12 873 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Bordsåg eller sänksåg???
Hej!!
Jag är lite i bryderier om hur jag ska fortsätta utforma min workshop!?
Jag har redan idag en Bosch gts 10 bordsåg men eftersom jag är trångbodd i verkstan så kan jag ej köra en fullstor skiva. Skivan går in, så med en sänksåg så skulle det ju funka. Funderar på att kränga bordsågen o köpa en sänksåg istället!?? (har ej råd men båda) vad anser ni att man behöver ?? kommer jag att ångra mig?? Känns också som att det är enklare att kapa med en sänksåg?? Jag kommer att jobba mest med skivor, limträ mm
/ Peppe
Jag är lite i bryderier om hur jag ska fortsätta utforma min workshop!?
Jag har redan idag en Bosch gts 10 bordsåg men eftersom jag är trångbodd i verkstan så kan jag ej köra en fullstor skiva. Skivan går in, så med en sänksåg så skulle det ju funka. Funderar på att kränga bordsågen o köpa en sänksåg istället!?? (har ej råd men båda) vad anser ni att man behöver ?? kommer jag att ångra mig?? Känns också som att det är enklare att kapa med en sänksåg?? Jag kommer att jobba mest med skivor, limträ mm
/ Peppe
Jag skulle behållit bordssången och (grov)kapat skivor med en billig handcirkelsåg och en hemgjord mall (se tips&trix-tråden för inspiration). Sänksågar verkar vara förträffliga till mycket men är absolut inte nödvändiga för att kapa skivor.
jag har delvis varet i samma sits som du. men jag insåg inte hur bra jag valde förän långt senare 
Om du kapar mest skivmtrl, fast ner till mindre dimensioner så hade jag funderat på en billig cirkelsåg och en rätskiva.
Kapa ner skivan till aningens övermått, och finsåga på bordssågen.
Jag håller bordssågen framför sänksågen alla gånger när det kommer till klyvande av paneler, plankor och tom klenare regelvirke (vilket sänksågen inte är rätt maskin till).
Om du däremot jobbar med med stora skivor, eller passbitar etc (som inte är symetriska) så är sänksågen underbar.
Själva så har jag en billig klyvsåg för plank och regel, mao inget finlir, och en makita sänksåg. Valet blev så dels pga ekonomi och dels okunskap om hur mycket nytta jag hade av klyvsågen och sänksågen var för sig. först senare jag insåg storheten i sänksågen för att jag har massor med passbitar i kåken, och få symetriska bitar
Jag är idag nöjd med att det inte blev en GTS10 eller likande, utan en sänksåg.
Klyvsågen för 800:- på blocket gör sitt jobb enligt mina förväntningar. som är just anpassade efter kvaliten på anslag och bord.
Om du kapar mest skivmtrl, fast ner till mindre dimensioner så hade jag funderat på en billig cirkelsåg och en rätskiva.
Kapa ner skivan till aningens övermått, och finsåga på bordssågen.
Jag håller bordssågen framför sänksågen alla gånger när det kommer till klyvande av paneler, plankor och tom klenare regelvirke (vilket sänksågen inte är rätt maskin till).
Om du däremot jobbar med med stora skivor, eller passbitar etc (som inte är symetriska) så är sänksågen underbar.
Själva så har jag en billig klyvsåg för plank och regel, mao inget finlir, och en makita sänksåg. Valet blev så dels pga ekonomi och dels okunskap om hur mycket nytta jag hade av klyvsågen och sänksågen var för sig. först senare jag insåg storheten i sänksågen för att jag har massor med passbitar i kåken, och få symetriska bitar
Jag är idag nöjd med att det inte blev en GTS10 eller likande, utan en sänksåg.
Klyvsågen för 800:- på blocket gör sitt jobb enligt mina förväntningar. som är just anpassade efter kvaliten på anslag och bord.
Jag tycker det är väldigt smidigt med en borddsåg om man ska göra mindre bitar. Då slipper man ha problem med att det inte finns tillräckligt mycket material att lägga skenan på osv. Får det plats (i verkstaden och i budgeten ) så skulle en medelväg kuna vara att skaffa en billigare cirkelsåg istället för sänksågen. Då kanske du har råd att ha kvar bordssågen. Då kan du grovkapa skivor med handcirkeln och sen snygga till kanterna i bordsågen. Visst det blir mer spill och fler snitt att såga, men jag skulle nog tycka att det vägdes upp av smdigheten när mindre bitar skulle sågas till. Det är dessutom mindre mätande när man använder bordssågen. Man ställer bara in anhållet och kör. Med en sänksåg måste du ju mäta på flera ställen och se till att du får skenan exakt rätt i båda sidorna på skivan. Om du bara grovkapar gör det inte så mycket om snittet kommer 2mm snett.
Det finns även en del cirekelsågar med skena för att underlätta användandet av en sån. Det finns även tredjepartsskenor och hemmabyggda lösningar för att uppnå samma sak.
Naturligtvis vill man helst ha både sänksåg och bordsåg. Men som du säger så får man välja ibland. Det här alternativet blir lite en medelväg.
Det finns även en del cirekelsågar med skena för att underlätta användandet av en sån. Det finns även tredjepartsskenor och hemmabyggda lösningar för att uppnå samma sak.
Naturligtvis vill man helst ha både sänksåg och bordsåg. Men som du säger så får man välja ibland. Det här alternativet blir lite en medelväg.
Jag har förvisso inte någon sänksåg men väl en Bosch handcirkel med Bosch-skena. Jag använder båda men styckar numera upp skivan för att sedan gör resten i bordssågen. Bordssågen används mycket mer än handklingan. Oavsett märke på handsåg kommer du alltid att drabbas av mätfel och dyligt. Bordssågen har mycket bättre noggrannhet. Jag skulle inte vilja vara utan min bordssåg, kvalitén på mitt arbete har ökat avsevärt.
Köp då hellre en enklare cirkelsåg med egengjord skena. Kika på forumet eller på "jig-sidor" på nätet så får du tips på skenor.
Det är mina funderingar på det hela.
/Jacob
Köp då hellre en enklare cirkelsåg med egengjord skena. Kika på forumet eller på "jig-sidor" på nätet så får du tips på skenor.
Det är mina funderingar på det hela.
/Jacob
Jag köpte en sänksåg för ett par år sedan och en GTS 10 för ett år sedan. Handlar det om vinkelräta snitt så använder jag sänksågen för att dela stora skivor som jag sedan oftast finsågar i bordssågen. Sänksågen är naturligtvis underbar till andra uppgifter också (typ sneda kapningar) och jag skulle inte vilja göra mig av med den. Men för att dela skivor är den helt klart overkill. På senare tid har jag varit lite bekväm också och fått plywood och MDF delade i bygghandeln. Delar man en fullskiva i tre delar så får man bitar om ca 81 x 120 cm. Dessa är behändiga att transportera (slipper ta släpet) och bära. De är också tillräckligt små för att jag skall kunna hantera dem på min GTS 10 själv.
Eftersom du mest jobbar med skivor och limträ så låter det som om du mest tänkte göra lite möbler och inredningar. Då är det väl oftast så att bitarna skall ned till mindre än 81x120 cm. Min rekommendation blir som tidigare sagts att du behåller GTS 10 och antingen köper en billig handcirkel för att dela skivorna eller låter brädgården dela skivorna vid köp. Det är lätt att fixa till en egen sågskena för cirkelsågen med lite masonite och/eller MDF, det finns beskrivet på några ställen, t.ex. här: http://www.byggahus.se/forum/1039032-post5.html#5
Eftersom du mest jobbar med skivor och limträ så låter det som om du mest tänkte göra lite möbler och inredningar. Då är det väl oftast så att bitarna skall ned till mindre än 81x120 cm. Min rekommendation blir som tidigare sagts att du behåller GTS 10 och antingen köper en billig handcirkel för att dela skivorna eller låter brädgården dela skivorna vid köp. Det är lätt att fixa till en egen sågskena för cirkelsågen med lite masonite och/eller MDF, det finns beskrivet på några ställen, t.ex. här: http://www.byggahus.se/forum/1039032-post5.html#5
Tänk på säkerheten och köp en Festool TS55 istället 
Jag var inne på att köpa en bordssåg också men insåg att jag skulle kapa av mig fingrarna på den utan vidare.
Själv har jag jobbat en del med melamin skivor från byggmax och byggt en bokhylla (trött på att vitmåla MDF).
Jag kan inte se hur de skulle bli bättre av att kapas i en bordssåg, snarare måste det vara väldigt bökigt och utrymmeskrävande att kapa av säg 30cm på en 240 lång skiva som är 30cm bred. Med TS55:an går det riktigt bra och blir inga flisningar etc.
Jag var inne på att köpa en bordssåg också men insåg att jag skulle kapa av mig fingrarna på den utan vidare.
Själv har jag jobbat en del med melamin skivor från byggmax och byggt en bokhylla (trött på att vitmåla MDF).
Jag kan inte se hur de skulle bli bättre av att kapas i en bordssåg, snarare måste det vara väldigt bökigt och utrymmeskrävande att kapa av säg 30cm på en 240 lång skiva som är 30cm bred. Med TS55:an går det riktigt bra och blir inga flisningar etc.
Jag är nog på corres spår.
Ska man göra saker som skall passa in i verkligheten i huset där det aldrig finns perfekta vinklar o mått är såg med skena bästa valet och en enklare klyvsåg för virke.
Men ser man krasst på din situation så går det jämt upp om du säljer bordssågen o köper till en sänksåg. Till detta så behöver du även en klyvsåg för kanske 2k.
Då blir det inte mycket dyrare att köpa en begagnad sänksåg så har du det bästa av två världar och behöver inte mer fundera på om du gjorde rätt eller fel.
Ska man göra saker som skall passa in i verkligheten i huset där det aldrig finns perfekta vinklar o mått är såg med skena bästa valet och en enklare klyvsåg för virke.
Men ser man krasst på din situation så går det jämt upp om du säljer bordssågen o köper till en sänksåg. Till detta så behöver du även en klyvsåg för kanske 2k.
Då blir det inte mycket dyrare att köpa en begagnad sänksåg så har du det bästa av två världar och behöver inte mer fundera på om du gjorde rätt eller fel.
Naturligtvis får man vara försiktig när man kör med bordssågen, men det gäller för alla elverktyg.Kave skrev:Tänk på säkerheten och köp en Festool TS55 istället
Jag var inne på att köpa en bordssåg också men insåg att jag skulle kapa av mig fingrarna på den utan vidare.
Själv har jag jobbat en del med melamin skivor från byggmax och byggt en bokhylla (trött på att vitmåla MDF).
Jag kan inte se hur de skulle bli bättre av att kapas i en bordssåg, snarare måste det vara väldigt bökigt och utrymmeskrävande att kapa av säg 30cm på en 240 lång skiva som är 30cm bred. Med TS55:an går det riktigt bra och blir inga flisningar etc.
Det är nog ingen här som tvivlat på att man kan få ett lika bra resultat med en sänksåg. Det iaf jag menade var mest att det kräver mycket mindre måttande om man kör med bordssågen. Mindre måttande innebär färre felkällor. Det är oerhört svårt att göra ett par exakt lika stora bitar om man måste måta på varje. Det är det som är borddsågens stora fördel. Ofta spelar det inte så stor roll om alla delar har ett exakt mått som att de är inbördes lika stora. Har man för avsikt att göra 4 st 30cm breda bitar gör det oftast inte så mycket om dom blir 29,9cm istället, så länge alla har just det måttet. Med sänksågen riskerar du att få några som är 29,9cm och någon som är 30,1 cm. Det kommer märkas mycket mer.
Sak man kapa så långa skivor gäller det att ha bra stöd både i in och utmatningen, men visst går det att göra.
Naturligtvis finns det vägar runt måttproblemen med sänksågen. Festool har ju sitt parallelanslag som gör att man kan få repetativa mått. Men då kostar det ju en slant också. Och ska man såga hela skivor på längden så ska man väl helst ha en lång skena också, eftersom det är svårt att inte få svikt i skarven om man kör med förlängarna. Eftersom pengarna var en tydlig fråga för TS så är det nog riska att man börjar springa utanför budgeten om dom här extra tillbehören också ska inhandlas.
Som sagt, det beror ju på storleken på det som skall sågas vad som är lämpligt. Jag har också byggt endel av byggmax skivorna och då har jag naturligtvis använt sänksågen. De är helt klart för långa för att kapa av 30 cm i bordssågen. Men jag har också kapat upp ett antal ca 40 cm hyllplan av samma skiva. Då har jag först delat på mitten med sänksågen och sedan kört upp 40 cm bitarna på GTS 10.
Skulle jag däremot klyva samma byggmax skiva på längden säg att den är 40 x 240 cm och jag vill ha den 35 x 240 cm, då hade jag gjort det på GTS10. Jag har också försökt mig på att klyva långa smala brädor (typ 10 cm breda) och reglar med sänksågen och det går men är inget kul. Då är det bordssågen som är outstanding.
Så frågan är väl vad TS tror han kommer att göra oftast. Själv har jag ju fördelen att jag slipper välja bara ett av alternativen.
Naturligtvis är säkerheten viktig med en bordssåg. Kör aldrig utan klingskydd och framförallt inte utan kniv. Man måste ha fritt runtom så man kan röra sig och tänka efter hur man skall göra så man står på rätt ställe. Tänk på var fingrarna kommer att befinna sig under sågningen INNAN du startar sågen.
Skulle jag däremot klyva samma byggmax skiva på längden säg att den är 40 x 240 cm och jag vill ha den 35 x 240 cm, då hade jag gjort det på GTS10. Jag har också försökt mig på att klyva långa smala brädor (typ 10 cm breda) och reglar med sänksågen och det går men är inget kul. Då är det bordssågen som är outstanding.
Så frågan är väl vad TS tror han kommer att göra oftast. Själv har jag ju fördelen att jag slipper välja bara ett av alternativen.
Naturligtvis är säkerheten viktig med en bordssåg. Kör aldrig utan klingskydd och framförallt inte utan kniv. Man måste ha fritt runtom så man kan röra sig och tänka efter hur man skall göra så man står på rätt ställe. Tänk på var fingrarna kommer att befinna sig under sågningen INNAN du startar sågen.
Nu behöver man ju inte krångla till allt. när jag ska kapa till X antal bitar lika långa så gör jag ett stopp med en brädbit och en tving. Fungerar väldigt bra. Givetvis skulle man ha alla verktyg i sortimentet med det känns för mig som att man kan göra mer bättre med en sänksåg än med en bordssåg och ska man bara ha en så är valet enkelt.
Dessutom om det är skivmaterial som ska kapas ner i storlek som TS skriver.
Om det istället var virke som skulle klyvas ner som enda huvudsyssla så är jag helt med, Fast ibland vill man ju klyva lite snett också, i fallet med vårt 70-talshus så fick jag göra samtliga fönstersmygar lite sneda för att slippa spackla och hålla på om fönstret skulle sitta helt i lod. Hade varit väldigt bökigt med en bordssåg.
Vidare är ju sänksågen mobil och kan tas med enkelt om man har bekanta med dörrar som tar i golvet etc etc.
Återigen, jag hade nog gärna haft en bra bordssåg också, men har heller inte lust att betala för bägge och jag har starkt begränsat utrymme.
Dessutom om det är skivmaterial som ska kapas ner i storlek som TS skriver.
Om det istället var virke som skulle klyvas ner som enda huvudsyssla så är jag helt med, Fast ibland vill man ju klyva lite snett också, i fallet med vårt 70-talshus så fick jag göra samtliga fönstersmygar lite sneda för att slippa spackla och hålla på om fönstret skulle sitta helt i lod. Hade varit väldigt bökigt med en bordssåg.
Vidare är ju sänksågen mobil och kan tas med enkelt om man har bekanta med dörrar som tar i golvet etc etc.
Återigen, jag hade nog gärna haft en bra bordssåg också, men har heller inte lust att betala för bägge och jag har starkt begränsat utrymme.
Inget slår finjustering av smygarna med en handhyvel.Kave skrev:
Så vida man använder riktigt trä och inte mdf utan d.v.s.
För över måttet genom att hålla smygen parallellt med väggen och samtidigt mot fönsterkarmen, mät hur mycket av smygen som skjuter ut utanför väggnivå. Dra ett streck på smygen med pennan stödd mot karmen. Kontrollera att strecket ligger så långt in på smygen som motsvarar det tidigare uppmätta måttet (mellan smyg och väggninvå). justera med hyveln
Klicka här för att svara