6 821 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Sats Frässtål - "medium kvalité"
Hej.
Har precis skaffat mig en överhandsfräs. Bosch Gröna POF 1400 ACE.
Fräsen verkar vara ett bra köp för en nybörjare som jag. Den har de inställningar jag tror mig behöva och känns relativt stadig.
Nu undrar jag över frässtål. Jag skulle vilja ha en sats med de 8-12 mest frekvent användna stålen, 8 mm skaft.
Problemet är att jag hittar bara junk-delux (Jula, Classe, Rusta 18 stål á 200 spänn) eller delux (CMT, Cobolt.. 18-dels stål för 200 spänn.)
Finns det något prisvärt set för oss amatörer, som har tröttnat på slit och släng men inte har lust att lägga ut månadsinkomsten på stål?
Prisbild kring 1000-1500 för 8-12 stål känns ok.
Har precis skaffat mig en överhandsfräs. Bosch Gröna POF 1400 ACE.
Fräsen verkar vara ett bra köp för en nybörjare som jag. Den har de inställningar jag tror mig behöva och känns relativt stadig.
Nu undrar jag över frässtål. Jag skulle vilja ha en sats med de 8-12 mest frekvent användna stålen, 8 mm skaft.
Problemet är att jag hittar bara junk-delux (Jula, Classe, Rusta 18 stål á 200 spänn) eller delux (CMT, Cobolt.. 18-dels stål för 200 spänn.)
Finns det något prisvärt set för oss amatörer, som har tröttnat på slit och släng men inte har lust att lägga ut månadsinkomsten på stål?
Prisbild kring 1000-1500 för 8-12 stål känns ok.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vilka CMT- och Coboltsatser handlar det om?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Till små avrundningar och mindre saker är det väl ok med 1/4" eller 6mm, men till bredare användning känns det lite klent.
1/4"-skaften har en tvärsnittsyta på ca 31,65 kvmm och 8mm-skaften en sån yta på ca 50,24 kvmm, så skillnaden är ganska
stor. Gör inte Trend rätt mycket saker i 8mm-skaft numera? (www.trend-uk.com)
1/4"-skaften har en tvärsnittsyta på ca 31,65 kvmm och 8mm-skaften en sån yta på ca 50,24 kvmm, så skillnaden är ganska
stor. Gör inte Trend rätt mycket saker i 8mm-skaft numera? (www.trend-uk.com)
+1 på 8 mm. Det är stor skillnad på dem och 1/4 tum.Mr Handyman skrev:Till små avrundningar och mindre saker är det väl ok med 1/4" eller 6mm, men till bredare användning känns det lite klent.
1/4"-skaften har en tvärsnittsyta på ca 31,65 kvmm och 8mm-skaften en sån yta på ca 50,24 kvmm, så skillnaden är ganska
stor. Gör inte Trend rätt mycket saker i 8mm-skaft numera? (www.trend-uk.com)
--- Mats ---
Coboltsatsen hette "snickare" tror jag. Typ 2500 spänn.Mr Handyman skrev:
CMT kollade jag en del på Axminster då de har 30% rabatt på CMTs sortiment, men hittade inget som kändes bang for buck (för mig).
----
Trendsettet lät bra, jag antar att de inte sätter sitt namn på vad som helst i frässtålsväg. Skall forska på att få hem ett sådant. Tack.
Andra förslag?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har bara Unibase och kopierringar från Trend, och de är helt ok i kvaliteten. Trend har tre olika kvalitetsnivåer. För mig är det inte uppenbart vad namnen på de olika serierna betyder, men det finns beskrivet på hemsidan. Troligen är även den billigaste serien ok.
Hur har det gått?TryBran skrev:Har precis skaffat mig en överhandsfräs. Bosch Gröna POF 1400 ACE.
.
Nu undrar jag över frässtål. Jag skulle vilja ha en sats med de 8-12 mest frekvent användna stålen, 8 mm skaft.
Problemet är att jag hittar bara junk-delux (Jula, Classe, Rusta 18 stål á 200 spänn) eller delux (CMT, Cobolt.. 18-dels stål för 200 spänn.)
Finns det något prisvärt set för oss amatörer, som har tröttnat på slit och släng men inte har lust att lägga ut månadsinkomsten på stål?
Jag har köpt enskilda stål av märket woodpecker av Toolbox, kostar inte en förmögenhet och är enligt min mening bättre kvalitet än no-name varianter. Börja med de vanligaste, dvs några notfräsar, fasfräs, avrundningsfräsar, falsfräs och kopierfräs så har du ett startkitt som inte kostar skjortan. Köp sedan till de mest använda av bättre kvalitet.
Mvh
Jacob
Mvh
Jacob
Jag köpte en sats med 8mm Hitachi-stål på Tradera. De funkar väl ok men är ibland lite slöa om varvtalet går ner av någon anledning. Jag gillar tanken på en sats om 8-12 stål för att se över vad man gillar.O skrev:
Jag har kommit fram till att jag skall lägga en slant (~1000 spänn?) på ett avrundningsstål med liten radie, en bra notfräs (16 mm eller däromkring) samt ett kopierfrässtål. Sannolikt från Cobolt.
Redigerat:
Klicka här för att svara