Måste handla ny högtryckstvätt eftersom den gamla nu är lika stark som vattenslangen. Budgeten är 3000 max, men billigare helt OK. Jag har sett en Kärcher 5.585 för 3000:- på Järnia och på Jula har dom Nilfisk E130.2-8 X-TRA för 2000:- om man skaffar julakort. Har även kikat på Stihl re 98 och 108. Någon av dessa som är värd att satsa på? Nilfisk har jag halvbra erfarenhet av, men det har vart billigare grejor.
 
Kärchern! Hade precis den innan och bytte "upp" mig till en betydligt större nilfisk, som visade sig vara klenare än den gamla kärchern, rena skräpet, och därtill otrevlig "kundservice". Så köp kärchern.
 
Hmm. Just nu lutar det mot Stihl RE 128. Lite över budget, 3500:- men Stihl är ju Stihl...
 
KungAnka skrev:
Hmm. Just nu lutar det mot Stihl RE 128. Lite över budget, 3500:- men Stihl är ju Stihl...
Blir inte det lite som en "kärcher motorsåg" ;)
 
thomasx skrev:
Blir inte det lite som en "kärcher motorsåg" ;)
Nästan faktiskt :)

Stihl 128 är ju i grunden en Nilfisk Alto med vissa smärre förändringar. Den blev testvinnare i GDS för längesen men det är väl kanske inte världens mest vetenskapliga tidning. Jämfört med Kärcher 5.585 tycker jag dock faktiskt att den känns bättre främst i slangvinda och tryck upplever jag. (Har jämfört båda då vi hade Kärcher till att tvätta jobbets bilar med). Ingen av dem är dålig på något sätt men jag valde faktiskt också Stihl och tror inte du blir missnöjd
 
Jag retar mig galen på Kärchers slangvinda och löjliga vagn. (Jag har iofs en 5.85, inte den nya 5.585 alltså) Halva tiden går åt till att trassla ut slangen som naturligtvis blir permanent spiralformad av att vara hoprullad hela tiden, och försöker man dra vagnen på något underlag som inte är plant och slätt som ett marmorgolv så välter den. Jag tror inte att Nilfisk är bättre i och för sig.
 
Blev en Stihl 128. Riktigt bra ös i den. Bra med 2300 W så man kan klara sig med 10A säkring.
 
svartöra skrev:
Jag retar mig galen på Kärchers slangvinda och löjliga vagn. (Jag har iofs en 5.85, inte den nya 5.585 alltså) Halva tiden går åt till att trassla ut slangen som naturligtvis blir permanent spiralformad av att vara hoprullad hela tiden, och försöker man dra vagnen på något underlag som inte är plant och slätt som ett marmorgolv så välter den. Jag tror inte att Nilfisk är bättre i och för sig.
Samma här, bängligt och jobbigt med slangen på den modellen. Det skulle nog underlätta med en större extern sladdvinda som på Stihl 128.
 
Hanterar man slangen o-trycksatt är den snäll tycker jag. Jag slår av och kopplar bort vattnet, släpper ut resterna innan jag rullar ihop. Drar ut hela slangen innan jag startar eller kopplar in vatten till maskinen. Fram tills jag började göra så välte jag den alltid när jag skulle dra ut slang och tyckte den var skitjobbig att veva in med.. (Kärcher 5.85)
 
Jo, fast det handhavande blir omständligt IMO. Om det nu inte vore för att jag har nämnda högtryckstvätt så skulle det definitivt vara en dealbreaker vid nyinköp då det finns alternativ som inte lider av det problemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.