3 820 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Makita sänksåg SP6000 fel gradtal vid gering
Hej!
Jag fick min Makita SP6000 sänksåg från UK idag.
När jag provade att gera sågen till 45 grader, som är ett av de fasta gradtalen, så visas 44 grader på gradskivan. Ska det vara så?
Däremot de andra fasta gradtalen, -1 grader, 0 grader, 22,5 grader och 48 grader visas korrekt.
Det är så irriterande! Går det att justera på något enkelt sätt? Jag ser nämligen verkligen inte fram emot att reklamera och skicka tillbaka till UK.
mvh
Carl-Johan
Jag fick min Makita SP6000 sänksåg från UK idag.
När jag provade att gera sågen till 45 grader, som är ett av de fasta gradtalen, så visas 44 grader på gradskivan. Ska det vara så?
Däremot de andra fasta gradtalen, -1 grader, 0 grader, 22,5 grader och 48 grader visas korrekt.
Det är så irriterande! Går det att justera på något enkelt sätt? Jag ser nämligen verkligen inte fram emot att reklamera och skicka tillbaka till UK.
mvh
Carl-Johan
Har du mätt upp den äkta vinkeln, alltså vinkeln mellan klinga och bottenplatta? (eg. 90-den vinkeln) Stämmer den i så fall överens med de fasta lägena, skalan, eller ingen av dem? I övrigt kan jag bara hålla med om att skalor som man inte kan lita på är helt meningslösa. Jag använder min Wixey när jag inte bedömer att jag inte kan lita på vinkelskalor, t.ex. på bandsågen. Min mening är att man skall kunna lita på skalan på en sänksåg. På en vanlig handcirkel är kraven inte lika höga.
Hej!
Hittade en liten skruv för att justera 45-graders-stoppet som löste problemet, så nu visar skalan 45-grader när man för klingan till 45-graders-stoppet.
Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen ÄR 45 grader, bara för att skalan visar det. Jag försökte kolla det med en gradskiva men jag finner det omöjligt att läsa av med den nogrannheten.
Wixey var något nytt. Tusen tack för tippset. Det blir till att inhandla en sådan.
Hittade en liten skruv för att justera 45-graders-stoppet som löste problemet, så nu visar skalan 45-grader när man för klingan till 45-graders-stoppet.
Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen ÄR 45 grader, bara för att skalan visar det. Jag försökte kolla det med en gradskiva men jag finner det omöjligt att läsa av med den nogrannheten.
Wixey var något nytt. Tusen tack för tippset. Det blir till att inhandla en sådan.
En fundering till; jag blir inte klok på adaptern för att koppla ihop styrskenorna.
Adaptern består av två metallstänger som man skjuter in i bägge skenorna och skruvar åt. Den ena metallstången har skruvar och den andra inte. Hur gör jag med den som inte har skruvar på sig?
Adaptern består av två metallstänger som man skjuter in i bägge skenorna och skruvar åt. Den ena metallstången har skruvar och den andra inte. Hur gör jag med den som inte har skruvar på sig?
Fick min såg i måndags från Axminster och kan dela med mig av nyvunna erfarenheter.
En av skruvarna skall möta hålet i "skyddsplåten" den är mindre och går inte igenom och gör att du får skyddsplåten med dig när du stoppar in kopplingsstycket i skenan.
Toleranserna var väldigt tighta så det var på gränsen till svårt att få in kopplingsstycket i skenan.
En av skruvarna skall möta hålet i "skyddsplåten" den är mindre och går inte igenom och gör att du får skyddsplåten med dig när du stoppar in kopplingsstycket i skenan.
Toleranserna var väldigt tighta så det var på gränsen till svårt att få in kopplingsstycket i skenan.
Jag gissade att det var en skyddsplåt, men hur jag än vände och vred på den så kunde jag inte fundera ut hur den skulle sitta men nu har det klarnat lite.
Jag fick också reda på att yttersta gummikanten på skenorna ska sågas bort i dess fulla längd mot ett arbetsstycke första gången man använder dem. Sedan är det den sågade gummikanten man använder för att passa in när man ska såga. Detta för att varje såg har en unikt avtryck.
Borde inte varje sågblad (och inte varje såg) ha ett unikt avtryck så att man måste sätta ny gummilist varje gång man byter sågblad?
Jag tycker sådana här saker borde stå i manualen.
Själv upptäckte jag det i efterhand så det blir väl till att byta ut listerna.
Jag fick också reda på att yttersta gummikanten på skenorna ska sågas bort i dess fulla längd mot ett arbetsstycke första gången man använder dem. Sedan är det den sågade gummikanten man använder för att passa in när man ska såga. Detta för att varje såg har en unikt avtryck.
Borde inte varje sågblad (och inte varje såg) ha ett unikt avtryck så att man måste sätta ny gummilist varje gång man byter sågblad?
Jag tycker sådana här saker borde stå i manualen.
Själv upptäckte jag det i efterhand så det blir väl till att byta ut listerna.
Kolla inte vinklar på maskinen, utan på en sågad bit. Det är ju där det spelar roll. Såga, ta vinkeln med smygvinkel och kolla mot gradskiva, då bör du få tillräckligt bra precision.carl-johan skrev:Hej!
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Testa att såga 4 stycken med båda sidorna gerade 45 grader, ifall du kan bygga en perfekt "tavelram" av dessa så stämmer vinklarn.carl-johan skrev:
Det brukar vara lättare att kontrollera "tavelramen" med bladmått och vinkelhake än att kontrollera 45-gradersgeren med gradskiva/vinkelmätare.
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Jag har faktiskt haft starka funderingar på "tavelrams-metoden", bara för att det är så jäkla svårt att mäta.
Jag beställde lite tillbehör till min sänksåg igår och blev mäkta förvånad över att dammpåsen (dust collection bag) inte går att köpa i Sverige, trots att den finns på hemsidan och verkar gå att köpa från andra länder, http://www.makita.ca/index2.php?event=newaccessorydetailstemp&id=121&from=tool
Äsch, snåla nu inte in och köp en billig dammpåse när du för bara hundra gånger mer pengar kan få en jättefin dammsugare och slangarcarl-johan skrev:Jag har faktiskt haft starka funderingar på "tavelrams-metoden", bara för att det är så jäkla svårt att mäta.
Jag beställde lite tillbehör till min sänksåg igår och blev mäkta förvånad över att dammpåsen (dust collection bag) inte går att köpa i Sverige, trots att den finns på hemsidan och verkar gå att köpa från andra länder, [länk] />
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden