intressant faktiskt, även om vissa saker i filmen verkar smått galna. Ser som ovan nämnts inte riktigt hur det hjälper vid uppsättning av takgips (jämfört med en vanlig snabbstötta t.ex, har t.o.m en billig variant som fungerat klockrent). Eller uppsättningen av stolpar (hästgård = stolpsättning = mkt vanligt) det förutsätter ju att man istället håller på och justerar in jawhorse'en så att den står i rätt vinkel på underlaget. o.O Sure, sen klarar man sig kanske själv men det kändes inte som en enkel lösning, ett par snabbtvingar och snedsträvor/stöttor fungerar utmärkt tycker jag.
Egendomligt egentligen att man inte gjort det ensamma benet justerbart.Det borde ju gå att göra utan att stabiliteten påverkas.Att ha den till plattform för exv.en kap/gersåg går ju bra så länge underlaget är jämt men en lutande sådan skulle i varje fall jag inte vilja arbeta med, i synnerhet inte om det är längre material som ska kapas.
Nu har jag inte gått i genom alla options som finns till den men där finns kanske en del godbitar som gör den ännu mer användbar.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en d^_^b
Och ska man vara RIKTIGT RIKTIGT petig så räcker det att två ben är justerbaraLightning skrev:Håller med dig i stort här utom då kanske det sista stycket.Ska man vara RIKTIGT petig så måste ju faktiskt alla tre benen vara justerbara för att kunna få bockarna perpekt horisontella.Detta har ju iofs ingen betydelse om man bara ska lägga en skiva över.
Egendomligt egentligen att man inte gjort det ensamma benet justerbart.Det borde ju gå att göra utan att stabiliteten påverkas.Att ha den till plattform för exv.en kap/gersåg går ju bra så länge underlaget är jämt men en lutande sådan skulle i varje fall jag inte vilja arbeta med, i synnerhet inte om det är längre material som ska kapas.
Nu har jag inte gått i genom alla options som finns till den men där finns kanske en del godbitar som gör den ännu mer användbar.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en d^_^b
Efter att bara ha sett youtube filmen så ser jag bara ett "problem" med den där bocken, det tredje benet skulle haft större anliggningsyta mot marken, ställer man den på gräsmattan så behövs det inte många kg last för att den ska sjunka ner i marken, men som sagt, jag vill ändå ha en
Ingen som vet ifall Rockwell har återförsäljare i sverige?, eller europa iaf?
Ta gärna en titt på originalet också:
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/tritonsuperjaws.htm
http://www.raygirling.com/sjcomp.htm
Om jag minns rätt så fanns de även under märkena Elu och Dewalt. Osäkert om man kan hitta dem idag.
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/tritonsuperjaws.htm
http://www.raygirling.com/sjcomp.htm
Om jag minns rätt så fanns de även under märkena Elu och Dewalt. Osäkert om man kan hitta dem idag.
http://www.sohlbergs.se/filer/fil_29.pdf
Se sidan 5, gammalt reklamblad, men den har iaf sålts i sverige under namnet Super Jaws, den finns på flera av Big-gruppens medlemmars sidor, tex. uppsala maskin, flinks, hjelmbergs.
956mm, synd att den inte är lite större så man kan spänna fast byggskivor direkt.
Se sidan 5, gammalt reklamblad, men den har iaf sålts i sverige under namnet Super Jaws, den finns på flera av Big-gruppens medlemmars sidor, tex. uppsala maskin, flinks, hjelmbergs.
956mm, synd att den inte är lite större så man kan spänna fast byggskivor direkt.
Jula har en variant på samma
http://www.jula.se/fixeringsbock-347020
http://www.jula.se/fixeringsbock-347020