F
Tänkte köpa en högtryckstvätt till frun i födelsedagspresent. Maxpriset ligger på 2000-2500kr och då skulle jag vilja ha en del tillbehör med (tex terasstvätt är ett måste).

Har kikat på Nilfisk Altos C125.3 med terasstvätt, nån löjlig borste och avloppsrensare för 1995:- Den saknar dock slangvinda och är antagligen betydligt klenare än tex E130 modellen. Vad skall jag köpa för att få mest bang för 2000-2500kr?

fsn skrev:
Den saknar dock slangvinda [...]
Efter att ha handlat en Kärcher 5.85 tror jag att en slangvinda mest är till för att permanent deformera slangen. Ska det fungera bör ena änden vara lekande och slangen bör vara ganska mjuk. Tror inte man hittar det i konsumentprodukter.:(

F
svartöra skrev:
Efter att ha handlat en Kärcher 5.85 tror jag att en slangvinda mest är till för att permanent deformera slangen. Ska det fungera bör ena änden vara lekande och slangen bör vara ganska mjuk. Tror inte man hittar det i konsumentprodukter.:(
Nilfisks E-modeller har förvisso svirvel mellan handtag och slang men det lär knappast hjälpa. Jag förstår vad du menar, min far har en likadan Kärcher och man blir fan galen på slangen.....

F
Rund_skruvad skrev:
Om du har Julakort kanske detta är ett alternativ?
[länk]

Skulle kunna vara ett alternativ, räcker precis till en altantvätt inom budgeten. Frågan är om den är värd extraslantarna. C125.3 med tillbehör hittade jag precis på Bauhaus för 1790kr och dom har som bekant 5 års garanti på alla maskiner....

svartöra skrev:
Borde inte en gummislang för tryckluft även funka till en högtryckstvätt?

Stihl RE 85 vann ett test i gör det själv nyligen. Kostar strax under 2000:- Köp stihl eller Alto, dom verkar vara bäst på billiga tvättar. Kärcher verkar vara OK om man köper lite dyrare.

När man går ned mot 2000kr nivån så finns risken att pumphuset är i plast. Detta skall man definitivt undvika. Vet ej hur det står til med modellerna här i tråden.

Inga av Altos tvättar i 2000-kr-klassen har pumphus i plast, det vet jag med säkerhet.

Trycket är väl bra mycket högre i en högtryckstvätt, typ 100 bar, mot typ 10 bar i ett tryckluftsystem med slangar?

Det kan vara inbillning, men jag tycker att slangarna som finns i biltvättanläggningar är lite mjukare.

svartöra skrev:
Trycket är väl bra mycket högre i en högtryckstvätt, typ 100 bar, mot typ 10 bar i ett tryckluftsystem med slangar?

Det kan vara inbillning, men jag tycker att slangarna som finns i biltvättanläggningar är lite mjukare.
Pinsamt av mig att missa på en tiopotens, sorry:blushing:

Men gummislang finns även för högtryckstvättar och prismässigt i paritet med plastslang om man tänker högtryckstvätt:)
http://www.esska.se/esska_se_s/hoegtrycksslang-foer-hoegtryckstvaettar.html

Stihl RE 98 har aluminiumpump. Helst vill man ju ha mässing med keramiskt belagda stålkolvar, men då är priserna över 6000:- Tror Alto har en med mässingstopplock för 5000:-.
Undvik Clas Ohlssons egna tvätt, köpte en sån på utförsäljning för 200:-, det var den värd, men inte mer. Efter 2 år är den ungefär som trädgårdsslangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.