Hej Festool-addicts,

Jag tänker skaffa mig en "bandsåg för trångbodda", dvs en sticksåg monterad i CMS-platta. Väljer nu mellan PS300 och PS400. Först var jag osäker på om det överhuvudtaget går att montera PS400 i CMS-plattan, men med en adapter går det fick jag veta av kundservice.

Jag har av andra trådar förstått att PS400 är en bättre maskin främst av tre anledningar:
1) lampan (om man nu gillar den); spelar mindre roll monterad i platta
2) lägre vikt; spelar ingen roll monterad i platta
3) varierande hastighet beroende på motstånd

Det är främst nr 3 ovan som jag är fundersam kring. Jag förstår poängen med detta när man har sågen handhållen. Men blir det bra när man monterar den i bord? Är osäker; rädd att min "bandsåg" kommer att bete sig oberäkneligt, eller att jag i alla fall kommer uppleva det så. Därför lutar jag åt PS300 istället.

Tänker jag rätt? Vad skulle ni välja, och varför?
 
Du tänker helt fel om du tror att stickisen kan ersätta en bandsåg. Det blir en stickis uppochned. Inget annat. En bandsåg tar relativt lite golvyta i en verkstad. Vad är det du skall såga med sticksågen? Jag har precis fått min Mafell P1cc, och har hunnit använda den en hel del. Det är en fantastisk sticksåg som man skall använda som en sticksåg. Trots att jag har den nya sticksågen vänder jag mig till bandsågen om det är möjligt.
 
Intressant reflektion, tack! Någon bandsåg kan jag i dagsläget inte ha. Visst, den behöver inte vara så stor, men jämfört med en extra modulplats i ett modultorn som ändå står där är skillnaden i utrymmeskrav oändligt. Vidare ska jag innan huset är färdigrenoverat/utbyggt flytta verkstaden minst 2 gånger. När den väl fått sin slutliga plats är drömmen att få in både bandsåg och planhyvel, men det är stor konkurrens om ytan i huset så vi får väl se.

Jag förstår att jag med en uppochnedvänd sticksåg inte kan få till den jämna gången och därmed följsamheten hos en bandsåg. Men som nödlösning under en period borde det väl fungera för ungefär samma användningsområden? Eller tänker jag fel - vad fixar jag inte med denna lösning som bandsågen fixar?

Det jag främst behöver göra är figur/kurvsågning i trä. T.ex. tänkte jag såga till en kurvad ledstång ur en 3cm limfog i ek.
 
Redigerat:
En sticksåg i bord är mycket användbar. det finns både fördelar och nackdelar jmf med en bandsåg.

Sticksågen i bord blir billigare, kräver i princip ingen inställning, är lätt att ta med sig, har snabba bladbyten (perfekt när man sågar i olika material, eller varierande raka och kurvformiga snitt), det går att ha mycket skiva både till vänster och höger om klingan, sticksågen kan snabbt tas ut och användas för hand, och man kan ha huvudet precis ovanför bladet om man vill. Å andra sidan får man inte kraften, den höga såghöjden hos bandsågen och de riktigt fina snitten man kan få med de allra bästa bandsågsbladen.

När mattias jmf mellan sticksåg och bandsåg misstänker jag att han jmf med sticksågen handhållen (?), vilket faktiskt är rätt stor skillnad mot sticksågen monterad i bord.

Jag använder ps300 i ett basis-bord, det är en lösning jag är mycket förtjust i och som jag använder parallellt med bandsåg.
 
Har aldrig känt ett behov för en stickis i en platta. Kan någon förklara vad som gör detta så bra jämfört med att köra på frihand?
 
Så här tror jag: Mer kontroll eftersom det är lättare att kontrollera arbetsstycket när sågen sitter fast än tvärtom (liksom bordssåg ger bättre kontroll än cirkelsåg). Vidare ser man snittet bättre eftersom sågen inte är i vägen. Slutligen är det lättare att hantera pyttesmå arbetsstycken där du annars skulle krocka med tvingar eller liknande när du kör sågen.
 
Daniel_N skrev:
En sticksåg i bord är mycket användbar. det finns både fördelar och nackdelar jmf med en bandsåg.

Sticksågen i bord blir billigare, kräver i princip ingen inställning, är lätt att ta med sig, har snabba bladbyten (perfekt när man sågar i olika material, eller varierande raka och kurvformiga snitt), det går att ha mycket skiva både till vänster och höger om klingan, sticksågen kan snabbt tas ut och användas för hand, och man kan ha huvudet precis ovanför bladet om man vill. Å andra sidan får man inte kraften, den höga såghöjden hos bandsågen och de riktigt fina snitten man kan få med de allra bästa bandsågsbladen.

När mattias jmf mellan sticksåg och bandsåg misstänker jag att han jmf med sticksågen handhållen (?), vilket faktiskt är rätt stor skillnad mot sticksågen monterad i bord.

Jag använder ps300 i ett basis-bord, det är en lösning jag är mycket förtjust i och som jag använder parallellt med bandsåg.
Tack Daniel, skönt att höra att jag tydligen inte är alldeles ute och cyklar. Har du någon uppfattning om PS400 vs PS300 i detta syfte?
 
StockholmM skrev:
Så här tror jag: Mer kontroll eftersom det är lättare att kontrollera arbetsstycket när sågen sitter fast än tvärtom (liksom bordssåg ger bättre kontroll än cirkelsåg). Vidare ser man snittet bättre eftersom sågen inte är i vägen. Slutligen är det lättare att hantera pyttesmå arbetsstycken där du annars skulle krocka med tvingar eller liknande när du kör sågen.
Sista, argumentet köper jag till 110%:)
 
Jag tror alldeles säkert att en sticksåg i platta är mycket användbar med de anledningar som räknats upp. Jag menade bara att jämförelsen med en bandsåg inte riktigt håller. Det beror också på vad man har för erfarenhet av bandsågar. De är otroligt mångsidiga och kan användas från finlir till dimensionering av virke. Med rätt band sågar bandsågen otroligt snabbt.

En ytterligare stor fördel med sticksåg i bord är att man enkelt kan såga metall med den.
 
Tyckte precis jag hörde ordet bandsågsgubbe susa förbi...

Det finns en fördel till som sticksågen är ensam om, särskilt användbart vid bordssticksågande, att man hur enkelt som helst kan börja
inne i ett hål och såga där och så bara lyfta upp träbiten. Handöverfräsar kan väl göra det också iofs men de fungerar väl sådär på frihand.
 
Mr Handyman skrev:
Tyckte precis jag hörde ordet bandsågsgubbe susa förbi...

Det finns en fördel till som sticksågen är ensam om, särskilt användbart vid bordssticksågande, att man hur enkelt som helst kan börja
inne i ett hål och såga där och så bara lyfta upp träbiten. Handöverfräsar kan väl göra det också iofs men de fungerar väl sådär på frihand.
Metallbandsågar är ofta utrustade med bladsvets, om man vill köpa bladet på löpmeter.
Men det är väl att göra det extra svårt för sig :)
 
Ha, ha, det är också en variant, bara att klippa upp, svetsa och såga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.