5 181 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
DeWalt 717XPS skugglinje, hur bra?
Sida 1 av 2
Kikar lite på DeWalts 717xps som har en skuggfunktionalitet ist för laser, för att märka ut sågsnittet. Hur bra & exakt fungerar detta i praktiken (dagsljus, solljus utomhus etc)?
Laser tycks ju vara en gimmick som sällan är användbart i praktiken med spånansamlingar och ljusförållanden etc (några undantag, Kapex?).
Video som beskriver funktionaliteten (i slutet): [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5dR_d9UZjow&feature=player_embedded[/ame]
Laser tycks ju vara en gimmick som sällan är användbart i praktiken med spånansamlingar och ljusförållanden etc (några undantag, Kapex?).
Video som beskriver funktionaliteten (i slutet): [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5dR_d9UZjow&feature=player_embedded[/ame]
Redigerat:
Jag har en sån, har tyckt att det funkat bra med skuggfunktionen men igår var nog första gången jag stog i solen mitt på dan och då såg jag ingen skugga alls
Men så svårt är det ju inte att prova sej fram med klingan heller, jag har inte haft nån såg med laser så jag kan inte jämföra med en sån.
Är Du som jag hempulare som kommer att använda sågen hemikring är den kanon men ska Du åka omkring med den i bil och bära upp den till arbetsplatser är den för tung tycker jag, i så fall skulle jag satsa på modellen under.
Men så svårt är det ju inte att prova sej fram med klingan heller, jag har inte haft nån såg med laser så jag kan inte jämföra med en sån.
Är Du som jag hempulare som kommer att använda sågen hemikring är den kanon men ska Du åka omkring med den i bil och bära upp den till arbetsplatser är den för tung tycker jag, i så fall skulle jag satsa på modellen under.
Tack för input och snabbt svar! d^_^b
Jag har tidigare lånat en gersåg på 254mm och vet hur mycket de väger och hur otympliga de är. I mitt fall kommer maskinen att bli ganska stationär med ev. några få undantag. Den maskinen jag lånade hade laser och var svår att läsa av, i synnerhet efter några snitt när det var spån lite överallt (trots inkopplad dammsugare).
Jag har tidigare lånat en gersåg på 254mm och vet hur mycket de väger och hur otympliga de är. I mitt fall kommer maskinen att bli ganska stationär med ev. några få undantag. Den maskinen jag lånade hade laser och var svår att läsa av, i synnerhet efter några snitt när det var spån lite överallt (trots inkopplad dammsugare).
Jag har använt den sågen en del och det är en trevlig maskin. Som sagt är den lite klumpig att kånka runt på men i övrigt är den helt okej.
Vad det gäller skuggfunktionen så har jag bara använt sågen inomhus och där fungerade den bra. Nackdelen var väl att strecket blev lite mer ojämnt om man jämför med laser i och med att tänderna skuggade lite på var sida om själva klingan. Detaljer iofs, överlag fungerade det bra.
Vad det gäller skuggfunktionen så har jag bara använt sågen inomhus och där fungerade den bra. Nackdelen var väl att strecket blev lite mer ojämnt om man jämför med laser i och med att tänderna skuggade lite på var sida om själva klingan. Detaljer iofs, överlag fungerade det bra.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är mycket nöjd med min. Att tänderna ger ojämna skuggor tycker jag är bra. De visar exakt vad som kommer att försvinna i snittet är min erfarenhet. Jag köpte min med bocken och det är nästan ett måste att ha något stort och stadigt att ställa den på. Har kompletterat det hela med ett extra rullstöd från Bosch då det inte räcker med bänkens stöd när man sågar långa plank eller vill kapa upp och "mata efter".
Enda man kunde ha förbättrat lite är utsuget och de inbyggda tvingarna som är lite rackliga och besvärliga att använda.
Enda man kunde ha förbättrat lite är utsuget och de inbyggda tvingarna som är lite rackliga och besvärliga att använda.
Efter lite vridande & vändande kom jag fram till att det jag egentligen behövde var en Metabo KGS216 Plus, den passade plånboken bättre (frakten + totalpriset drog tyvärr iväg en del med den större & tyngre DeWalten inkl. stativ).
Modellen (KGS216 Plus) är ny och det finns inte så mycket användarrecensioner på den, så jag får vara försökskanin
Men det jag sett lovar gott, en 216mm såg som har dubbel lutning och förbättrad spånupptagning med dammsugare och kapabel upp till 70mm x 305mm snitt.
I värsta fall (om jag inte klarar mig med 216mm) får jag väl byta vid ett senare tillfälle, men till de hittills planerade jobben bör den fungera.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=1z93hpSYOy4&feature=relmfu[/ame]
Modellen (KGS216 Plus) är ny och det finns inte så mycket användarrecensioner på den, så jag får vara försökskanin
Men det jag sett lovar gott, en 216mm såg som har dubbel lutning och förbättrad spånupptagning med dammsugare och kapabel upp till 70mm x 305mm snitt.
I värsta fall (om jag inte klarar mig med 216mm) får jag väl byta vid ett senare tillfälle, men till de hittills planerade jobben bör den fungera.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=1z93hpSYOy4&feature=relmfu[/ame]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Innan jag köpte Dewalten så hade jag bestämt mig för föregångaren (KGS216) men de var slut och då började jag kolla på alternativ och det spårade ur...
Jag hade ungefär samma användning som du i tanke så jag tror du kommer att bli nöjd och klara dig bra med denna.
Har du kollat på Bauhaus mfl på denna? Det var inte så mycket som skiljde mellan Toolstop och Bauhaus på Metabo när jag kollade i fjol sommar.
Har du kollat på Bauhaus mfl på denna? Det var inte så mycket som skiljde mellan Toolstop och Bauhaus på Metabo när jag kollade i fjol sommar.
Jag har en svag misstanke om att Baauhaus m fl kanske inte fått in dessa modeller än, finns inte på hemsidan som förvisso inte listar hela deras sortiment så jag kan ta fel. Jag vet att de reade ut den gamla blåa KGS216 till ett väldigt förmånligt pris och jag funderade en hel del på den då, men då hade jag ingen användning för en gersåg.
Men 717/718 XPS är snygg, kapar djupt & brett och deras sågbord är ordentligt stadiga & stabila, detta förutom deras fiffiga skugglinje. Så om jag hade sålt min DeWalt-gula motorcykel så hade jag haft 8Kkr som låg & skräpade, då hade en lika gul gersåg med stativ legat farligt till
Men 717/718 XPS är snygg, kapar djupt & brett och deras sågbord är ordentligt stadiga & stabila, detta förutom deras fiffiga skugglinje. Så om jag hade sålt min DeWalt-gula motorcykel så hade jag haft 8Kkr som låg & skräpade, då hade en lika gul gersåg med stativ legat farligt till
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det är synd att DeWalt inte har något under 717 som är motsvarande. En 8" med dubbel gering och slide hade räckt till de flesta. Mot 777 hade jag valt Metabon.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har för mig att DeWalt köpte Elu och Metabo Elektro Becum.
Finns det öht någon annan gersåg <250mm med dubbel lutning (jag kan inte minnas att jag sett till någon)?
777 verkar ju iofs vara en väldigt populär såg, om än något lång i tanden, om man tittar på t ex prisjakt.
777 verkar ju iofs vara en väldigt populär såg, om än något lång i tanden, om man tittar på t ex prisjakt.
Största nackdelen med DeWalterna är spånuppsuget, fungerar inte över huvudtaget.
Annars är det en en fin och ganska robust såg. Har 718 XPS med egen tillverkad 5 meters sågbänk på jobbet.
Skugglinjerna syns ganska bra utomhus i skuggan.
Lite fult ljud från motorn dock, skär i öronen jämfört med t ex Bosch och Makita. Det bästa med sågen är i mitt tycke själva gerbordet, mycket stabilt och precist.
Annars är det en en fin och ganska robust såg. Har 718 XPS med egen tillverkad 5 meters sågbänk på jobbet.
Skugglinjerna syns ganska bra utomhus i skuggan.
Lite fult ljud från motorn dock, skär i öronen jämfört med t ex Bosch och Makita. Det bästa med sågen är i mitt tycke själva gerbordet, mycket stabilt och precist.
Vet inte om jag är gammalmodig eller smart, men jag använd aldrig dessa typer av rikthjälpmedel. Kör alltid med måttband och sänker ner klingan mot måttbandet och det ger en tolerans på någon tiondels mm vilket jag aldrig lyckas med om jag först ritar streck o sedan använder laser, skugga eller andra klurigheter.