Nimajneb skrev:
Vet inte om jag är gammalmodig eller smart, men jag använd aldrig dessa typer av rikthjälpmedel. Kör alltid med måttband och sänker ner klingan mot måttbandet och det ger en tolerans på någon tiondels mm vilket jag aldrig lyckas med om jag först ritar streck o sedan använder laser, skugga eller andra klurigheter.:cool:
Du e gammalmodig :D:D fast så gör jag med, har inte använt skuggan på väldigt länge men blev påmind om den nu i tråden :P man gör ett streck på brädan eller vad som ska sågas å sänker ner klingan på strecket d^_^b hur svårt kan de va? :rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Vet inte om jag är gammalmodig eller smart, men jag använd aldrig dessa typer av rikthjälpmedel. Kör alltid med måttband och sänker ner klingan mot måttbandet och det ger en tolerans på någon tiondels mm vilket jag aldrig lyckas med om jag först ritar streck o sedan använder laser, skugga eller andra klurigheter.:cool:
Det där är fegt! Det blir klart bättre med en massa strålar och LED! ;)
 
Jan-Å skrev:
Du e gammalmodig :D:D fast så gör jag med, har inte använt skuggan på väldigt länge men blev påmind om den nu i tråden :P man gör ett streck på brädan eller vad som ska sågas å sänker ner klingan på strecket d^_^b hur svårt kan de va? :rolleyes:
Om man har lite mer skrymmande/otympliga materialstorlekar (läs: > med lätthet kan justeras med en hand), så innebär streck/måttbandsmetoden att man får prova sig fram flera ggr innan man kan göra snittet. Det lär ju vara ganska sällan som man lägger upp materialet på sågbordet med en tiondels mm precision, iaf med mitt ögonmått. Så nog kan ett fungerande rikthjälpmedel vara effektivt & tidsbesparande samt göra det hela trevligare med mer flyt i arbetet.
 
Jag tycker att skugglinjen funkar skitbra om man inte står mitt i solskenet, dock har jag ju aldrig använt någon annan typ av liknande såg. Sen köpte jag den "billigt" på tradera så det gick bara inte att låta bli att köpa den......
 
Efter att ha börjat regla garaget och kapat lite reglar med DeWalten så är jag glad över att man är lite "pryloman" (frun påstår mycket!). Ett tips är att komplettera med ett extra rullstöd. Underlättar mycket när man skall jobba med långa stycken. Jag har ett grönt Bosch och det funkar bra.
 
Jag har två billiga ihopfällbara plåtbockar från Ö&B som funkar sådär (för hög friktion + lätta bockar q(;^;)p ), med rullar på skulle de säkert bli betydligt roligare att jobba med. Få se om jag kan fixa till något...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.