Står i begrepp att renovera en grålle men har inte lyckats ta reda på vilken modell det är.
Tittar efter delar på Olsson i Ellös, men då måste man veta vilken modell man har.

Vet följande
- Bensinare (ingen möjlighet till fotogen)
- Årsmodell 1948, eller iallfall registrerad 1948-01-01
-Tillverkningsnummer 25XXX
- 6volts system orginal

På Olsson i Ellös kan man välja mellan 80mm och 85mm, vad är detta mått på?
 
http://www.te-20.com/
Det skiljer på cylinderdiametern beroende på vilken motor som sitter i traktorn.
Din traktor verkar vara den äldre modellen, den har en Continentalmotor och 80 mm cylinderdiameter.
 
Har oljefilter utanför motorn (om man kan säga så), vilket borde betyda att det är en Standard motor. Hade hoppats att det var en Continental, då hade jag inte behövt ta reda på om det är 80 eller 85mm.
 
Bör vara enklast att riva av toppen och kolla. Då ser du också vilka delar som måste inhandlas
 
Ja så får de bli, den åker av så småningom ändå. Tackar för tipsen
 
Vi vill såklart se massor av bilder! Gärna från "mitt i arbetet".
 
Ja bilder vill man se, mek tok som jag är. :)
 
Olssons är så snabba att skicka delar att du lugnt kan vänta.
Ett bättre ställe för Grålledelar är www.agrilineproducts.com Tar lite längre tid men har ett större sortiment ;)
 
Nu var det tredje kvällen jag skulle ladda upp bilder....Är det inte telefonen som strular så är det datorn. När man sedan byter till digitalkameran så finns naturligtvis inte bilderna där.... Förhoppningsvis kommer det bilder i slutet av veckan när jag slitit av samtliga kvarvarande hårstrå. Nog med gnäll, här kommer lite info om traktorn.

TEA-20 är modellen med en bensinmotor som har 80mm cylindrar och en Zentih 24T2 förgasare i likhet med BM 200.
Tyvärr återstår det inte mycket av elsystemet, har dock fått tag på billiga och förhoppningsvis fungerande grejer från en BM (eller var det Volvo BM, kan inte min historia) som jag inte kommer ihåg namnet på, men tror att det var något på 3 eller 400. Nästa steg är att montera startmotorn och koppla ihop elen provisoriskt för att kunna provköra utan att behöva fixa draghjälp vid varje startförsök.
 
Det dök upp en fråga inför helgens mekande. Har tagit reda på att startmotorn suttit på en B18 eller B20, så jag var visst ute och cykla där. Denna startmotor har 4 anslutningar på soleniden. I min värld behövs det bara 3 st, matning, matning till startmotor och + från startkontakt. Den har 2 bultanslutningar och 2 flatstiftsanslutningar.
Någon som har koll på den sista anslutningen? Tror de var märkta 16 och 50
 
Anslutning 16 går till tändspolen ansl +15.
Anslutning 50 går till startkontakten
Stora anslutningen 30 är matning från batteriets + pol
 
Tyvärr visa det sig att den startmotor jag fått var fel modell. Ska tydligen finnas två olika till B18, denna hade solenoiden placerad så att den tog mot styrstaget som kanske syns på bild 1 och 2. Var lite nyfiken så jag åkte till Biltema och köpte en ny startmotor till B18. Den hade alla mått rätt utom kugghjulet, det var inte ens nära den storlek det ska vara.

Fick igång den för några veckor sedan efter att jag bytt alla delar till tändningen utom spole.'

Målet just nu är att installera startmotor och får den till att gå fint innan jag börjar fixa de verkliga problemen.
 
  • IMG_0642 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0641 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0640 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0639 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0637 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ju ut att vara i bra skick, hoppas startmotorproblemen löser sig. :)
 
Det gör det nog. Är ju egentligen inte mer problem än man gör det till. Finns ny att få tag på för ca 1500, men eftersom jag vet att det kommer kosta mig ganska mycket pengar att fixa allt känns det lite tråkigt att direkt behöva ta en stor del av budgeten till startmotor. Hade inte pengar varit något problem hade det blivit original rakt genom.

Kan berätta lite om de fel och brister den har. (de jag kan komma på just ni iallfall)

* El och instrumentpanel saknar det mesta

* Oljetrycksmätaren är troligtvis död. Rengjorde visserligen både rör och anslutningar och fick mätaren till att ge utslag med tryckluft, men det hade varit för bra för att var sant om den fungerar.

* Diverse slangar behöver bytas.

* Avgaskrök och avgasrör är upprostat.

* De mörka fläckarna nedanför ratten är läckage från styrstaget.

* SOm ni kan se på näst sista bilden hänger det en låda under traktorn. Den är till för oljeåtervinningen. Bara att fyll på olja från baljan när den tar slut i motorn.

* Under växelådan sitter det en oljelplugg, och bredvid denna pluggen är en grej som jag inte blivit klok på vad den är till. Sitter några centimeter framför. Det läcker olja även där även om det inte är lika mycket. Hoppas på att något av läckagen ska självläka.

* Tror inte gasregulatorn är helt ok. I bästa fall behövs bara lite smörjmedel. Någon som har tips? Gasspaken vill gå till utgångsläge hela tiden.

* Bromsverkan är i det närmaste obefintlig, men de ska tydligen vara dåliga på alla Ferguson tillverkade vid den här tiden. Vill minnas att de hade den konstruktionen upp till 135:a.

* Kraftuttaget går ej att koppla ur.

* Lyftarmarna fungerar inte. Kass hydralpump?

* Öglan till tryckstången är sönder på ena sidan.

Trots felen känns det ändå som att den är i ganska bra skick.
Om någon har skruvat på liknande traktorer hade det varit kul att höra lite, och kanske få något tips också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.